Isten veled, Kápolna utca!

Kemsei Zoltán   ·   2016.09.07. 21:15
00kicsi

A Budapesti Városi Vasút (BVV) 1891-ben indította el köztemetői járatát, a kis gőzmozdonyok vontatta szerelvények a Rókus kórháztól a mai 37-es villamos vonalán közlekedtek az Új köztemetőig. A fővonalhoz szárnyvonal is épült az Őrháznál (ami akkor még valóban őrház volt, ma csak egy áramátalakító őrzi a nevét) a Korponai utcán kiágazva a Liget térig. Két évvel később, 1893-ban villamosították a vonal első, 1894-ben a második szakaszát, de a gőzüzem kisegítő jelleggel, különösen Halottak napja környékén, még megmaradt. A gőzösök végül 1897-ben vonultak nyugdíjba, ekkor hosszabbították meg a Liget tértől a Kápolna utcán át a Kápolna térig a villamosvonalat is.

Bő száz évvel ezelőtti fotó a Kápolna térről. A villamosvégállomás akkor még nem az út tengelyébe, hanem egy enyhe balkanyarral, az Ihász utca torkolatához esett. A képre kattintva galéria nyílik (forrás: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada, Budapest, 1987)

A villamosjáratok 1910-es számozásakor a Rókus kórháztól a Kápolna térig közlekedő viszonylat a 26-os számot kapta, majd ezen járat Klauzál térig hosszabbításával jelent meg a 36-os viszonylatszám a Rókus kórház–Kápolna tér betétjáratot jelölve. A húszas évek elejétől a megalakult egységes budapesti közlekedési cég, a BSZKRT igyekezett racionalizálni a hálózatot, a Kápolna utcában a 36-os viszonylat maradt meg egyedül, a 26-os a Liget téren balra fordulva a kőbányai kocsiszínig (nagyjából a mai Ónodi utcáig) járt. A 36-os viszonylat a második világháború után csak 1947. június 5-én indult el, mivel a Korponai utca vágányait ekkorra már felszedték, a Kőbányai úton át érte el a Liget, majd a Kápolna teret.

1988–94 között a Csufi is sűrűn megfordult a 36-oson (forrás: villamosok.hu)

Kőbánya villamosközlekedését 1958-ban reformálták meg, ekkor alakultak ki a közelmúltbéli és a jelenben is megszokott viszonylatok, útvonalak. Helyet cserélt egymással a 28-as és a 37-es villamos, előbbi a Kőbányai úton, utóbbi a Salgótarjáni utcán járt ezentúl, a 36-os belső végállomását a Keleti pályaudvarhoz helyezték át. Innentől már csak az újabb és újabb típusváltások jelentették a változatosságot a 36-oson: a kéttengelyes kocsik után előbb a házi gyártású, majd a Ganz csuklósok jelentek meg, végül, amikor 1994. január 1-jén megszűnt a viszonylat, Baross kocsiszín Tatra párosai jártak itt.

VEKE-különmenet az akkor már megszűnt 36-os végállomásán (forrás: VEKE)

A Kápolna utcai szakaszt a viszonylat megszüntetése után többször is használták, vagy forgalmi ok miatti terelések, vagy különjáratok közlekedtetése miatt. A végsőkig leromlott pályán a forgalom a kétezres évek elején szűnt meg, a kiágazó váltókat elbontották – hogy aztán a 3-as villamosvonal felújításakor a régi nyomvonalon új visszafogóhelyet alakítsanak ki. A Kápolna utca teljes felújításának 2016 szeptemberében látnak neki, vessünk még egy pillantást a valamikori 36-os villamos sínjeire – még utoljára. Habár a BKK honlapján a Kápolna utcai sínek felszedése nem szerepel az elvégzendő munkák között, mindenesetre egyre valószínűbb, hogy a most kezelésbe vett szakaszon soha többet nem jár villamos.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.