Több vonat Szlovákiában

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2013.07.23. 19:15
kiskep

A megszorítás, járatritkítás, a vasúti közlekedés optimalizálása, költséghatékonnyá tétele már évek óta ismert és berögződött frázisoknak számítanak Szlovákiában is. A napokban viszont olyan híreket olvashattak a szlovák érdeklődők (és eme szép szláv nyelv ismerői), hogy több vonat jár majd decembertől, vagy hogy növelik a vonatok számát az új menetrend bevezetésétől. Mitagadás, jómagam is elszoktam az ilyentől. Reméljük, hogy a közlekedésügyi minisztérium szóvivője nem kapott napszúrást a kánikulában, s komolyan vehető a dolog.

A szlovák közlekedésügyi minisztérium honlapján nyilvánosságra hozott írásból kitűnik néhány fontos tudnivaló a jövő évi menetrendtervezetről. A legfontosabb és a leghangsúlyozottabb tény a teljesítendő vonatkilométerek számának növelése négyszáznyolcvanezerrel – igen, 480 000 vonatkilométerrel. Lehet, hogy ez a szám csak első hallásra nagy, hiszen ezt az egész országban kell elosztani az utazási igényeknek megfelelően – de azért mégis növelés, nem pedig a tíz éve feltett csökkentés lemez.

Az új vonatok beszerzésétől is az utasszám növekedését várják<br>(fotó: Tevan Imre)

A beharangozott teljesítményvolumen-korlát lazítása természetesen többletköltséggel jár, ami a 2014-es állami büdzsét terheli majd, ezzel már számol a szlovák kormány – mondta Ján Počiatek szakminiszter. Továbbá hangsúlyozza, hogy a 2013/2014-es vaúti menetrendben nem lesz sem vonalbezárás (igaz alig maradt már vonal, amit be lehetne zárni), sem pedig járatritkítás a szlovákiai vasúthálózaton. A menetrendtervezet a már meglévő ütemes menetrend sűrítését teszi lehetővé a nagy utasfrekvenciájú vonalakon és a nagyvárosok vonzáskörzeteiben. A mellékvonali közlekedést csak optimalizálják, tehát az IC- és gyorsvonati járatokhoz igazítják a vonatok érkezését, indulását.

Rimakokaván egy szlovák rekobézé díszeleg

Néhány konkrét példa: Több járat lesz a Zsolna–Puhó (–Prága) (Žilina–Púchov–Praha) vonalon, ahol teljes lesz a kétórás ütem reggel 8 óra és este 18 óra között (visszafelé 10 és 20 óra között). Ezen kívül az ország északi részén, Zsolna körzetében tökéletesítik az ütemes menetrendet a Vágújhely–Trencsén (Nové Mesto nad Váhom–Trenčín) vonalon, a Zsolna–Rajec (Žilina–Rajec) zsákvonalon, a Zsolna–Csaca (Žilina–Čadca) vonalon különös tekintettel az IC- és gyorsvonati járatokhoz való csatlakozásra, úgyszintén növelik a vonatok számát a Zsolna–Liptószentmiklós (Žilina–Liptovský Mikuláš) vonalon, bár itt inkább csak a hétvégi korlátozások szűnnek meg, s végül a Miava–Verbóc (Myjava–Vrbovce) vonalon is több vonatot látni majd. Közép-Szlovákiában főleg a Losonc–Újantalvölgy (Lučenec–Utekáč) vonalon javul az ütem, s megszűnik néhány hétvégi korlátozás, de jobb lesz a Breznóbánya–Besztercebánya (Brezno–Banská Bystrica) vonal kiszolgálása is, valamint a Fülek–Tiszolc (Fiľakovo–Tisovec) vonalé. A keleti országrészben pedig a Kassa–Csorba (Košice–Štrba) szakasz személyvonatait hozzák rendbe, ezen kívül a Kassa–Héthárs (Košice–Lipany), Eperjes–Homonna (Prešov–Humenné), Eperjes–Bártfa (Prešov–Bardejov), Poprád–Ólubló (Poprad-Tatry–Stará Ľubovňa) és Kassa–Tiszacsernyő (Košice–Čierna nad Tisou) vonalakon lesz több járat naponta, amit a „szombaton és/vagy vasárnap nem közlekedik” jelecske kiiktatásának köszönhetünk.

Azt azért mindenképpen hozzá kell tenni, hogy eme nagyvonalú szavak július végén hangzottak el, semmi nem biztos még a jövő évi menetrenddel kapcsolatban. Ezért még ne igyunk előre a medve bőrére.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.