Átalakulhat az antwerpeni kikötő vasútja

iho/vasút   ·   2023.02.08. 12:00
combinant_terminal

A vegyipari óriás BASF és a legnagyobb belga intermodális terminál Combinant az Infrabel támogatásával akarja megkönnyíteni az Antwerpen–Bruges kikötőben található telephelyeik vasúti elérését.

A több mint 30 millió eurós (jelenlegi árfolyamon körülbelül 12 milliárd forintos) beruházás során egy fontos vasútvonalat tervez felújítani a két társaság. Az L11-es jelű vonal a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) része, ráadásul összeköttetést nyújt a Belgiumon keresztülhaladó mindhárom nemzetközi szállítási folyosóhoz is. A legfontosabb tényező azonban, hogy közvetlen vasúti hozzáférést garantál az Antwerpen–Bruges (Port of Antwerp-Bruges) kikötő északnyugati részéhez, ahol a BASF, a Combinant, valamint más cégek vasúti termináljai is találhatók. A nagy vasúti forgalmú területre viszont csak egyetlen sínpár vezet.

A helyzet várhatóan 2026-ra meg fog változni, ekkorra tervezik ugyanis a második vágány megépítését, valamint mindkét sínpár villamosítását, megduplázva ezzel a szakasz kapacitását.  A belga vasúti infrastruktúra-kezelő Infrabel a tervek szerint 2024 közepén kezdi majd meg a második vágány létrehozását, a meglévő villamosítása pedig idén ősszel fog megkezdődni – a befejezés határideje ugyanúgy 2026.

Az antwerpeni kikötő tervezett fejlesztése. Narancs színnel a meglévő kétvágányú szakaszok, amiket villamosítani kell; zölddel az egyvágányúnak maradó, de villamosítandó szakasz; kékkel pedig a kétvágányúvá átépítendő és villamosítandó pálya (kép forrása: Infrabel)

Az L11-es vasútvonal az A12-es autópálya két forgalmi iránya között fut Belgiumban; az egyvágányú, villamosítatlan pálya jelentős forgalmat bonyolít le. Az Infrabel, a BASF és a Combinant közös projektjének alapelvei meglehetősen egyszerűek: villamosítani kell a meglévő tíz kilométer hosszú pályát, mely csak a két végén, összesen öt kilométeren kétvágányú, valamint ezen szakaszok között, vagyis öt kilométer hosszban ki kell építeni egy második vágányt. A kikötő közlése szerint az árufuvarozás szempontjából kulcsfontosságú vasútvonal kapacitásának megduplázása nemcsak a vasúti áruszállítást teszi vonzóbbá, hanem pozitív hatással bír majd a kikötő környezetére és forgalmára, sőt azon is túl.

A BASF és a Combinant telephelyeit elérő vágányok villamosításával a korszerűsített L11 megkönnyíti majd a teljesen villamos üzemű vasúti áruszállítást, ráadásul vonatonként körülbelül kétórányi időt takarít meg, ezzel kapacitást szabadít fel.

Az Infrabel szerint az L11-et használó tehervonatok kétharmadának célja a Combinant vagy a BASF. A modális váltást és az üzlet életképességét szem előtt tartva nem meglepő a két vállalat döntése, a stratégiai árufuvarozási vonalnak számító L11-esbe történő beruházás egyértelmű igény az iparág részéről. Az L11-en felül további fejlesztéseket is végrehajt létesítményeiben a Combinant és a BASF: mindkét vállalat részlegesen villamosít öt-öt vágányt, a BASF pedig egy 740 méter hosszú vágány felett is teljes hosszban kiépíti a felsővezetéket.

A Combinant a BASF megbízásából kiépített egy új, 760 méter hosszú vágányt is, körülbelül kétmillió eurós (nagyjából 800 millió forintos) költséggel, melynek köszönhetően a létesítmény készen áll a jövőre, és képes lesz megerősíteni a BASF hálózatában és az antwerpeni kikötőben betöltött stratégiai terminál pozícióját – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünkön a Combinant terminálja. Kép forrása: Infrabel / railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek