Megújuló MÁV-állomások, pécsi villanybuszok – ez történt a héten a közlekedésben

iho   ·   2019.09.01. 18:00
400px_kobanyaalso_2019

A MÁV ötven vasútállomása újul meg 2023-ig. Az „50 megújuló állomás” elnevezésű komplex karbantartási program keretében az ország legforgalmasabb állomásait renoválják. A tervek szerint még 2019 végéig megújul a ceglédi elővárosi vonalon (100a) Zugló, Kőbánya-alsó, Kőbánya-Kispest, Vecsés, Monor, Pilis és Albertirsa, a váci (70-es) vonalon Dunakeszi-Gyártelep, Alsógöd, Felsőgöd, Sződ-Sződliget, Nagymaros-Visegrád és Szob állomás. A miskolci Tiszai pályaudvaron a „B” peron október végéig megújul. Sárváron is megkezdődtek a munkálatok, Szolnokon, Albertirsán és Dunakeszi-Gyártelepen pedig szeptemberben indul meg a felújítás.

Ötven, a legforgalmasabb vonalakon található állomást és megállóhelyet újít fel a MÁV 2023-ig (fotó: MÁV Zrt.)

Eladja Superjetjeit az Interjet. A mexikói légitársaság huszonkét S100-asával a Szovjetunió összeomlása óta gyártott első saját orosz utasszállító legnagyobb külföldi üzemeltetője – a legtöbb Superjetet az orosz Aeroflot repüli. Az okok között szerepelnek a géppel kapcsolatos problémák, az Interjet egyre romló pénzügyi helyzete, a mexikói valuta korábbi összeomlása, illetve a kerozin magas ára. A légitársaság több Szuhojt kénytelen volt parkoltatni más gépek repülőképességének fenntartására, mert nem volt pénzük beszerezni a szükséges alkatrészeket a gyártó Szuhojtól: hét gép már több mint egy éve nem volt a levegőben, ötöt tavaly ősszel toltak fűre, további hármat a tél folyamán, az utolsót pedig idén márciusban.

Kínai kézbe került a Vossloh mozdonygyártása. A német Vossloh AG az észak-németországi Kielben található mozdonygyártó divízióját a kínai vasútipari nagyvállalat, a CRRC Csoporthoz tartozó CRRC Zhuzhou Locomotive vásárolja fel. Becslések szerint a nívós vasútipari vállalatért három-négymillió eurót kellett, hogy fizessen a vevő. A Vossloh a kis és közepes dízel- és hibridmozdonyokat előállító üzletágát a cég szerkezeti átalakításával összefüggő célkitűzéseivel összhangban azóta kívánja eladni, hogy 2018-ban elkészült az új kieli gyártóüzem. A kieli járműgyártó valamikor Európa vezető vasútipari cége volt, időközben azonban fokozatosan háttérbe szorította a svájci Stadler és a cseh CZ Loko.

Tizenkilenc KISS érkezése már biztos, a fennmaradó huszonegy kétszintes motorvonat pedig forrás rendelkezésre állása esetén azonnal lehívhatóvá válik (fotó: Vörös Attila)

Ha lesz forrás, jöhet a fennmaradó huszonegy KISS is. A Stadlerrel 2017 augusztusában megkötött, összesen negyven kétszintes, hatszáz férőhelyes motorvonatra érvényes keretszerződésből eddig tizenkilenc szerelvényre talált finanszírozást a MÁV-Start Zrt. A további huszonegy motorvonat beszerzéséről szóló írásbeli konzultációs folyamat is eredményesen zárult: a 100 milliárd 750 millió forintos beruházás uniós és hazai támogatással valósulhat meg, forrás rendelkezésre állása esetén. Az első emeletes szerelvények 2020 februárjában állnak forgalomba a Budapest–Vác–Szob (70-es) és Budapest–Monor–Cegléd–Szolnok (100a) vonalakon.

Először szállíthat járműveket Törökországba a Stadler. A Tüpraş olajfinomító cég vasúti árufuvarozó leányvállalata, a Körfez Ulaştırma hét EuroDual-mozdonyt vásárol. A villamos- és dízelüzemre is képes gépeket 2021-ben vehetik át. A hattengelyes EuroDualok huszonöt kilovolt ötven hertzes váltakozó áramú betáplálásról 6150 kilowatt, dízel-villamos üzemben pedig 2800 kilowatt teljesítményre lesznek képesek. Ötszáz kilonewton vonóerőt tudnak majd produkálni, ezáltal akár kétezer tonnás szerelvényeket is vontathatnak, akár meredek emelkedőn is.

Salgótarján után Pécsen is megjelennek a BYD által Komáromban gyártott elektromos buszok (fotó: pressinform)

Villamosítanak a szlovákok. Harminckét kilométeren korszerűsödhet az Enyicke (Haniska pri Košiciach) és Szepsi (Moldava nad Bodvou - mesto) közötti vasútvonal. Az ötvennyolcmillió eurós költség a vonal három kilovoltos egyenáramú rendszerrel történő villamosításán kívül fedezi még a vasútvonal al- és felépítményének a felújítását, valamint a peronok korszerűsítését is. A felújítást követően Kassa és Szepsi között tizenegy perccel rövidül majd a menetidő. Az Enyicke–Szepsi viszonylat a Kassa környéki integrált közlekedési rendszer utolsó villamosítatlan vasúti szakasza.

Elektromos buszok érkeznek Pécsre. A baranyai megyeszékhely tömegközlekedéséért felelős Tüke Busz Zrt. tíz elektromos hajtású járművet szerez be a BYD-től, a kocsikat a kínai gyártó komáromi üzeme építi meg. A buszok 1,7 milliárd forintos költségét az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretében korábban elnyert fejlesztési forrásból fedezik. A járművek üzemeltetéshez szükséges töltő- és szervizállomást már meg is építették Pécsen. A tizenkét méter hosszú, kéttengelyes, háromajtós kivitelű, alacsonypadlós buszok 2020 első felében állhatnak szolgálatba.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek