A svédek látnak fantáziát a Pesa új fejlesztésű hidrogénmozdonyában

iho/vasút   ·   2024.10.15. 15:30
PesaHydrogen

A tolatási és terminálszolgáltatásokat ellátó Väte Rail magánvasút a lengyel gyártótól rendelt egy emissziómentes tolatómozdonyt.

A Väte Rail jelenleg a szintén svéd Hankavik AB által rendelkezésre bocsátott járművekkel végez tolatási szolgáltatásokat egy acélgyártó vállalatnak, a felek közötti szerződés értelmében, ami elvárja a tolatási mozgások dekarbonizációját. Ennek teljesítéséhez a vasúttársaság hidrogénüzemű mozdony használata mellett döntött el – számol be a Railway Gazette.

A két cég képviselete idén júniusban Lengyelországba látogatott el, hogy közelebbről is megnézzék a Pesa SM42-6Dn gyári sorozatú, hidrogénhajtású, négytengelyes tolatómozdony-prototípusát, valós üzemi körülmények között kipróbálva azt egy inowrocławi iparvágányon. A látottak meggyőzték a partnereket, így szándéknyilatkozatot írtak alá egy mozdony svédországi alkalmazásáról, valamint a hidrogén-ökoszisztéma létrehozására irányuló együttműködésről, a hidrogén zöldenergiával történő előállítását és a töltőinfrastruktúra kiépítését is beleértve.

A megállapodás szerint az üzemanyagcellás járművet két éven belül szállítja le a lengyel gyártó.

Az SM42-6Dn rendszerei (kép forrása: Railway Pro)

A Väte Rail célja, hogy a teljes szállítmányozási rendszerét szén-dioxid-mentessé tegye 2030-ra, ezzel a legzöldebb vasúti fuvarozóvá váljon Svédországban. A társaságnál úgy gondolják, a zöld vasutat hidrogénüzemű mozdonyok használatával lehet megvalósítani.

A Hankavik nagyon pozitívnak találja a Pesa járművének tulajdonságait, többek között a mozdonyvezető kényelmes munkakörnyezetét. A cégtől elmondták, a Skandináviában üzemelő tolatómozdonyok elhasználódottak, régiek, ezért a környezetbarát és csendes hidrogén-üzemanyagcellás mozdonyok ideálisak ezek helyettesítésére.

A hagyományos, iparvágányokon és terminálokon zajló tolatási feladatokra kitalált SM42-6Dn az első olyan hidrogénmozdony az európai piacon, mely megkapta az üzemelési engedélyt. A teljesen kibocsátásmentes járműbe két, egyenként tizenhat tartályos, 85 kilowatt teljesítményű üzemanyagcellát építettek be egy acélkeretre szerelve. A rendszert összesen 175 kilogrammnyi hidrogénnel lehet feltölteni, a folyamat legfeljebb harminc percet vesz igénybe és huszonnégy órányi üzemelést tesz lehetővé. A négy aszinkron vontatómotor 720 kilowatt összteljesítmény leadására képes. A típus egy hagyományos, SM42 sorozatú dízelmozdony átfogó korszerűsítése által jött létre 2021-ben, a lengyel PKN Orlen olajvállalat megrendelésére – a mozdony a Pesa a vasúti járművek hidrogéntechnológiás meghajtását célzó programjának első lépcsőfoka.

A Pesától elmondták, a skandináv piacokon való jelenlét fejlesztése a vállalat 2030-on túli stratégiájának egyik fontos eleme, ezért büszkék arra, hogy a svéd vasúthálózaton a lengyel cég hidrogénmozdonya lehet az úttörő. Az SM42-6Dn-nel szerzett tapasztalatokra alapozva jelenleg egy olyan újgenerációs hidrogén tolatómozdony fejlesztésén dolgoznak, mely az üzemanyagcellán felül elektromos áramot használva is képes közlekedni, így a terminálokon kívül is bevethető. A prototípus várhatóan 2026 végére, 2027 elejére készülhet el – jelenti a Railway Pro.

(Nyitóképünkön a Pesa által kifejlesztett SM42-6Dn hidrogénmozdony prototípusa)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek