Halad a megvalósítás felé a Sea2Sea projekt
A Görögországot a bolgár–román határral összekötő szállítási folyosó évi 650 millió eurónyi árut terelne át a tengerről a vasútra.
A beruházás során egy olyan vasútvonalat terveznek létrehozni, mely Görögország északi részéből indulna és Bulgárián át a román határig vezetne, összekapcsolva az olyan fontos görög kikötőket, mint Szaloniki, Kavála és Alexandrúpoli, Bulgária legnagyobb fekete-tengeri kikötőivel, vagyis Várnával és Burgasszal, valamint a bolgár–román határnál, a Duna partján fekvő Rusze kikötővárosával. Az új pályával jelentős mennyiségű, a Boszporusz felől eddig tengeren szállított áru kerülhet át a vasútra.
A projekt elindítása érdekében hónapok óta zajlanak a megbeszélések. Görögország és Bulgária közös vállalatot tervez alapítani a beruházáshoz, amit a finanszírozáshoz megpróbálnak bevonni az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) II pénzügyi programjába. Görögország közel négymilliárd eurót (cirka 1000 milliárd forintot) invesztál vasúti projektekbe a területén. A beruházások a Szaloniki és Toxótesz közötti, a kaválai kikötőt is érintő pályát vasúti összeköttetéseket, valamint a görög–bolgár–török hármas határig vezető Alexandrúpoli–Orménio vonalat célozzák. A kivitelezési szerződéseket az éven fogják aláírni, az egyes részprojektek várhatóan 2027–2028-ra készülhetnek el.
A két legnagyobb beruházás egyike a Szalonikit Toxótesszel összekötő pálya, melyre 1 milliárd 680 millió eurót (körülbelül 660 milliárd forintot) szánnak. A görög nemzeti vasút OSE infrastruktúra-fejlesztési leányvállalata, az Ergose nyilatkozata szerint a projekt során 206 kilométeren épül ki új, villamosított, korszerű biztosítóberendezéssel ellátott vasúti pálya, teljessé téve a Szalonikit Kávalával és a meglévő görög vasúthálózattal összekötő vasúti folyosót. A vasútvonalnak köszönhetően a Szaloniki és Alexandrúpoli közötti tranzitidő három órával fog csökkenni.
A másik nagyprojekt az Alexandrúpoli–Orménio szakaszt érinti, melyet 1 milliárd 80 millió euróból (cirka 430 milliárd forintból) terveznek megvalósítani. A vonal nemcsak a görög–bolgár nemzetközi összeköttetéseket javíthatja: mivel Orménio közelében vezet a görög–török határ is, így Törökország felé is fejlődhet a közlekedés. A projekt kivitelezőjének 176 kilométernyi meglévő, egyvágányú vasútvonalat kell majd kétvágányúvá fejleszteni, villamosítással, valamint a jelző- és biztosítóberendezések korszerűsítésével egyetemben.
A görög közlekedési miniszter, Kosztasz Karamanlisz tavaly áprilisban kihangsúlyozta az új szállítási folyosó fontosságát: szerinte a projekt geostratégiai jelentőségű, mivel elő fogja segíteni a régió vasúti árufuvarozását. A szakember úgy véli, a fontos észak-görögországi kikötők vasúthálózatba való bekapcsolása nélkül nem lehet létrehozni logisztikai csomópontot Délkelet-Európában. A fejlesztéseknek köszönhetően Szaloniki a Délkelet-Európán át zajló szállítás kapujává válhat, az alexandrúpoli kikötő pedig egyre fontosabb lehet. A folyosót ki lehet majd terjeszteni akár az északi-tengeri kikötők irányába is.
Az Ergose tanulmányai alapján a Sea2Sea óriásprojekt geostratégiai és logisztikai értéke mindenképp észrevehető lesz. Ha a nagyberuházás megvalósul, a hagyományosan a Boszporuszon áthaladó tengeri konténerforgalom jelentős mennyiségét, évente akár 650 millió tonnányi árut vonzhatja a vasútra – számol be a Rail Freight.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!