Tíz éve jött meg a 2001-es!
Az Indóház szerkesztősége ott volt a jeles alkalomkor, be is számoltunk az érkezésről lapunk 2006. április számában. Múltidéző extra az évforduló alkalmából. A magazint digitális formátumban megvásárolhatja a dimag újságosstandján.
* * *
Pesten a Siemens Combino villamosa: megérkezett az első fecskeMárcius 14-én a hajnali órákban egy tehervonat végén begördült Ferencváros MÁV állomásra az első budapesti Combino típusú villamos. A járművet lerakodása után egy csatolt Ganz csuklós villamos vontatta el lakhelyére, a Hungária kocsiszínbe. A 2001-es pályaszámú kocsit három nappal később követte a 2002-es is, így jelenleg két ilyen jármű tartózkodik Budapesten.
A kocsit a Siemens semmeringi gyárában rakták fel egy három összekapcsolt pőrekocsiból álló speciális vagonra. A villamost csak a középső kocsinál lehet rögzíteni, mivel a járműszekrény az ívekben történő haladáskor a pőrekocsikkal együtt kanyarodott. A jármű biztonságos elhelyezése után a szerelvényt egy Herkules vontatta ki a bécsi gyárból, majd egy tehervonat végére sorozták, mely a speciális szállítmány miatt a váltókon kitérő irányban csupán 20 kilométer/óra sebességgel közlekedhetett. A különös szállítmány végül hajnali 3 óra 45 percre érkezett Ferencvárosba, ahol nemcsak a BKV és a Siemens képviselői, hanem lelkes közlekedésbarátok is várták. Több mint húsz év után újra vadonatúj villamoskocsi érkezett Budapestre.
A Combinót tartalmazó pőrekocsit ezután egy Bobó segítségével beállították a BKV iparvágányára, ahol megkezdődött a leeresztés művelete. A járművet egy speciális rámpa segítségével helyezték a villamosvágányra, majd műszaki átvizsgálás után egy csatolt Ganz csuklós szerelvény segítségével vontatták át a Hungária kocsiszínbe. A menet engedélyezett sebessége 15, kitérőkön pedig 5 kilométer/óra volt. A szerelvényt egy szóló Ganz csuklós villamos, illetve számos segélyautó követte. A szállítás szerencsére rendben zajlott, így ezek segítségére nem volt szükség. Az első kocsit a délután folyamán be is mutatták a sajtó képviselőinek a Hungária kocsiszínben.
A második kocsi érkezése is zökkenőmentes volt, bár ezt a járművet már nem nappal, hanem az éjszakai üzemszüneti időszakban vontatták át leendő otthonába. A következő három kocsit Bécsből a Siemens németországi tesztpályájára szállítják, és a próbafutások során onnan érkeznek majd Budapestre. A maradék harmincöt kocsi ismét vasúton jön a bécsi gyárból, de ezeket már nem villamossal, hanem egy időközben Budapestre érkező Unimog típusú kétéltű vontatóval továbbítják majd a Hungária kocsiszínbe.
A villamosok lapzártánk idején átesnek egy fékvizsgán, ezáltal engedélyt kapnak arra, hogy önerejükből közlekedjenek a Fehér úti járműjavító és Hungária kocsiszín között. Egy újabb hatósági vizsga után pedig már próbafutások céljából is igénybe vehetik majd a főváros villamosvágányait – azon belül azokat a szakaszokat, amelyek alkalmasak lesznek a rendkívül hosszú szerelvények közlekedésére. A nagyközönségnek a tervek szerint április elsején mutatkozik be az egyik példány a Moszkva téren, ahol kívül-belül meg lehet majd tekinteni a közlekedési társaság új szerzeményét. Utasokat majd csak a több ezer kilométeres próbafutások befejezése után szállíthatnak.
Az új villamosok forgalomba állításával kapcsolatban a nagykörúti villamospálya átalakítása is megkezdődik: a megállóhelyek peronjait meg kell emelni, hogy a ki- és beszállás a villamos padlójával egy szintben történhessen, illetve átalakításokat kell végezni az áramellátási rendszeren, valamint a pályán a Margit híd környékén. Emiatt a 4-es és 6-os villamosok április 15-étől várhatóan június elejéig megosztva, a Blaha Lujza tér és a dél-budai végállomások, illetve a Moszkva tér között közlekednek, a kimaradó szakaszokon pedig villamospótló autóbuszok járnak majd. Ez komoly kényelmetlenséget okozhat az utasoknak, mivel a buszok vélhetően rendszeresen a dugóban araszolnak majd, a munkák elvégzése azonban feltétlenül szükséges ahhoz, hogy az új Siemens villamosok problémák nélkül közlekedhessenek Budapest legforgalmasabb villamosviszonylatain.
Múltidéző sorozatunk korábbi írásai
- Amtrak és a többiek
- Dome-cartól a Con-adianig: így versenyzett a vasút Kanadában
- Alagutak, viaduktok a Varázshegyen
- Mekka, vasútbarátoknak Angliában
- Volt egyszer egy fontos budai villamosvonal
- Szergejek a vonatok élén! Mi ebben a különös?
- Gőzös kerékpárok, fotómaratott keretek: így épül egy csodamodellmozdony
- Így szállítják a sört Írországban
- Mennyország tourist Írországba
- Lassan minden elfogy...
- Ékszerdoboz, volt, lehetne újra az?
- Ózd és Nádasd vitte a vonatokat
- Húsz évem lassan elszelel...
- Újjászülető M41-esek, avagy miért lett Hörgő a Csörgő?
- Örökké föl akarták szedni a síneket
- Öt nap, hat éjszaka, négyezer kilométer harmincezer forintért
- Kisvasút a Sárréten
- Komjáthy György: Természetes volt, hogy ha megnövök, csak villamosvezető vagy kalauz lehetek
- Berekhát a motorgarázsnál
- Volt egyszer egy nagy hepaj Tapolcán
- Gyík, light
- DR volt, DB lett – 2. rész: vasúti romantika kétféle nyomtávon
- DR volt, DB lett – 1. rész
- Ütközőbaktól ütközőbakig: a Szalajka-völgytől a Bükk-fennsíkig
- Villamossal Gliwicétől Górniczáig
- És még a színét is eltalálták!
- Kék szalag – a vasúton, Amerikában
- A ronda zöld kígyó nyomában
- Karácsonyi ajándék a vasútnak: kell ennél szebb?
- Egy uradalmi tejcsarnok lassú háttérbe szorulása
- Főpályaudvar Budapesten: végleg lemondtak róla?
- Kezdetben vala a lóvontatás
- Barkács az élethűségért
- Szürke eminenciás: a Muki
- Európa dízelmozdonyainak nagyasszonya
- Amikor Truman zuhant a Déliből az Endresz György térre
- Őrült nagy durranás előtt? Tényleg lesz 200 milliárdból metró Gödöllőig?
- Hétvégi hepaj Finnországban
- Irány a Balaton! – 2005-ben, 2. rész
- Irány a Balaton! – 2005-ben, 1. rész
- Az utolsó felsővezetékes kisvasút
- Kandó Kálmán egyedülálló alkotása
- Fenn a messzi Északon, mellékvonalon
- Thököly út, hattyúdal
- Vasút a Baltikumban
- Ez is hungarikum ám!
- Lánczos Péter előbb tervezett, utána helyszínelt és nyomozott
- Ha a 201-es váltó mesélni tudna...
- Ármin-akna Lyukóbányán
- A kényelmi vicinális
- Egy óriásira lekicsinyített 902-es Tatra
- D4-es javítás után lett K gép
- Tráktőrök keskeny nyomtávon
- A világ legnagyobb gőzösparadicsoma
- Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 3. rész
- Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 2. rész
- Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 1. rész
- Kubinszky Mihály: Az építészet az élethivatásom, a vasút hobbi
- Épül a Sorsok Háza
- Ünnepelt a legbátrabb város
- Kéregjegy klasszikusok nyomában
- Vasúttörténeti intézmény Szegeden
- Megtérülhet-e egy mellékvonal átfogó felújítása?
- Vaspályával keretbe foglalt tájon
- A Kis Piros – a Rhätische Bahn Svájcban
- A Szuper Törzsfőnök, a Kapitány és a többiek
- Rég volt, igaz volt?
- Mintha mindig itt lettek volna
- Nem úgy van az, mint volt rég
- Amit az Úttörőparlament mentett meg az enyészettől
- Rokonlátogatóban: szoborgőzös 1:35-ben
- A szenvedések vasútja
- Köszöni, jól van azóta is
- Jánkmajtis–Kölcse: a végek kisvasútja
- A tengerparti vasút
- Nem lehetett megmenteni: volt egyszer egy fűtőház Kisterenyén
- Jekatyerinburg, Szverdlovszk állomás
- Végleg vége Cicciolina pályafutásának! Eddig még nem publikált fotókkal!
- Múltidéző: magyar motorvonatok Brazíliában
- Múltidéző: Aradról Lippáig és Pankotáig
- Múltidéző: történet a Sargani nyolcasról
- Múltidéző: a gőzöskorszak hat pillanata, 1. rész: az „építmények”
- Múltidéző: amikor először jártak Desirók a Balatonnál
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!