Volt egyszer egy fontos budai villamosvonal
Vasárnaponként időről időre fellapozunk egy-egy régi Indóházat, bízva abban, önök is olyan örömmel csodálkoznak rá archív írásainkra, mint mi magunk. A mostani az Indóház 2006. novemberi számában jelent meg. A magazint digitális formátumban megvásárolhatja a dimag újságosstandján.
* * *
Idestova száz éve indult, húsz éve szűnt meg a 9-es villamosjárat*Fővárosunk egyik fontos forgalomgyűjtő, -elosztó pontja a múlt századelőn még a Lánchíd budai hídfőjénél volt. A villamoson érkezők déli irányú továbbutazásának lehetősége azonban hiányzott. Ezért 1907-re – rendkívül előrelátó módon – aluljárón át teremtették meg a villamosjáratok továbbhaladási lehetőségét. Kezdetben az Óbudáról érkező kocsik kétirányú körjáratban közlekedtek, majd 1921-től megszűnéséig a 9-es budai viszonylatként szolgálta utasait.
A budai rakparton, a Lánchídtól északra 1896. július 20-án indult meg a villamosforgalom. Tizenegy évvel később a forgalmi igényeknek megfelelően ezt a vonalrészt dél felé meghosszabbítva, az Apród utcán át bekötötték az Attila körúti vonalba. A budai hídfőben villamos-aluljáró épült, amelyet a vonalhálózattal együtt 1907. január 31-én vettek használatba. A sikeresnek mondható hálózatfejlesztés nyomán a „barna villamos” (BKVT) vezetősége egy erre haladó kétirányú körjárat indításáról döntött: 1907. július 1-jétől az Óbuda, Vörösvári út–budai rakpart–Ferenc József híd– Központi Városháza (mai Madách tér)–Margit híd–Lajos utca–Óbuda, Vörösvári út útvonalon közlekedtek a villamosok.
A budapesti villamosviszonylatok számokkal való jelölését 1910-ben vezették be. Első menetrendje szerint a páratlan számokat alkalmazó „barna villamos” az említett körjárat Óbudáról a Margit hídon át vezető útvonalát 7-essel, míg a budai rakparton és a Ferenc József hídon át haladót 9-essel jelölte.
Budai járat lett a 9-es
Az 1910-es évek elején a növekvő utasszám forgalmi változásokat tett szükségessé, ezért a 7/9-es körjárat is átalakult. A 7-es a Vörösvári úttól a Margit hídon át csak a Nyugati pályaudvarig haladt, míg 9-es jelzéssel egy rendkívül hosszú, a városon áthaladó átmérős járat közlekedett. Az Óbudáról induló kocsik útja a Ferenc József hídig megegyezett a korábbival, majd a Kálvin téren át az Üllői útra kanyarodva az Orczy úton, az Elnök utcán érkezett a népligeti végpontra. Az első világháborút követő kedvezőtlen gazdasági körülmények mellett a villamosvasút áramellátása nem kis gonddal járt. Számos viszonylat forgalmát szüneteltették, illetve megszüntették. A 9-es 1919. augusztus 15-e és 1921. január 17-e között nem közlekedett. Újraindításakor már csak az Óbuda, Fő tér–Pálffy tér között szállította az utasokat. A kocsikat Óbuda kocsiszínből állították ki. Ezt követően – megszüntetéséig – a 9-es csak Budán közlekedő viszonylat volt. Útvonalát hamarosan módosították, 1921. március 12-étől déli végpontja az Átlós utcához, azaz a mai Móricz Zsigmond körtérre került. Északi végpontját a húszas években hol a Fő térre, hol a Szentlélek térre helyezték, majd 1930. május 19-étől a Flórián térről indították az erre a viszonylatra beosztott villamosokat, végül a végállomás 1933. július 10-én ismét a Fő térre került.
Kiépül a Margit hídi végállomás A fővárosban másodikként megépült állandó dunai átkelőnk felújítása régóta időszerű. A közúti forgalom gyors ütemű növekedése miatt az 1920-as évek végén Budapest hasonló gondokkal küszködött. A Margit híd szélesítéséről és felújításáról már 1930-ban tárgyaltak – a kiviteli terveket Michallich Győző egyetemi tanár irányításával készítették el, a munkákkal a forgalom fenntartása mellett 1937 decemberére készültek el. Mindkét hídfőt átrendezték, bővítették. Budán a HÉV-vonatok számára az északi hídfőben új végállomás épült. A Pállfy térről a közúti vasút vonalát a déli hídfőig vezették. A 9-es jelzésű viszonylat óbudai szakaszának forgalma így megszűnt, végállomását ide helyezték át. Az új végpont 1970-ig üzemelt. Az M2-es metróvonal budai folytatásának építésekor a HÉV vonalát a Batthyány térig meghosszabbították, a 9-es új végállomása is itt épült ki. |
A Margit híd 1937. évi felújításakor a budai hídfőben a szentendrei HÉV-nek és a villamosjáratoknak új fejállomás épült. A 9-es 1937. október 25-étől innen Dél-Buda felé indulva 4,7 kilométeresre rövidült útvonalon közlekedett. A korábbi 5,5 perces járatkövetés 4,9 percesre csökkent. Ekkoriban Kelenföld forgalmi telep küldött a viszonylatra kocsikat. Az üzemidő reggel 5 órától éjfél után fél egyig tartott. A korszerű körtéri villamos-végállomás 1942. november 9-ére készült el. Az építkezés idején – 1942. május 11-étől – a 9-es a lágymányosi piacnál kiépített ideiglenes végpontig közlekedett.
A háború utáni évek
Budán, a Duna-parton, a lánchídi aluljárót ért háborús károk miatt 1945-ben szünetelt a villamosközlekedés. A forgalom a Kossuth-híd 1946. január 18-i átadásához kapcsolódva indult meg ismét a szóban forgó útvonalon. A 9-es déli végpontja ideiglenesen a kelenföldi MÁV állomáshoz került, régi útvonalán pedig 9/A jelzéssel szerveztek betétjáratot. Dél-Budán a Szabadság híd 1946. augusztus 20-i átadásával állt vissza az eredeti forgalmi rend. A 9/A megszűnt, a 9-es pedig újra a régi útvonalán járt.
Miután 1948. augusztus 1-jén a Margit hidat teljes szélességében megnyitották, tíz hónapra ismét megváltozott a 9-es villamos közlekedési rendje: útvonalát a Margit hídtól a Bem József utcán, a Mártírok útján, a Török és a Kunfi Zsigmond utcán át az új Nagyszombat utcai hurokvégállomásig hosszabbították, és ismét közlekedett a 9/A.
Az ötvenes évek elején ezeken a viszonylatokon alapvetően még az 1800-as pályaszámcsoportú motorkocsik közlekedtek. Ikresítésük idején visszatértek az 1300-as kis motorkocsik, sőt megjelentek az 1400-as ikerkocsik is. A hatvanas évek elején azonban Kelenföld forgalmi telep is az UV típusú motorkocsikból csatolt vonatok otthona lett – a 9-es kocsikiadását Óbuda vette át. Az erre közlekedőket 2600-as és 3000-es motor, illetve 1700-as ikerkocsik szállították.
A Fehérvári út forgalmának javítása érdekében 1961. június 15-étől a 9-es útvonalát munkanapokon csúcsidőszakban Albertfalva, kitérőig meghosszabbították. Napközben és hétvégéken a korábbi útvonalán csak a 9/A szállította az utasokat. Ezekhez a forgalmi változáshoz kapcsolódva a korábban erre közlekedő, kis befogadóképességű villamosokat négytengelyes, 3600-as pályaszámcsoportú járművekkel váltották fel.
Csuklósok és UV-vonatok
A szentendrei HÉV-vonalnak a Batthyány térig való vezetésével a Bem rakparton megszűnt a villamosközlekedés. A változásokkal összefüggésben 1970. május 3-ától a 9-es útvonalát lerövidítették. Alapjárata Albertfalva, kitérő és a Lánchíd, budai hídfő, míg betétjárata a Móricz Zsigmond körtér és Albertfalva, kitérő között közlekedett. Az M2-es metróvonal második szakaszának 1972. december 23-i üzembe helyezése hozta e viszonylat életében a végső változást. Az ide beosztott kocsik ezután a Batthyány tér és a Budafok, Varga Jenő tér (ma Városház tér) közötti, 9,6 kilométeres útvonalon szállították az utasokat. Ekkor szűnt meg végleg a 9/A jelzésű járat. A viszonylatra Óbuda kocsiszín csúcsidőszakban húsz 3600-as motorkocsit küldött.
A selejtezésre kijelölt 3600-as motorkocsik helyébe 1973. február 15-én léptek a Ganz csuklós kocsik. Óbudától Hungária forgalmi telep vette át a kocsikiadást – az új, korszerű járművekből csúcsidőszakban tíz tartózkodott a vonalon. A nagykörúton 1978. április 28-ától bevezetett csatolt csuklós üzemmódhoz szükséges járművek egy részét a 9-esről vonták el. Szerepüket a nagykörúton feleslegessé vált háromkocsis, csatolt UV-vonatok vették át. A kocsikiadást 1978. május 9-étől Budafok forgalmi telep végezte.
Az Árpád híd felújítási munkáihoz kapcsolódva a 11-es és 33-as jelzésű villamosjáratok megszűntek. Különböző forgalmi telepekről UV-vonatokat helyeztek Óbudára, és 1981. január 17-étől innen küldték a 9-es viszonylatra a szerelvényeket. Elkészültét követően a hídon megindult az 1-es jelzésű villamosjárat forgalma. Kiszolgálásához T5C5 típusú járművek érkeztek Óbudára, ahonnan az UV-vonatok egy részét Budafokra helyezték át. A 9-es 1984. november 1-jétől egészen megszűnéséig, 1986. október 31-én üzemzárásig ismét ebből a kocsiszínből indult szolgálatba.
Búcsúzásakor – az utolsó napon – hét, egyenként háromkocsis UV-vonat közlekedett 9-es jelzéssel. Utolsónak november 1-jén 0.49-kor érkezett Budafok forgalmi telepre a 3828+5824+3829 pályaszámú kocsikból álló vonat. Mi sem jobb bizonyíték arra, hogy a villamosbarátok máig is emlékeznek a 9-esre, mint hogy megszűnésének 15. évfordulóján emlékmenetet szerveztek a hajdani 9-es vonalán. A 3808+5806+3822 pályaszámú UV-vonat e jeles napon hat fordulót teljesített Budafok, Városház tér és Batthyány tér között.
Keller László, Komjáthy Zoltán
Forrás: BKVT Üzletévi jelentései; BszKRt., FVV, BKV Körrendeletek, Szolgálati Utasítások, illetve Forgalmi Szolgálati Utasítások; Keller László: Befejeződött a Margit híd átépítése. Elektrotechnika, 1979/5–6., 165–168.
*Írásunk eredeti címe a 2006. novemberi megjelenés idején volt érvényes
Múltidéző sorozatunk korábbi írásai
- Szergejek a vonatok élén! Mi ebben a különös?
- Gőzös kerékpárok, fotómaratott keretek: így épül egy csodamodellmozdony
- Így szállítják a sört Írországban
- Mennyország tourist Írországba
- Lassan minden elfogy...
- Ékszerdoboz, volt, lehetne újra az?
- Ózd és Nádasd vitte a vonatokat
- Húsz évem lassan elszelel...
- Újjászülető M41-esek, avagy miért lett Hörgő a Csörgő?
- Örökké föl akarták szedni a síneket
- Öt nap, hat éjszaka, négyezer kilométer harmincezer forintért
- Kisvasút a Sárréten
- Komjáthy György: Természetes volt, hogy ha megnövök, csak villamosvezető vagy kalauz lehetek
- Berekhát a motorgarázsnál
- Volt egyszer egy nagy hepaj Tapolcán
- Gyík, light
- DR volt, DB lett – 2. rész: vasúti romantika kétféle nyomtávon
- DR volt, DB lett – 1. rész
- Ütközőbaktól ütközőbakig: a Szalajka-völgytől a Bükk-fennsíkig
- Villamossal Gliwicétől Górniczáig
- És még a színét is eltalálták!
- Kék szalag – a vasúton, Amerikában
- A ronda zöld kígyó nyomában
- Karácsonyi ajándék a vasútnak: kell ennél szebb?
- Egy uradalmi tejcsarnok lassú háttérbe szorulása
- Főpályaudvar Budapesten: végleg lemondtak róla?
- Kezdetben vala a lóvontatás
- Barkács az élethűségért
- Szürke eminenciás: a Muki
- Európa dízelmozdonyainak nagyasszonya
- Amikor Truman zuhant a Déliből az Endresz György térre
- Őrült nagy durranás előtt? Tényleg lesz 200 milliárdból metró Gödöllőig?
- Hétvégi hepaj Finnországban
- Irány a Balaton! – 2005-ben, 2. rész
- Irány a Balaton! – 2005-ben, 1. rész
- Az utolsó felsővezetékes kisvasút
- Kandó Kálmán egyedülálló alkotása
- Fenn a messzi Északon, mellékvonalon
- Thököly út, hattyúdal
- Vasút a Baltikumban
- Ez is hungarikum ám!
- Lánczos Péter előbb tervezett, utána helyszínelt és nyomozott
- Ha a 201-es váltó mesélni tudna...
- Ármin-akna Lyukóbányán
- A kényelmi vicinális
- Egy óriásira lekicsinyített 902-es Tatra
- D4-es javítás után lett K gép
- Tráktőrök keskeny nyomtávon
- A világ legnagyobb gőzösparadicsoma
- Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 3. rész
- Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 2. rész
- Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 1. rész
- Kubinszky Mihály: Az építészet az élethivatásom, a vasút hobbi
- Épül a Sorsok Háza
- Ünnepelt a legbátrabb város
- Kéregjegy klasszikusok nyomában
- Vasúttörténeti intézmény Szegeden
- Megtérülhet-e egy mellékvonal átfogó felújítása?
- Vaspályával keretbe foglalt tájon
- A Kis Piros – a Rhätische Bahn Svájcban
- A Szuper Törzsfőnök, a Kapitány és a többiek
- Rég volt, igaz volt?
- Mintha mindig itt lettek volna
- Nem úgy van az, mint volt rég
- Amit az Úttörőparlament mentett meg az enyészettől
- Rokonlátogatóban: szoborgőzös 1:35-ben
- A szenvedések vasútja
- Köszöni, jól van azóta is
- Jánkmajtis–Kölcse: a végek kisvasútja
- A tengerparti vasút
- Nem lehetett megmenteni: volt egyszer egy fűtőház Kisterenyén
- Jekatyerinburg, Szverdlovszk állomás
- Végleg vége Cicciolina pályafutásának! Eddig még nem publikált fotókkal!
- Múltidéző: magyar motorvonatok Brazíliában
- Múltidéző: Aradról Lippáig és Pankotáig
- Múltidéző: történet a Sargani nyolcasról
- Múltidéző: a gőzöskorszak hat pillanata, 1. rész: az „építmények”
- Múltidéző: amikor először jártak Desirók a Balatonnál
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!