Késik és sokkal többe is fog kerülni a Rail Baltica
Egyes részprojektek megvalósítását el kell halasztani. Így járhat a rigai vasúti híd is, ezzel viszont egy ideig elkerülné a pálya a lett fővárost.
Lett médiaforrások szerint a három balti államot Lengyelországgal, ezzel egész Európával összekapcsoló nagysebességű vasúti pálya minimum nyolcmilliárd eurót fog kóstálni az eredetileg tervezett 5,8 milliárd helyett.
Habár Lettországban már megkezdődött a rigai központi pályaudvar kialakítása, az azonban nem világos, hogy a pálya az építés első szakaszában áthalad-e a lett főváros központján: a pontos útvonal tervezése még nem kezdődött el, várhatóan éveket fog késni. Szeptemberben egy, a lett kormányhoz eljuttatott jelentés azt jelezte, hogy a szerződött spanyol vállalat nem tud teljes körűen eleget tenni a vállalt kötelezettségeinek. A projektmegrendelő Rail Baltica Rail elmondta: a megállapodást közös megegyezéssel felmondták.
A jelentések szerint a Rail Baltica tervezői most azt keresik, mit lehetne a gigaprojektből beáldozni az idő és a pénz megtakarítása érdekében, mivel a beruházás legfőbb pénzügyi támogatója, az Európai Bizottság előírja, hogy 2030-ra a balti államokat összekötő, transzeurópai vasútvonalként funkcionáljon a Rail Baltica.
Az idő- és pénzspóroláshoz legalább hét különböző forgatókönyv létezhet. A legtöbb szerint a Rigában, a Daugave folyó felett átvezetni tervezett vasúti híd építése nem fog megvalósulni a gigaprojekt első szakaszában. Ez viszont azt jelentené, hogy a modern, nagysebességű vasúti pálya minimum 2030-ig nem fogja érinteni a lett fővárost, az teljesen elkerülné Riga központját. A lett közlekedési miniszter, Kaspars Briškens szerint ez a verzió elfogadhatatlan. Jelenleg e forgatókönyv értékelése zajlik. A politikus elmondta, hosszú távon ez a kapacitás szükséges ahhoz, hogy a Rigán keresztül történő teljesértékű közlekedést garantálni lehessen.
A rigai nemzetközi repülőtértől Misáig, valamint az Upeslejastól Riga-Precu állomásig vezető fővonali szakaszok részletes műszaki tervének új közbeszerzési folyamata idén decemberben indul. A Rail Baltica lettországi végrehajtó testülete, az Eiropas Dzelzcela Linijas infrastruktúra-kezelési osztályának vezetője, Gusts Ašmanis a napokban számolt be a lettországi tevékenységek előrehaladásáról. A szakember a rigai központi pályaudvart a balti államok jövőbeli legnagyobb utasforgalmi csomópontjának tekinti. A várható éves utasszám a maximális kapacitás esetén akár 40 milliónál is több lehet, ez nagy jelentőséggel bír. A rigai vasúti híd építésével kapcsolatos késedelmeket vagy bizonytalanságokat viszont nem említette – számol be a Rail Tech.
(Nyitóképünkön a leendő hipermodern rigai központi pályaudvar látványterve. Kép forrása: Rail Baltica / railtech.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!