Zöldhullám a Combinóknak
Míg idáig az évtizedekkel ezelőtti, autósoknak kedvező felfogás uralkodott a budapesti Nagykörúton, február 1-jétől az összes közlekedési lámpát úgy hangolják, hogy az autós zöldhullám helyett a 4-es és a 6-os villamosok haladhassanak zavartalanul. Ez, Vitézy Dávid, a Budapest Főváros – Nagykörúti előnyben részesítés elnevezésű projekt csütörtöki záróünnepségén tett ígérete szerint azt fogja eredményezni, hogy az eddigi 32 perces menetidő 29-30 percre csökken. Praktikusan ez azt jelenti, hogy olyan lesz, mintha az utasok az eggyel korábbi villamost érnék el. A zavartalan villamosforgalmat az eddig 28 helyett 30 szerelvény segíti majd. Ez nagyságrendileg napi félmillió utas életét könnyíti meg.
Felvetődik a kérdés, mi lesz az autósokkal, ha a tömegközlekedőknek kedveznek. A Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója szerint nem lesz rosszabb az egyénileg utazóknak, de jobb sem. Annyi változik, hogy februártól a villamosoknak nem kell fölöslegesen – akár perceket – várniuk a megállókban, a 20-30 másodperces utascsere után egyből tovább tudnak haladni.
A gépkocsival utazóknak pedig az eddigiektől eltérően nem lesz előbb zöldje, hanem a villamosokkal egy időben kapnak szabad jelzést. Emiatt, bár többször kell majd megállniuk útjuk során, rövidebb időt töltenek majd alkalmanként állva, így az utazási idejük nem változik érdemben.
A BKK a projektre több mint 44 millió forintot költött, amelynek jelentős részét, 40 millió forintot az Európai Unió biztosított. A kivitelezési munkák már tavaly, 2011. november 15-én befejeződtek, de a többszöri, alapos próbaüzemre bőven hagytak időt, így élesben 2012. február 1-jétől tapasztalhatják az utasok a változásokat. A zavartalan működéshez a BKK folyamatos felügyeletet ígér, továbbá a változásokkal együtt jár egy új, a jelzőlámpa programokhoz illeszkedő menetrend elkészítése is.
A villamosvonal optimális kihasználását eddig gátolták a nem megfelelően beállított közlekedési lámpaciklusok, amik miatt a szerelvények nem tudták tartani az optimális sebességet és a követési időt, így gyakran előfordult, hogy a megállókban az egyik szerelvény utolérte a másikat – magyarázta Vitézy Dávid a változások szükségességét.
Eddig a 4-6-os villamos szerelvényei leggyakrabban csak 90 másodpercenként indulhattak, a két új forgalomirányító programnak köszönhetően a jövőben akár 60 másodpercenként is követhetik egymást anélkül, hogy a megállóban feltorlódnának A 90 másodperces ciklusokban sokszor, bármilyen kisebb késés esetén rendkívül egyenetlenül érkeztek a villamosok. Ezek a problémák lényegesen mérséklődnek, és a villamosok nemcsak sűrűbben, hanem egyenletesebben is közlekednek majd.
A főváros ezer lámpás kereszteződéséből száznál is többet érintett a beavatkozás, mivel a csatlakozó utakon is áthangolták a jelzőlámpákat. A Nagykörút 52 csomópontjában 102 programot telepítettek, a sugárirányú keresztező utakon pedig 70 csomópontot érintett a beruházás – ezt már Üveges Péter Zoltán, a Siemens üzletági igazgatója mondta a technikai részletekről szólva.
Az átalakítás érdekessége, hogy új, Doppler radaros, úgynevezett bejelentkezők létesültek a villamosok számára, és a megfelelő indítási időpontok biztosítása érdekében indítójelzőket szereltek fel a végállomásokon.
Változott néhány kereszteződés forgalmi rendje is: az Üllői út–Ferenc körút kereszteződésben a kifelé tartó belső sáv, egyenes, illetve balra kanyarodó pályává alakult, így már három sávon tudnak az autósok kifelé haladni. A Nyugati téren, a Szent István körútról a Váci útra balra kanyarodó irány esetén forgalomtechnikai korrekció történt, így a csomópont előtt keletkező sorok nem akadályozzák az autóbuszok és az egyenesen továbbhaladók közlekedését.
A jövőbeni tervekről szólva Vitézy Dávid elmondta, hasonló intézkedéseket terveznek a másik nagy körgyűrű, az 1-es villamos vonalán is, ahol a felújítás után a Hungária körút autósforgalmával szemben szintén a villamosokat részesítik majd előnyben.