Mekka, vasútbarátoknak Angliában
Vasárnaponként időről időre fellapozunk egy-egy régi Indóházat, bízva abban, önök is olyan örömmel csodálkoznak rá archív írásainkra, mint mi magunk. A mostani az Indóház 2006. december–2007. januári, összevont számában jelent meg. A magazint digitális formátumban megvásárolhatja a dimag újságosstandján.
* * *
Nemzeti Vasúti Múzeum, York, Anglia: Nincs párja a világonA yorki Nemzeti Vasúti Múzeum a földkerekség legnagyobb vasúti kiállítása. A múzeum gyűjteményében több mint száz gőzmozdony található, míg a további, a vasúthoz kapcsoló kiállítási tárgyaknak, kellékeknek és dokumentumoknak se szeri, se száma – Robert Stephenson1 egy hajfürtjét is beleértve. York félúton fekszik a londoni Kings Cross pályaudvar és Edinburgh között. Napközben félóránként közlekedő vonatokkal érhető el – az út Londontól két óránál rövidebb ideig tart. A szerző többször is megfordult a Nemzeti Vasúti Múzeumban – legutóbbi alkalommal is a Kings Crossról indult el.
Yorkba a Great North Eastern Railway (GNER) IC 125 típusú motorvonatával utaztunk. A vonat a 179 mérföldes távolságot három közbenső megállással mindössze 1 óra 50 perc leforgása alatt, 125 mérföld/óra (200 kilométer/óra) sebességgel haladva tette meg. A vonatra nem kötelező helyjegyet váltani, de figyeljünk, nehogy foglalt helyre üljünk!
A yorki állomásról egy rövid sétával, a pályaudvart megkerülve lehet eljutni a múzeum bejáratához. Mivel amúgy is az utunkba esik, először a Station Hallt (állomáscsarnok) érdemes felkeresni. A lenyűgöző hangulatú, stílusos hangeffektusokkal élővé varázsolt kiállítási térben többek között luxus- és postavonatok kocsijait lehet megtekinteni. Látványos és érzékletes megoldásokkal, képek és tárgyak sokaságával mutatják be a vasúti munkások életét, a falakon lévő vitrinek segítségével a fa nyompályától napjainkig követhetjük a vasút fejlődését. A csarnok legérdekesebb látványossága: a „Palaces on Wheels” (keréken gördülő paloták) fantázianevű sorozat, a királyi vonatok (The Royal Trains). Az 1840 és 1940 között épült eredeti kocsik berendezetten és természetesen kivilágítva tekinthetők meg – a korhű ruhákba öltöztetett figurák érzékletesen jelenítik meg a valóságot. Jellemző, hogy a vitrinek és a kiállított kocsik körül található hangszórók amint a közelükbe ér a látogató, automatikusan bekapcsolva „kommentálják” a látottakat. Így tudhatjuk meg, hogy az egyik királyi vonat Viktória királynő kényelmét szolgálta, míg egy másikkal a jelenlegi uralkodó, II. Erzsébet utazott a hetvenes években.
A csarnokban villamos motorkocsikat és különböző régi teherkocsikat is kiállítottak. Az épület mögött, a szabad ég alatt láthatók azok a nosztalgiavonatok, amelyeket a látogatók legnagyobb örömére többször is beüzemelnek. Korábban itt működött a London & North Western Railway 2134 milliméter nyomtávú mozdonya és több kocsija is. A szóban forgó gép mostanában az egyik csarnokban áll. A kiállítás szervezői gondoltak a gyerekekre is, hiszen eredeti gőzmozdonyokat „maszkíroztak” a népszerű Thomasnak.
Egy nagy sátor alatt dízel- és gőzmozdonyok várják, hogy végleges kiállítási helyükre kerüljenek. Itt tárolják a felújításra váró járműveket is. Néhány száz méter hosszú pályán közlekedik egy kis kerti vasút, amit egyetlen látogató kedvéért is szívesen elindítanak. A déli csarnok mellett magasodik az Education service2 épülete, ahol interaktív módon ismertetik meg a vasutat a gyerekekkel. Méghozzá bemutató célt szolgáló mozdonyvezető állásokkal, váltókezelő szolgálati helyekkel és jelzőkkel, de ügyességi és logikai játékok is szórakoztatják a kiskorú nagyérdeműt.
A múzeum bejáratától egy aluljárón keresztül juthatunk el a The Great Hallba, vagyis a nagycsarnokba. Ez valamikor fűtőház volt, amiből a fordítókorongot megtartották, és egy új, pompás csarnokot építettek fölé. A fordítókorong sugár irányú vágányain láthatók a kiállított mozdonyok. Rögtön a bejárattal szemben vonja magára a figyelmet a terem minden bizonnyal legérdekesebb járműve, a London & North Eastern Railway 4468-as pályaszámú gőzmozdonya, ismertebb nevén a Mallard (Vadkacsa). A mozdonyt 1938-ban gyártották. Még ebben az évben évben, július 3-án egy próbamenet alkalmával elérte a 126 mérföld/óra (202,8 kilométer/óra) sebességet, és ezzel kivívta magának a világ leggyorsabb gőzmozdonya címet. A mozdony mindkét oldalán ott virít az eseményre emlékeztető tábla.
A yorki National Railway Museum újabban két különleges „szolgáltatást” vett fel nosztalgia-programjába. A Giants of Steam keretében a 4771-es Green Arrow, illetve a 777-es Sir Lamiel gőzöskolosszussal vontatott szerelvények segítségével a szigetország leghíresebb és legelragadóbb vasúti útvonalaira kalauzolják el az érdeklődőket. |
Ugyancsak a nagycsarnokban látható a La Manche alatt húzódó alagút szelvénye, benne az Eurostar elejének 1:1 arányú modelljével, valamint a japán Shinkansen 1960-as évek elején készült motorkocsija. Az érdeklődők beszállhatnak, és kivetítőkön tekinthetik meg a japán nagysebességű vasút történetét bemutató filmet.
Továbbhaladva találkozhatunk a legendás Deltic mozdonnyal. Külön kiállították a motorját, amiből darabokat, metszeteket vágtak ki, hogy felépítését így tegyék világossá. Szemléletes, ahogy a motor egyik, villanymotorral meghajtott hengersorának modelljén működés közben is láthatjuk a gépet. A mozdonynak háromszög elrendezésű motorja van, három főtengellyel és három ellendugattyús hengersorral. De találkozhatunk a Kínának – Angliában – gyártott lokomotívok egyikével éppúgy, mint eredeti kiállítású, régi villamos és dízelmozdonyokkal, vagy az Agenoriával, az 1829-ben gyártott, üzemképesen megőrzött gőzmozdonnyal. Itt látható George Stephenson Rocket (Rakéta) nevű mozdonyának másolata is.
Lenyűgöző látványt nyújt a Brit Vasutak 35029-es pályaszámú mozdonyának „hosszmetszete”, amelyen mozgás közben mutatják be a gőzmozdony működését. A metszeten számokkal jelölték az egyes részleteket, így minden további nélkül megismerhetjük azok nevét, működését és szerepét. Ezt látva szinte magától jön a gondolat: 424-eseink közül egyet ehhez hasonlóan kellene elkészíteni, és méltó helyen kiállítani. Mekkora szenzáció lenne! Akárcsak a Great Northern Railway Nº1 pályaszámú mozdonya, amelynek érdekessége, hogy rendszeresen továbbított gyorsvonatokat 100–120 kilométer/óra sebességgel.
A nagycsarnokból lehet eljutni a The Works and Warehouse-ba (műhely és raktár). A raktár polcrengetegén ezernyi vasúti emléktárgy és modell látható, a falakon különböző mozdonytáblák, állomásnévtáblák és egyéb érdekes relikviák függenek. Külön szakasz szemlélteti az 1855-ös első nagy vonatrablás részleteit. Innen lépcső vezet fel az emeletre, ahol a yorki állomás irányítóközpontjának ikertestvérét találjuk – a monitorokon ugyanazt nézhetjük, amit az állomás irányítói. Egy kis teraszra kilépve pedig az igazi, az állomásra ki- és bejáró vonatokat lehet videózni és fényképezni. Megismerkedhetünk a váltóállító és biztosítóberendezésekkel, valamint a múzeum mozdonyjavító műhelyével is, ahol felújítják és üzemképessé teszik a mozdonyokat3 – a kiállított járművek túlnyomó része ugyanis üzemképes! Némelyikük rendszeresen feltűnik nosztalgiamenetek élén.
Visszatérve a nagycsarnokba, a keskeny nyomközű bánya- és közforgalmú vasutak járműveit is megnézhetjük. Köztük olyan ritkaságokat is, mint a Tasmán Vasút Garratt mozdonya 1909-ből, vagy a Festiniog Railway dupla gépe 1883-ból. De itt tették közszemlére az Eurotunnel építésénél használt keskeny nyomközű mozdonyt, és azt a kocsit, ami a fúrópajzstól horda ki a felszínre a kivájt kőzetet. Szintén a csarnokban látható James Watt gőzgépe, méghozzá eredeti méretben, és talán mondanunk sem kell, hogy üzem közben, egy villanymotorral megforgatva. A terem közepén lévő Footbridge-ről kiváló panoráma nyílik a hatalmas kiállítótérre, ahol alaposan szemrevételezhető az első közforgalmú vasút eredeti felépítményének egy darabja is. Oldalsó termekben részletgazdag modellterepasztalok kötik le a látogatók figyelmét, az emeleti termekben pedig eredeti irodai berendezések, vasúttörténeti dokumentumok tekinthetők meg. Itt kapott helyet a könyvtár is, amely páratlan anyaggal büszkélkedhet: több mint húszezer vasúti könyv, hatszáz különleges időszaki kiadvány, menetrendek az 1840-es évek elejétől kezdve, és mintegy másfél millió fotográfia alkotja a gyűjteményt4.
Letenyei Tamás
1. Robert Stephenson (1803–1859) vasútmérnök, George Stephenson egyetlen fia
2. A Nemzeti Vasúti Múzeum oktatási csapata Nagy-Britannia hasonló intézményei közül a legjelentősebb. Évente mintegy ötvenezer érdeklődővel, elsősorban gyerekekkel sajátíttatnak el közlekedési, vasúti ismereteket
3. A gőzöskollekció legidősebb példánya az 1813-ból származó, Wylam Colliery-féle Puffing Billy, legfiatalabb tagja pedig a Wolverine Garden Railway 1985-ös lokomotívja
4. A kollekció a vasúti múzeum 1975-ös megnyitása óta gyarapodik
Múltidéző sorozatunk korábbi írásai
- Volt egyszer egy fontos budai villamosvonal
- Szergejek a vonatok élén! Mi ebben a különös?
- Gőzös kerékpárok, fotómaratott keretek: így épül egy csodamodellmozdony
- Így szállítják a sört Írországban
- Mennyország tourist Írországba
- Lassan minden elfogy...
- Ékszerdoboz, volt, lehetne újra az?
- Ózd és Nádasd vitte a vonatokat
- Húsz évem lassan elszelel...
- Újjászülető M41-esek, avagy miért lett Hörgő a Csörgő?
- Örökké föl akarták szedni a síneket
- Öt nap, hat éjszaka, négyezer kilométer harmincezer forintért
- Kisvasút a Sárréten
- Komjáthy György: Természetes volt, hogy ha megnövök, csak villamosvezető vagy kalauz lehetek
- Berekhát a motorgarázsnál
- Volt egyszer egy nagy hepaj Tapolcán
- Gyík, light
- DR volt, DB lett – 2. rész: vasúti romantika kétféle nyomtávon
- DR volt, DB lett – 1. rész
- Ütközőbaktól ütközőbakig: a Szalajka-völgytől a Bükk-fennsíkig
- Villamossal Gliwicétől Górniczáig
- És még a színét is eltalálták!
- Kék szalag – a vasúton, Amerikában
- A ronda zöld kígyó nyomában
- Karácsonyi ajándék a vasútnak: kell ennél szebb?
- Egy uradalmi tejcsarnok lassú háttérbe szorulása
- Főpályaudvar Budapesten: végleg lemondtak róla?
- Kezdetben vala a lóvontatás
- Barkács az élethűségért
- Szürke eminenciás: a Muki
- Európa dízelmozdonyainak nagyasszonya
- Amikor Truman zuhant a Déliből az Endresz György térre
- Őrült nagy durranás előtt? Tényleg lesz 200 milliárdból metró Gödöllőig?
- Hétvégi hepaj Finnországban
- Irány a Balaton! – 2005-ben, 2. rész
- Irány a Balaton! – 2005-ben, 1. rész
- Az utolsó felsővezetékes kisvasút
- Kandó Kálmán egyedülálló alkotása
- Fenn a messzi Északon, mellékvonalon
- Thököly út, hattyúdal
- Vasút a Baltikumban
- Ez is hungarikum ám!
- Lánczos Péter előbb tervezett, utána helyszínelt és nyomozott
- Ha a 201-es váltó mesélni tudna...
- Ármin-akna Lyukóbányán
- A kényelmi vicinális
- Egy óriásira lekicsinyített 902-es Tatra
- D4-es javítás után lett K gép
- Tráktőrök keskeny nyomtávon
- A világ legnagyobb gőzösparadicsoma
- Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 3. rész
- Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 2. rész
- Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 1. rész
- Kubinszky Mihály: Az építészet az élethivatásom, a vasút hobbi
- Épül a Sorsok Háza
- Ünnepelt a legbátrabb város
- Kéregjegy klasszikusok nyomában
- Vasúttörténeti intézmény Szegeden
- Megtérülhet-e egy mellékvonal átfogó felújítása?
- Vaspályával keretbe foglalt tájon
- A Kis Piros – a Rhätische Bahn Svájcban
- A Szuper Törzsfőnök, a Kapitány és a többiek
- Rég volt, igaz volt?
- Mintha mindig itt lettek volna
- Nem úgy van az, mint volt rég
- Amit az Úttörőparlament mentett meg az enyészettől
- Rokonlátogatóban: szoborgőzös 1:35-ben
- A szenvedések vasútja
- Köszöni, jól van azóta is
- Jánkmajtis–Kölcse: a végek kisvasútja
- A tengerparti vasút
- Nem lehetett megmenteni: volt egyszer egy fűtőház Kisterenyén
- Jekatyerinburg, Szverdlovszk állomás
- Végleg vége Cicciolina pályafutásának! Eddig még nem publikált fotókkal!
- Múltidéző: magyar motorvonatok Brazíliában
- Múltidéző: Aradról Lippáig és Pankotáig
- Múltidéző: történet a Sargani nyolcasról
- Múltidéző: a gőzöskorszak hat pillanata, 1. rész: az „építmények”
- Múltidéző: amikor először jártak Desirók a Balatonnál
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!