Thököly út, hattyúdal

iho/vasút   ·   2015.05.03. 16:15
44-es_0

Vasárnaponként időről időre fellapozunk egy-egy régi Indóházat, bízva abban, önök is olyan örömmel csodálkoznak rá archív írásainkra, mint mi magunk. Mostani cikkünk az Indóház 2008. szeptemberi számában jelent meg. A magazint digitális formátumban megvásárolhatják a dimag újságosstandján.

* * *

Letűnt korok: a 44-es és a 67-es vonal

Gyakorlatilag lehetetlenné vált a Thököly úti villamosközlekedés 2003-ban. Az utolsó tuja pedig egy esztendővel ezt megelőzően verte a port a fővárosi villamosvasút egykori legendás, mára elhagyatottá vált vonalán.

Az utolsó menetrend szerinti villamos a budapesti Thököly úton 67-es jelzéssel 1997. március 9-én 23.30-kor indult útjára a Keleti pályaudvartól a 3200-3201-es pályaszámú, UV-motorkocsikkal. A másik, korábban itt közlekedő viszonylat, a 44-es, már 1995. december 24-én elcsengetett – szomorú karácsony... Ezzel ugyanis egy újabb korszak zárult le a budapesti villamosközlekedésben. Bár a vágányokat 2001. október 3-áig, vagyis az Örs vezér téri összekötés megnyitásáig üzemi célokra még használták, utasok azóta már nem vehették igénybe a sárga tujákat a város eme forgalmas sugárútján. Helyettük 67V jelzéssel azóta is busz közlekedik.

Pihenő a Baross téri hurokban, a villamos búcsúzik a tértől. A képre kattintva galéria nyílik (fotók: Indóház-archív)

„A Thököly úti villamosközlekedés visszaállítását a Városháza ugyancsak 2005-ig tervezi, úgy, hogy a Baross és a Bosnyák tér között tömegközlekedési sávot alakítana ki. Zuglóban azt mondják, hogy a tömegközlekedési sáv kialakítása nem jár olyan előnyökkel, amelyek arányban állnának a gépjármű-közlekedésben várható hátrányokkal; így ugyanis az út teljes hosszán torlódásokra lehetne számítani.” (Népszabadság, 2001. június 30.)

Háttér: az öt évvel ezelőtti álláspont szerint 2004-ben kezdődött volna a Thököly út felújítása, és a tervek szerves részeként szerepelt, hogy a felszámolt villamosközlekedést is visszaállítják a Baross tér és a Bosnyák tér között. A fővárosi közlekedési ügyosztály be is jelentette, hogy a főváros már elkülönítette a beruházásra szánt több mint nyolcmilliárd forintot. Ebből mintegy hatmilliárdot az útburkolat, másfél milliárdot pedig a sínek cseréjére szántak. A terv készítői szerint a villamos visszaállításának csak akkor volt értelme, ha azt a Bosnyák tértől továbbvezetik a Pólus Centerig. Arra is gondoltak, hogy a felújítás során megteremtik a lehetőségét annak, hogy a Baross tértől a belváros felé is kiépíthető legyen a villamosközlekedés.

A 2001 októbere óta teljesen magukra hagyott sínekre 2003. május 3-án merészkedett utoljára villamos, történetesen a 3866-3890-es UV – a VEKE szervezésében, hol 44-esnek, hol 67-esnek táblázva. A villamos utolsó megjelenése mindkét értelemben nagy port vert fel a környéken. A járókelők döbbenten nézték a szokatlan látványt, valószínűleg nem is tudták, mi történt... Nos, egy különmenetről volt szó, méghozzá a javából: a menet már csak a Hungária körút–Baross tér között közlekedhetett, a külső szakaszt ugyanis ebben az időben már letiltották a forgalom elől. Jelenleg a 4-es metró építkezései miatt, 2004 júniusa óta, a Thököly úton a villamosközlekedés fizikailag is lehetetlen. A Thököly úti villamos ügye valahol a városháza mélyén véglegesen eldőlt, s hacsak nem történik csoda, valóban a képeken látható UV csilingelt végig utoljára a kopott síneken...

Becsky András

Sorozatunk korábbi írásai

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.