InnoTrans 2022, második nap

iho/vasút   ·   2022.09.22. 15:00
innotrans2022_forgo

Kétévnyi kihagyást követően megkezdődött az idei berlini vasúti szakkiállítás és -vásár. A szerdai paletta részét alkotta a Stadler walesi Flirtje, a Tatravagónka farönkszállító kocsija, valamint a Plasser & Theurer pályakarbantartó járműve.

Négy év után tért vissza Berlinbe az InnoTrans: az előző, 2020-ra tervezett eseményt a Covid–19-pandémia kitörése miatt először elhalasztották 2021 tavaszára, majd végül törölték.

A 2022-es rendezvény szeptember 20-ai megnyitóján a Berlini Vásárcsarnok (Berlin Messe) vezérigazgatója, Martin Ecknig elmondta: idén ötvenhat országból 2834 kiállító érkezett, melyek 42 csarnokban, 200 ezer négyzetméteren mutatják be termékeiket, köztük 124 járművet három és fél kilométernyi sínpáron.

A mostani InnoTrans központi témája a fenntartható mobilitás, ennek részeként a hidrogénhajtás is. A rendezvényre a világ legfontosabb és kisebb gyártói is elhozták innovatív járműveiket és megoldásaikat.

Az első nap összefoglalóját ide kattintva olvashatják, az alábbiakban pedig a szeptember 21-ei események következnek.

Bárhol elmegy a walesi Flirt

A Stadler az InnoTranson mutatta be a walesi Transport for Wales (TfW) által 2019 januárjában rendelt huszonnégy Flirt UK motorvonat egyik példányát. A jármű legfontosabb tulajdonsága, hogy három üzemmódban is képes közlekedni, vagyis 25 kilovolt 50 hertzes váltakozó árammal betáplált felsővezetékről, annak híján pedig dízelmotorral, sőt akkumulátorok által hajtva is. A külön vontatási modulban elhelyezett dízelmotornak és akkucsomagnak köszönhetően nincs szükség a Flirtök tervezett útvonalának villamosítására, mely számos híd költséges átépítését igényelné, kiváltképp Caerphilly-től északra.

A TfW Flirtje felsővezetékről, valamint dízel- és akkumulátoros üzemben is képes közlekedni (képek forrása: Railway Gazette)

A legfeljebb százhúsz kilométer per óra sebességű Flirt UK felsővezetékről 2600 kilowatt teljesítményre képes, akkumulátoros üzemben pedig ennek a fele elérhető. A TfW egyedi igényeire és a helyi infrastruktúrának megfelelően tervezett jármű eleget tesz a legfrissebb átjárhatósági előírásoknak (TSI) is.

A három üzemmódú Flirt a Greater Anglia társaság duálüzemű (villamos-dízel) Class 755-ös Flirtjeihez hasonlóan légkondicionált utasterű, a kerekesszékkel, mozgáskorlátozott mopeddel és babakocsival közlekedők érdekében az ajtóknál a belépőmagasság a 960 milliméter. Minden ülésnél hálózati csatlakozókat helyeztek el, az utasok közlekedését széles kijelzőket magába foglaló, valósidejű utastájékoztató rendszer segíti, a mozgáskorlátozottak érdekében az egyik WC akadálymentesített, továbbá speciális helyek állnak rendelkezésre a kerekesszékekhez és akár hat kerékpár szállításához.

Az első szerelvény tesztjei már zajlanak és várhatóan év végéig menetrend szerinti forgalomba is állhat.

A szerelvény utastere

 

Farönkszállító kocsit mutatott be a Tatravagónka

Az Snps sorozatú tehervagont úgy tervezék, hogy alkalmas legyen a G2/GI1 kinematikus szelvényen belül három, négy vagy öt méter hosszú fa- és fűrészfakötegek optimális rakodásához. A 70 milliméter vastag fapadló rakodóéllel rendelkezik, mely megvédi a jármű padlóját a sérülésektől, ráadásul komolyabb karbantartást sem igényel. Az összes vezérlőrendszer a külső hossztartó alatt található, ez védelmet nyújt a rakománykezelés során keletkező rongálódások ellen.

A Tatravagónka teherkocsija megkönnyíti a faáruszállítást (fotó: Railway Gazette)

A jármű tervezése során, melyet a Salzburger Eisenbahn Transportlogistik GmbH (SETG) több évtizednyi faáru-szállítási tapasztalatával is segített, szem előtt tartották a nagy terhelést. A kocsi maximális tengelyterhelése 22,5 tonna, amit akár 25 tonnáig is meg lehet növelni.

A gyártó szerint a tehervagon legnagyobb előnye az optimalizált tartórendszer, mely egyszerűen kezelhető, karbantartható és cserélhető, a rakodási keresztmetszet pedig adapter segítségével akár 8,8 négyzetméterre is növelhető.

Hosszútávú segítséget nyújt a DB az Ukrán Vasutaknak

Egyetértési megállapodást kötött az InnoTranson a DB vezérigazgatója, Richard Lutz és az Ukrzaliznyitszia (UZ) vezére, Olekszandr Kamjisin, melynek értelmében a német vasúttársaság segíteni fog az ukránoknak a háború során súlyos károkat elszenvedő vasúthálózat újjáépítésében, valamint a vasúti áruszállítási folyosók és terminálkapacitások kibővítésében. Ezen felül kiterjedt tanácsadói szolgáltatásokat is nyújt a vasúti üzemeltetésre és irányításra vonatkozó európai szabványok bevezetéséhez. A DB-elnök elmondta, a megállapodás az Európai Vasutak Közössége (CER), valamint az európai vasúttársaságok vezetői által július 9-én aláírt Bécsi Nyilatkozatra épít.

Egyetértési megállapodást kötött a DB és az UZ (kép forrása: Railway Gazette)

Az egyetértési nyilatkozatnak három pillérje van: az első a teherfuvarozás javítását célzó infrastruktúrára terjed ki, a második az Európai Unióval való kapcsolatok erősítését tartalmazza az európai szabványok kidolgozása érdekében, a harmadik pedig kiemelt jelentőséget tulajdonít a teherszállításnak és az úgynevezett gabonahídnak.

Az EU közlekedési biztosa, Adina Vălean szerint az Oroszország és Ukrajna között zajló háború sötétséget hozott Európába, néha viszont mégis pislákol némi fény. A vasút használja a korábban létrehozott, úgynevezett „Szolidaritási sávokat”: míg áprilisban 1,3 millió tonna gabonát szállítottak el tehervonatokkal Ukrajnából, augusztusban már kétmillió tonnát.

Hibrid pályakarbantartó járművek a Plasser & Theurernél

A vasúti pályakarbantartó gépeket gyártó Plasser & Theurer bemutatta az ÖBB-nek épített egyik új, villamos-hibrid üzemű karbantartó járművét. A cég összesen 56 karbantartó járművet gyárt az osztrákoknak, háromféle kivitelben, 250 millió euró, vagyis jelenlegi árfolyamon körülbelül 100 milliárd forint értékben. A járművek felsővezetékről és akkumulátorokról is képesek működni. Az első gépeket várhatóan 2023 végén veheti át az osztrák vasúttársaság.

Hibrid pályakarbantartó gépeket vásárol a Plasser & Theurertől a DB (fotó: InnoTrans)

 

Balesetmegelőzés Skoda-módra

A könnyűvasúti járműveken használható ütközést megelőző rendszert mutatott be a cseh gyártó az InnoTranson. A Skoda Transportation által kifejlesztett technológia tesztjei már év eleje óta zajlanak a finnországi Tamperében, két csehországi városban pedig nemrég kezdődtek meg.

A globális műholdas navigációs rendszert (GNSS) használó antennából, lézer alapú távérzékelésből (Lidar), kamerákból, odometriából, valamint inerciális mérőegységből (IMU) áll rendszer tesztjeinek jelenleg a második fázisa zajlik, melynek során a könnyűvasúti jármű a vezető beavatkozása nélkül használja az aktív fékezést. A Skoda szerint a rendszer megméri a jármű tömegét és ahhoz igazítja a fékezési görbét. A több ezer órányi tesztnek köszönhetően ráadásul a mesterséges intelligencia (AI) vagy gépi tanulási technológia bizonyos körülmények között képes a rendszer reakcióinak optimalizálására is. A moduláris tervezésnek köszönhetően a rendszert mind a Skoda, mind pedig más gyártók villamosaihoz is lehet hangolni.

A technológia továbbfejlesztése 2023-ban várható, a végső cél a vezető nélküli, 4-es automatizálási szint (GoA 4).

Újgenerációs Traxxok a Mercitaliának

Húsz újgenerációs Traxx DC3 villamos mozdonyt szerez be az olasz árufuvarozó Polo Mercitalia (Mercitalia Rail) az Alstomtól. Az E.494 sorozatú gépek szállítása várhatóan 2024 elején kezdődhet meg és az év során le is zajlik. Az olasz nemzeti vasút FS Italiane árufuvarozó ága még 2017 decemberében kötött megállapodást a jogelőd Bombardier-vel negyven Traxx DC3-as vásárlásáról, melyek közül az első gépek már több mint három éve közlekednek is. Jelen beszerzés az opcionálisan lehívható mennyiség. Az Alstom az új mozdonyokat a Vado Ligure-i üzemében építi majd meg.

Forradalmasítaná a sínrögzítést a Vossloh

Új sínleerősítő megoldásait mutatja be az InnoTranson a német vállalat. A forradalmian új tervezésű rögzítéseknek mindössze három verziója létezik, viszont minden alkalmazási módot lefednek: az M3 a nagysebességű és betonlemezes pályákhoz, az M7 a hagyományos, zúzottkő-ballaszttal ellátott sínekhez, az M9 pedig a nagy terhelésű sínpárokhoz megfelelő. A Vossloh szerint a leerősítéseknél használt továbbfejlesztett anyag és a nagyobb frekvencia drámaian javítja a teljesítményt, a rendszer gyakorlatilag nem igényel karbantartást, ráadásul beépíteni is gyorsabban lehet.

(kép forrása: International Railway Journal)

Nagysebességű vasúti pályákhoz használható síncsiszoló járművét is prezentálta a Vossloh. A HSG City Smart akár hatvan kilométer per órás sebesség mellett is tud dolgozni, továbbá magába foglal egy, a sín kereszt- és hosszprofilját is figyelő rendszert. Az adatok a beszállító maple online hálózati vizualizációs eszközébe kerülnek, mely lehetővé teszi a felhasználóknak a veszélyes pontok azonosítását a teljes hálózatukon, elősegítve a prediktív pályakarbantartást.

(Nyitóképünkön az InnoTrans 2022 részlete. Kép forrása: InnoTrans)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek