Mošnov Mása pénzmosodája

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2015.03.19. 13:45
kiskep
Azt szokták mondani, minden jóban van valami rossz. Ez különösen igaz az ostravai reptér vasúti összeköttetésére. Természetesen mindenképpen pozitív, hogy napjainkban vasúti kapcsolat létesül egy iparilag fejlett nagyváros és repülőtere között. Az viszont már kevésbé pozitív, hogy olyan reptérre vezet az újonnan megépített, állami és uniós pénzekből finanszírozott vasút, amelynek a forgalma hagy némi kívánni valót maga után.

(fotók: České dráhy)

A reptérre vezető vonalon jelenleg utasok nélküli próbautak, különböző műszaki tesztek folynak. Az első éles bevetés április 13-án lesz – nem sokkal a jégkorong-világbajnokság kezdete előtt. A vasútépítési projekt része a Studénka–Veřovice mellékvonal Sedlnice megállóig való villamosítása, és teljes körű felújítása is. A nagyobb pályakapacitás érdekében Bartošovice megállóban megépült egy kitérő is. A létező hat kilométeres Studénka–Sedlnice pályaszakaszt 327 millió koronáért (3,6 milliárd forint) újították fel, az új három kilométeres szakaszt pedig félmilliárd koronáért (5,5 milliárd forintért) építették meg. Mindezt uniós támogatással. A csak néhány kilométer hosszú új pályaszakasz mégis nagy jelentőségű, hiszen most egy teljesen új vasútvonal épült, ötven év után először.

A hősies tett szépséghibája csupán annyi, hogy a Leoš Janáček Repülőtérről naponta csak néhány száz utas indul és érkezik. Az észak-morvaországi nagyváros repterének állandó forgalma a Prágába, Londonba, Düsseldorfba és Párizsba irányuló járatokra szűkül. A katowicei reptér forgalmának például csak a tizedét bonyolítja le a mošnovi légikikötő. A legutóbbi adatok szerint az utasforgalom tíz, az áruforgalom húsz százalékkal csökkent. A projekt ellenzői arra figyelmeztetnek, a vonatok kihasználtsága nagyon kis mértékű lesz, hiszen a jelenlegi buszközlekedést sem használják sokan. Éppen ezért kérdéses, mennyire hasznos a reptér elérhetősége vasúton. Még egy negatív aspektusa van a most megépült vasútnak: egyelőre csak személyszállításra alkalmas, mert nem épült meg áruátrakó a megállóban, sem pedig a közeli ipari park területén.

A Leoš Janáček Repülőtérre a morvaországi „S-Bahn" járatai járnak majd ki (Mosty u Jablunkova–Český Těšín–Bohumín–Ostrava–Studénka–Mošnov), napi kilenc pár, kétórás ütemben. A próbákat utasok nélkül eddig CityElefántok végezték, de a Cseh Vasutak információi szerint április közepétől RegioPanterek közlekednek majd a vonalon. A menetidő harminc perc lesz. A 259 ezer utast lebonyolító ostravai reptérnek tehát hamarosan lesz gyorsvasúti kapcsolata a városközponttal, valamint a környékkel, a 11 millió utast lebonyolító prágai reptér viszont még mindig vár egy ilyenre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.