Megállni, de hogyan és hol?
Mottó: „Van olyan mozdonyvezető, aki úgy születik, hogy tud fékezni, van, aki megtanulja, de van olyan is, aki sohasem tanulja meg.”
Mottó: „Van olyan mozdonyvezető, aki úgy születik, hogy tud fékezni, van, aki megtanulja, de van olyan is, aki sohasem tanulja meg.”
Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy Pályafenntartási és Vasútépítési Technikum…
Vietnám, Hanoi, Thang Loi Hotel. Hivatalos kiküldetés egy vakcinaüzem felépítéséből kifolyólag.
Az 50-es, 60-as évek Magyarországa. Szegénység mindenfelé. Akinek van egy kis földje, annak könnyebb, mert legalább az élelmiszert megtermeli a családnak. Iparcikkre nem, vagy nagyon kevés futja. Igaz, iparcikk meg alig kapható. Így tehát a rendszer egyensúlyban van. Persze a konszolidálódó szocializmus 1962 után már érezhető javulást hozott, a háztáji gazdálkodás pedig egyenesen a falu modernizációjának motorjává vált.
Érettségi után kerültem a Tungsram Rt. Gépértékesítési Főosztályára. Mint zöldfülű, gyorsan kitanultam sok mindent, elvégeztem a szükséges iskolákat, így elég hamar a fővállalkozási osztálynál találtam magam. Professzionális tudású, több nyelven beszélő emberek vettek körül, akik kívül, belül ismerték az „Izzó” képességét.
A Szentpétervári Vasútmérnöki Egyetem elvégzése után nem sok időm maradt az öt év gyűrődéseinek kipihenésére. Június végén hazajöttem a család nagy örömére, augusztusban megnősültem, és 1974. szeptember 4.-én megkezdtem vasúti pályafutásomat.
A hó élesen ropogott Ilonka cipője alatt, amint kilépett a tanya kiskapuján. Szerette ezt a hangot, olyan tiszta és üde volt, mint maga a frissen esett hó. A decemberi éjszaka csendjében megnyugtatóan hatott. Lépteit szaporította volna, de a göröngyös gyalogút azt nem engedte, így hát óvatosan, de határozottan szedte lábait. Csak a vasútig jussak el – gondolta, ott már a kocsiút határozott vonalvezetése biztonságot kölcsönöz a további haladáshoz.
Szomorú apropóból törtek elő a raaberspedes emlékek...
A rendszerváltozás után kemény időszak következett a MÁV életében. Az állami vállalatot részvénytársasággá kellett alakítani, a nem alaptevékenységi körbe tartozó tevékenységeket ki kellett szervezni, racionalizálni kellett a cég tevékenységét.
Tessék mondani, ugye itt adnak negyven százalékot?
Küzdelmes tárgyalás a kapitánnyal, aki csak egyetlen szót hajtogatott angolul.
Történet a vasút világának az évtizedek távlatából nézve ideálisnak látszó, bár problémáktól koránt sem mentes korszakából.