Tíz éve jött meg a 2001-es!

iho/vasút   ·   2016.03.14. 18:45
combinointown0

Az Indóház szerkesztősége ott volt a jeles alkalomkor, be is számoltunk az érkezésről lapunk 2006. április számában. Múltidéző extra az évforduló alkalmából. A magazint digitális formátumban megvásárolhatja a dimag újságosstandján.

* * *

Pesten a Siemens Combino villamosa: megérkezett az első fecske

Március 14-én a hajnali órákban egy tehervonat végén begördült Ferencváros MÁV állomásra az első budapesti Combino típusú villamos. A járművet lerakodása után egy csatolt Ganz csuklós villamos vontatta el lakhelyére, a Hungária kocsiszínbe. A 2001-es pályaszámú kocsit három nappal később követte a 2002-es is, így jelenleg két ilyen jármű tartózkodik Budapesten.

A kocsit a Siemens semmeringi gyárában rakták fel egy három összekapcsolt pőrekocsiból álló speciális vagonra. A villamost csak a középső kocsinál lehet rögzíteni, mivel a járműszekrény az ívekben történő haladáskor a pőrekocsikkal együtt kanyarodott. A jármű biztonságos elhelyezése után a szerelvényt egy Herkules vontatta ki a bécsi gyárból, majd egy tehervonat végére sorozták, mely a speciális szállítmány miatt a váltókon kitérő irányban csupán 20 kilométer/óra sebességgel közlekedhetett. A különös szállítmány végül hajnali 3 óra 45 percre érkezett Ferencvárosba, ahol nemcsak a BKV és a Siemens képviselői, hanem lelkes közlekedésbarátok is várták. Több mint húsz év után újra vadonatúj villamoskocsi érkezett Budapestre.

Az első Combino szállítása a Kőbányai útnál: a 1418+1419-es szerelvény vontatja a 2001-es pályaszámú villamost. Hátul a 1341-es kocsi kíséri a szállítmányt. A képre kattintva galéria nyílik (fotó: Indóház-archív | Grátzer Ákos)

A Combinót tartalmazó pőrekocsit ezután egy Bobó segítségével beállították a BKV iparvágányára, ahol megkezdődött a leeresztés művelete. A járművet egy speciális rámpa segítségével helyezték a villamosvágányra, majd műszaki átvizsgálás után egy csatolt Ganz csuklós szerelvény segítségével vontatták át a Hungária kocsiszínbe. A menet engedélyezett sebessége 15, kitérőkön pedig 5 kilométer/óra volt. A szerelvényt egy szóló Ganz csuklós villamos, illetve számos segélyautó követte. A szállítás szerencsére rendben zajlott, így ezek segítségére nem volt szükség. Az első kocsit a délután folyamán be is mutatták a sajtó képviselőinek a Hungária kocsiszínben.

A második kocsi érkezése is zökkenőmentes volt, bár ezt a járművet már nem nappal, hanem az éjszakai üzemszüneti időszakban vontatták át leendő otthonába. A következő három kocsit Bécsből a Siemens németországi tesztpályájára szállítják, és a próbafutások során onnan érkeznek majd Budapestre. A maradék harmincöt kocsi ismét vasúton jön a bécsi gyárból, de ezeket már nem villamossal, hanem egy időközben Budapestre érkező Unimog típusú kétéltű vontatóval továbbítják majd a Hungária kocsiszínbe.

A villamosok lapzártánk idején átesnek egy fékvizsgán, ezáltal engedélyt kapnak arra, hogy önerejükből közlekedjenek a Fehér úti járműjavító és Hungária kocsiszín között. Egy újabb hatósági vizsga után pedig már próbafutások céljából is igénybe vehetik majd a főváros villamosvágányait – azon belül azokat a szakaszokat, amelyek alkalmasak lesznek a rendkívül hosszú szerelvények közlekedésére. A nagyközönségnek a tervek szerint április elsején mutatkozik be az egyik példány a Moszkva téren, ahol kívül-belül meg lehet majd tekinteni a közlekedési társaság új szerzeményét. Utasokat majd csak a több ezer kilométeres próbafutások befejezése után szállíthatnak.

Az új villamosok forgalomba állításával kapcsolatban a nagykörúti villamospálya átalakítása is megkezdődik: a megállóhelyek peronjait meg kell emelni, hogy a ki- és beszállás a villamos padlójával egy szintben történhessen, illetve átalakításokat kell végezni az áramellátási rendszeren, valamint a pályán a Margit híd környékén. Emiatt a 4-es és 6-os villamosok április 15-étől várhatóan június elejéig megosztva, a Blaha Lujza tér és a dél-budai végállomások, illetve a Moszkva tér között közlekednek, a kimaradó szakaszokon pedig villamospótló autóbuszok járnak majd. Ez komoly kényelmetlenséget okozhat az utasoknak, mivel a buszok vélhetően rendszeresen a dugóban araszolnak majd, a munkák elvégzése azonban feltétlenül szükséges ahhoz, hogy az új Siemens villamosok problémák nélkül közlekedhessenek Budapest legforgalmasabb villamosviszonylatain.

Múltidéző sorozatunk korábbi írásai

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.