Épül a kolozsvári metró!

iho/vasút   ·   2024.06.25. 15:00
kolozsvar_metro_alapko

Románia első vezető nélküli metróvonala huszonegy kilométeres lesz, tizenkilenc állomással.

A napokban került sor a kolozsvári egyes metró alapkövének letételére, ezzel hivatalosan is megkezdődött a vonal építése. A ceremónián többek között Marcel Ciolacu román miniszterelnök, Sorin Grindeanu közlekedési és infrastrukturális miniszter, valamint a város polgármestere, Emil Boc is részt vett.

A pálya a Kolozsvár nyugati határában fekvő Szászfenes (Florești) községben található Țara Moților állomásától vezet majd nyugat–kelet irányban Mănăștur megállót és a jövőbeli regionális kórházat érintve a Mărăști térig (Piața Mărăști), ahol kettéágazik: az egyik ág a Muncii ipari negyed felé fog vezetni, a Viitorului megállónál átszállási lehetőséget kínálva az elővárosi vasúthoz; a másik ág pedig Gheorghenin és Szoporinegyeden (Sopor) keresztül éri el az Europa Unită-t.

A kolozsvári metró leendő megállói (kép forrása: Wikipedia)

A beruházás költsége várhatóan eléri a 13,7 milliárd lejt (jelenlegi árfolyam alapján ezermilliárd forintot), melyet az ország nemzeti helyreállítási és ellenállóképességi tervén (PNRR) keresztül finanszíroznak. A költségek legnagyobb részét, tízmilliárd lejt (közel 750 milliárd forintot) a román kormány bocsát rendelkezésre, az Európai Unió 1 milliárd 480 millió lejjel (110 milliárd forinttal) támogatja a projektet, a többi helyi hozzájárulásokból gyűlik össze.

A Kolozsvár történelmének legnagyobb infrastrukturális projektjének tervezésére és kivitelezésére kiírt nettó kilencmilliárd lejes (670 milliárd forintos) közbeszerzést 2023 májusában nyerte el a török Gülermak, a francia Alstom és a román Arcada konzorciuma.

A délkeleti végállomás, az Europa Unită látványterve

A „kincses város” első metróvonala a tervek szerint 2031-ben indulhat el, a polgármester szerint viszont az első hét állomás már akár 2026. július végére is elkészülhet – az uniós forrás feltétele, hogy az első szakasznak négy éven belül üzemelnie kell. A vonalon huszonhat háromkocsis Alstom-metrószerelvény fog dolgozni, amikre 540 utas fér majd fel; a háromperces ütemben közlekedő járatok napi tervezett utaskapacitása 164 ezer fő lesz összesen – számol be a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön az alapkőletétel. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek