Villamosok, metrók, hévek
Talán a legnagyobb fegyvertény a budapesti villamosközlekedésben, hogy az 1-es, 3-as villamosprojekt immár zöld utat kapott, és kiemelt beruházásként kezeli a kormány a budapesti járműfejlesztés első ütemét, amely újabb alacsonypadlós villamosok beszerzését tartalmazza. Kihirdették a Széll Kálmán téri tervpályázat győztesét, és megvalósíthatósági tanulmány készül a külső Bécsi úti villamospályáról, valamint a Fogas meghosszabbításáról.
Befejeződött a 37-es villamos pályájának felújítása, utoljára a Pongrácz úti híd maradt. Az Élessarok környékén is történtek kisebb változások: elbontották a hosszú ideje kihasználatlan Maglódi úti iparvágány kiágazását. Forgalomba állt a legújabb hannoveri kontingens: tíz, eredetileg a 6100-as, Budapesten az 1600-as csoportba számozott kocsi került Száva kocsiszínbe. Ezzel véget ért a Ganz csuklósok rövid pestszentlőrinci és kispesti pályafutása. Megkapták új, a BKK-hoz igazodó arculatukat az első Tatra villamosok is.
A forgalomfejlesztésben kisebb, de annál lényegesebb eredmény, hogy a Nagykörúton bevezették a 4-es, 6-os villamosok számára a zöldhullámot, azaz a kötöttpályás közlekedés maximális előnyt élvez a közúttal szemben. Folyamatban van a Futár-projekt megvalósítása, de a jegyek és bérletek rendszere egyelőre maradt a régi.
A budapesti villamosközlekedés 2012-ben ünnepelte fennállásának 125. évfordulóját. A novemberi villamosparádén kívül az eddigieknél sűrűbben és többfelé utazhattunk nosztalgiajárműveken, visszakerült Debrecenből Budapestre a volt 1233-as, most 492-es pályaszámú Bengáli, és Füzesi-kocsiszekrényes járművel is nosztalgiázhatunk már. Fennállásának huszadik évét ünnepelhette a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum, ahonnan Budapestre szállítottak hat, felújításra váró öreg villamost. A nosztalgiameneteken kívül nyáron a londoni olimpia tiszteletére feldíszített villamoskocsival is utazhattunk, ahol szurkolni is lehetett a sportolóknak, két plazmatévén közvetítették az eseményeket.
A helyiérdekű vasutak közlekedésében nem történt különösebb változás, leszámítva, hogy elfogadták az 5-ös metró, azaz az észak-déli gyorsvasút fejlesztésének első ütemét, amelyben az Astoriáig hosszabbodik a csepeli és a ráckevei HÉV-vonal, valamint a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése is újból szóba került. Szorgalmasan járta a vonalakat a gyártáskori színére visszafényezett M IXa „Csinos” szerelvény, és a 125. évforduló tiszteletére újra üzembe helyezték az egyetlen megmaradt M VIII-ast is.
A metrónál nem volt eseménytelen a 2012-es év. A 4-es metróval kapcsolatban Tarlós István főpolgármester elmondta: 75 százalék fölötti a műszaki készültség, és elviekben tartható a 2014-es átadás. A pálya már teljesen kész, előbb más vonalakról átirányított orosz és új Alstom szerelvények tartották próbafutásukat, és megérkezett az első, kifejezetten a 4-es vonalra megrendelt vonat is.
Hosszas huzavona, új szerződéskötés után végül 2012. szeptember 7-én forgalomba állt az első Alstom szerelvény a 2-es vonalon, ami lehetővé teszi a jócskán elavult orosz motorkocsik kivonását a forgalomból. A 3-as metró pályájának teljes felújítására azonban 2014 előtt nincs esély.
A fekete krónika része, hogy szinte minden hétre jutott egy metrós üzemzavar, és több mint 25 kilométer kábelt kellett lopások után pótolni a villamos- és HÉV-vonalakon.
Lezárult a villamostender Miskolcon, a nyertes a cseh Škoda lesz, 25T típusú villamosával. A 31 új kocsi 2014 február és 2015 év közepe között érkezik. A sikeres tender, valamint az 1-es vonal Felső-Majláthig hosszabbítása (új, műfüves burkolatú pályával) lendületet adott a további tervezésekhez: a későbbiekben a borsodi megyeszékhely a Városi és elővárosi kötöttpályás közlekedési lehetőségek fejlesztése projekt keretében újabb, többek közt kétáramnemű, villamos és nagyvasúti forgalomra egyaránt alkalmas járműveket szerezne be, és megvalósítaná az átjárhatóságot a városi és a nagyvasút között.
Szegeden a tervezetthez képest majdnem kétéves csúszással átadták a 2-es villamost, amelyre május 23-án megérkezett az utolsó megrendelt lengyel Pesa villamos is. Nyáron az új villamosok nem bírták a hőséget és az azzal együtt járó nagyobb megterhelést, júliustól októberig tartott a részleges forgalomból kivonásuk. A város ezen felül a 2-es villamos kivitelezőjét is kötbér fizetésére kötelezte a késések miatt, az ez elleni fellebbezést első fokon elutasították.
A másik 2-es villamos, a debreceni építése korántsem halad zökkenőmentesen. A város vezetése többször is szerződést akart bontani a kivitelező ATK-Debrecen konzorciummal, amelynek alvállalkozói a ki nem fizetett költségeik miatt indítottak jogi eljárást, néhányszor a munkát is beszüntették. Elkészült viszont a majdan átadandó vonalra érkező spanyol CAF-villamosok színterve.