Az első Viking-munkanap a Balaton északi partján

iho/vasút   ·   2025.04.18. 14:45
abrahamhegy

A bérelt, eredetileg a Dán Államvasutak megrendelésére épített TME/ME 1500-as sorozatú dízelmozdonyok úttörő képviselője a 29-esen viszi a sebesvonatokat.

Még egy éve sincs, de nem árt emlékeztetni a 2024 júniusának elején megfogalmazott, a köztudathoz szóló vasútvállalati feltételezésre. Néhány kiragadott, ám a lényegen nem változtató elem a MÁV-Start korabeli közleményéből:

„...tizenöt jó állapotú, a német Henschel által 1981 és 1985 között gyártott, megbízható, hattengelyes dízelmozdony bérbevételét tervezi egy svéd lízingcégtől a vasúttársaság.”

Aztán:

„Az első két jármű június második felében érkezhet meg Magyarországra, ezt követően elvégzik majd a műszaki felkészítésüket…”

Majd:

„A műszaki átalakítás és a sikeres hatósági engedélyeztetési eljárás után várhatóan augusztusban állnak majd forgalomba a mozdonyok, elsőként az észak-balatoni 29-es vonalon…”

A rossz idő ellenére sokan fotóztak a Vikinget, a nagyvas itt éppen Örvényesre érkezik. Hamarosan a sorozat további példányait üdvözölhetjük honunkban, ez idő tájt három gép tart Magyarországra

Az időközben eltelt tíz hónap során azonban kiderült, a Thyssen-Henschel eleve megkésve befutott első két nagydízelének, az 1517-es és az 1535-ös gépnek az állapota, az elvégzendő átalakítások, hiánypótlások és javítások sokasága miatt a jelzett időpontban nincs esély a forgalomba állításukra. Dombóváron ezért jutott idő a TME/ME 1500-asok feltérképezésére, a nem létező MÁV-székházban pedig az ütemterv folyamatos módosítására.

 A nap harmadik körét futja: Balatonfüred felé igyekszik egy napjainkban megszokott kocsi-összeállítású sebesvonattal (fotók: Simon Zsolt)

Az év elejétől tisztuló képnek köszönhetően végül most, április derekán jött el az 1535-ös nagy napja: a vas 17-én, menetrend szerinti személyvonatok élén mutatkozott be a magyar vasúton. Értőkkel, és nem az első út során már egy aszófői megfekvést vizionáló, negatív váteszekkel folytatott beszélgetéseink során arról győződhettünk meg, hogy jóllehet, a Viking-projekt számtalan kérdést felvetett, ezek azonban a mozdonyok üzemét mostanra nem érintik közvetlenül. Dombóváron amit csak tudtak, kihoztak az alapanyagból, márpedig sem a típus képességei nem mondhatók gyengének, sem a hozzáadott érték csekélynek, így megalapozott a remény, hogy a bérbevevők szándékainak megfelelően ezek az impozáns gépek beválnak az első számú magyar államvasút kötelékében.

Mint az tudott, az első Viking tavaly év végén, a tapolcai Nohab-fogathajtáson lépett először a nyilvánosság elé, hogy jelképesen Budapestre továbbítsa a különvonatot. Később meghibásodása miatt honolt a csend körülötte, majd erőpróba gyanánt vitte a MÁV Rail Tours néhány tehervonatát. Április 17-én pedig a 9709-es számú sebesvonat élére állt, és aznap négy fordulót teljesített Balatonfüred és Tapolca között. Biztos, ami biztos alapon a vonatokra akasztották a 2309-es Hörgőt is, ám a továbbításukhoz nem volt szükség a remot gép közreműködésére. Itt jegyezzük meg, hogy az 1535-össel egy időben az 1517-es is feljött Dombóvárról a Tatai útra, utóbbi 17-én Északkelet-Magyarországon tehervonatozott.

Elöl-hátul mozdony, ezt nevezzük szendvicsnek

Egyik Viking sem okozott csalódást.

(Nyitóképünkön: Simon Zsolt fotóján az északi part egyik jellegzetes, kihagyhatatlan helyén, Ábrahámhegynél halad az eddig tájidegen szerkezet egy sebesvonattal Balatonfüred felé)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek