Hétezer teherkocsi mozog havonta
Vasárnaponként időről időre fellapozunk egy-egy régi Indóházat, bízva abban, önök is olyan örömmel csodálkoznak rá archív írásainkra, mint mi magunk. A mostani az Indóház 2007. októberi számában jelent meg. A magazint digitális formátumban megvásárolhatja a dimag újságosstandján.
* * *
A százhalombattai kőolaj-finomító zárt vasúti világa – Dufi: sínek félszáz kilométerenOlajfáklyája már a Martonvásár magasságában az M7-esen haladó autósoknak is szemet szúr, a katalitikus krakküzem és a megvilágított olajtartályok fénye pedig különös hangulatot áraszt az éjszakában. Ez a Dunai Kőolajfinomító, vagyis a Dufi, Magyarország egyedüli kőolaj-finomítója. A Százhalombatta határában, 900 hektáron elterülő üzem területén jelentős kiterjedésű iparvasút működik. Ennek a zárt világnak a kapuját tárjuk most ki olvasóink előtt.
A Dufi iparvasútjának története szinte a finomító históriájával egyidős: a Dunai Kőolajipari Vállalat (DKV) 1960-as létrehozását követően induló beruházási program keretében felhúzott első termelőüzem 1965-ben kezdett működni, míg az első mozdony, a napjainkban is szolgáló A25 005 pályaszámú, eleinte az építkezésen serénykedő ipari Bobót 1963. augusztus 10-én vették állagba. A későbbi, a teljes létszám feltöltéséig tartó beszerzések során további hat A25-ös érkezett Százhalombattára.
Maga a sínrendszer 48 kilométer hosszú. A felülnézeti térképen jól áttekinthető hálózat alaprajza az euró egyezményes jeléhez hasonlít. „Fenti”, északi szárnya a battai határhoz esik. Ezt nevezik a 100-as vágánycsoportnak, és itt található a vasútüzem irányítótornya is. Deréktájon, a Duna felé ágazik ki a 40-es vágánycsoport – ezen belül található a 20-as, a 30-as, és a két vágányból (501, 502) álló 50-es vágánycsoport. A másik irányba alakították ki a 40a vonalhoz Dunai Finomító állomáson csatlakozó nagyvasúti kapcsolatot. A tízvágányos állomáson a hetediktől a tizedikig terjed a MOL területe, a közvetlen közelben pedig egy hatvágányos elegyrendező húzódik. Innen húzzák be többek között a nyersolajat is a Dufira. Az € alsó szára, vagyis a 60-as vágánycsoport a Dufi ercsi végénél található. Csoportonként egy A25-ös dolgozik, a tolatási személyzet a mozdonyvezetőből és három tolatásvezetőből áll.
A Dufi iparvasútja a számok tükrében Mozdonyok száma: 7 (A25 005¸ A25 011, A25 023, A25 040, A25 072, A25 078, A25 115) |
A vasútüzem nagyságára jellemző, hogy Bobói havonta körülbelül hétezer teherkocsit mozgatnak meg, és napi rendszerességgel adnak át a MÁV-nak feldolgozott kőolajszármazékkal teli, Európa legkülönbözőbb célállomásaira tartó irányvonatokat. Az exportkiszállítások keretében fehér- és feketeáru hagyja el a Dufi területét. Előbbi kategóriát a benzin és a gázolaj meríti ki, utóbbiba tartozik a paraffin, a pakura és a bitumen. Noha ottjártunkkor a gáz szagosítására használt etilmerkaptán szaga nem volt annyira átható, mint a MOL algyői gáztöltőbázisán, de Battán is folyik gázfejtés, méghozzá két vágányon.
Veszélyes üzemről lévén szó a biztonságtechnikai előírások roppant szigorúak – a tolatásvezetők még a szintetikus anyagból készült sárga láthatósági mellényt sem viselhetik. Oka nyilvánvaló: sztatikus feltöltődése ugyanis szikrát eredményezhet. De ez csak mellékszál abban az előírástömegben, amelynek a Dufi vasútüzemének is meg kell felelnie. A töltőre (lefejtőre) beállított tartálykocsik biztonságát kulcsos biztosítóberendezések szavatolják, és a töltőszemélyzet csak akkor tudja kiadni a jelet, ha az összes berendezés végállásban van. A mozdonyokat szikrafogóval látták el, és csak különleges, meghatározott foszfortartalmú féktuskó használata megengedett.
A megterhelő szolgálatot ellátó, átlagosan a negyvenedik évükben járó mozdonyokat a 20-as vágánycsoporthoz tartozó, kétállásos mozdonyszínben tartják karban. A napivizsgálatokat külsős cég szakemberei végzik, a nagyobb beavatkozásokra viszont a MÁV Szolnoki Járműjavítójában kerül sor, kerékesztergára pedig Celldömölkre járnak a gépek. A Bobók közül legutóbb az A25 011 és a az A25 115 kapott forgóvázjavítást. Megfelelő terhelhetőségük ellenére lassan elodázhatatlanná válik a mozdonyok remotorizációja. A tenderre csak Szolnok jelentkezett, az öt kiszemelt Bobó átfogó felújítására ott kerül sor, két gépet pedig eredeti Ganz-motorral hagynak üzemben.
Múltidéző sorozatunk korábbi írásai
- Egy villamosgeneráció csendes eltűnése
- „A kommunisták fölszedték a síneket”
- A kedvenc villamosok nyomában
- Vasútunk az indóháztól Nyárádtő felé készen van
- Ganzok a világ végén
- Képeslapok keletről
- Mikor jön a vonat? Két hónap múlva...
- Paul Theroux emlékezete
- Tíz éve jött meg a 2001-es!
- Amtrak és a többiek
- Dome-cartól a Con-adianig: így versenyzett a vasút Kanadában
- Alagutak, viaduktok a Varázshegyen
- Mekka, vasútbarátoknak Angliában
- Volt egyszer egy fontos budai villamosvonal
- Szergejek a vonatok élén! Mi ebben a különös?
- Gőzös kerékpárok, fotómaratott keretek: így épül egy csodamodellmozdony
- Így szállítják a sört Írországban
- Mennyország tourist Írországba
- Lassan minden elfogy...
- Ékszerdoboz, volt, lehetne újra az?
- Ózd és Nádasd vitte a vonatokat
- Húsz évem lassan elszelel...
- Újjászülető M41-esek, avagy miért lett Hörgő a Csörgő?
- Örökké föl akarták szedni a síneket
- Öt nap, hat éjszaka, négyezer kilométer harmincezer forintért
- Kisvasút a Sárréten
- Komjáthy György: Természetes volt, hogy ha megnövök, csak villamosvezető vagy kalauz lehetek
- Berekhát a motorgarázsnál
- Volt egyszer egy nagy hepaj Tapolcán
- Gyík, light
- DR volt, DB lett – 2. rész: vasúti romantika kétféle nyomtávon
- DR volt, DB lett – 1. rész
- Ütközőbaktól ütközőbakig: a Szalajka-völgytől a Bükk-fennsíkig
- Villamossal Gliwicétől Górniczáig
- És még a színét is eltalálták!
- Kék szalag – a vasúton, Amerikában
- A ronda zöld kígyó nyomában
- Karácsonyi ajándék a vasútnak: kell ennél szebb?
- Egy uradalmi tejcsarnok lassú háttérbe szorulása
- Főpályaudvar Budapesten: végleg lemondtak róla?
- Kezdetben vala a lóvontatás
- Barkács az élethűségért
- Szürke eminenciás: a Muki
- Európa dízelmozdonyainak nagyasszonya
- Amikor Truman zuhant a Déliből az Endresz György térre
- Őrült nagy durranás előtt? Tényleg lesz 200 milliárdból metró Gödöllőig?
- Hétvégi hepaj Finnországban
- Irány a Balaton! – 2005-ben, 2. rész
- Irány a Balaton! – 2005-ben, 1. rész
- Az utolsó felsővezetékes kisvasút
- Kandó Kálmán egyedülálló alkotása
- Fenn a messzi Északon, mellékvonalon
- Thököly út, hattyúdal
- Vasút a Baltikumban
- Ez is hungarikum ám!
- Lánczos Péter előbb tervezett, utána helyszínelt és nyomozott
- Ha a 201-es váltó mesélni tudna...
- Ármin-akna Lyukóbányán
- A kényelmi vicinális
- Egy óriásira lekicsinyített 902-es Tatra
- D4-es javítás után lett K gép
- Tráktőrök keskeny nyomtávon
- A világ legnagyobb gőzösparadicsoma
- Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 3. rész
- Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 2. rész
- Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 1. rész
- Kubinszky Mihály: Az építészet az élethivatásom, a vasút hobbi
- Épül a Sorsok Háza
- Ünnepelt a legbátrabb város
- Kéregjegy klasszikusok nyomában
- Vasúttörténeti intézmény Szegeden
- Megtérülhet-e egy mellékvonal átfogó felújítása?
- Vaspályával keretbe foglalt tájon
- A Kis Piros – a Rhätische Bahn Svájcban
- A Szuper Törzsfőnök, a Kapitány és a többiek
- Rég volt, igaz volt?
- Mintha mindig itt lettek volna
- Nem úgy van az, mint volt rég
- Amit az Úttörőparlament mentett meg az enyészettől
- Rokonlátogatóban: szoborgőzös 1:35-ben
- A szenvedések vasútja
- Köszöni, jól van azóta is
- Jánkmajtis–Kölcse: a végek kisvasútja
- A tengerparti vasút
- Nem lehetett megmenteni: volt egyszer egy fűtőház Kisterenyén
- Jekatyerinburg, Szverdlovszk állomás
- Végleg vége Cicciolina pályafutásának! Eddig még nem publikált fotókkal!
- Múltidéző: magyar motorvonatok Brazíliában
- Múltidéző: Aradról Lippáig és Pankotáig
- Múltidéző: történet a Sargani nyolcasról
- Múltidéző: a gőzöskorszak hat pillanata, 1. rész: az „építmények”
- Múltidéző: amikor először jártak Desirók a Balatonnál
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!