Csütörtökön forgalomba áll az első Viking!

Balatonfüred és Tapolca között fog forogni. Megszereztük a tervezett fordát.
Formát bontunk: mivel a kommentelők túlnyomó többségének elég a véleménynyílvánításhoz a cím elolvasása, remélve, hogy eljutnak idáig, hozzájuk szólunk: rendben, valóban használt gépekről van szó, de a mozdonyok más szerzetek, mint mondjuk sokunk tartóssági élményei, az autók. Egyrészt sokkal hosszabb a ciklusidejük, másrészt a tudatos és következetes "maintance", azaz karbantartás révén az üzemkészségük is magas szinten tartható. Hamadrészt: a Viking jó konstrukció. Ezek után lehet fitymálni.
Hosszas, sokhónapnyi előkészületeket követően várhatóan most már tényleg menetrend szerinti forgalomba állhat a Svédországból, a Nordic Refinance lízingcégtől használtan beszerzett, dán eredetű dízelmozdonyok első példánya. A lépés előszele, hogy két, már hónapok óta MÁV-os matricával felvértezett gép (1517 és 1535) a napokban, mozdonyvonatként ment fel az őket a hazai közlekedésre felkészítő dombóvári műhelyből a Magyar Vasúttörténeti Parkba. A Fradiban a menetet az átmenőn állították meg; azért, hogy a MÁV vezérigazgatója adott időben az ott rögzített videóüzenetben tájékoztathassa a nagyérdeműt a gépek hadrendbe állításáról.
Az április 17-ére tervezett forduló:
- S9709 (Tapolca ind. 5:51, Balatonfüred érk. 6:52);
- S9702 (Balatonfüred ind. 9:05, Tapolca érk. 10:22);
- S9705 (Tapolca ind. 11:34, Balatonfüred érk. 12:52);
- S9794 (Balatonfüred ind. 15:05, Tapolca érk. 16:22);
- S9793 (Tapolca ind. 17:34, Balatonfüred érk. 18:52);
- S9708 (Balatonfüred ind. 21:05, Tapolca érk. 22:22).
A Vikingek első éles, „ablakos” vonattal való bevetésére a tavaly karácsony előtti Nohab-fogathajtáson került sor az 1535-ös formájában, azóta a hadrendbe állításukkal kapcsolatban csend honolt, zárt ajtók mögött készítették fel a masinákat az éles küldetésekre.
A MÁV a német Thyssen–Henschel által 1981 és 1985 között gyártott, jó állapotú, megbízható, nagyteljesítményű (3300 lóerős, 175 kilométer per órás sebességre képes) dízelmozdonyok közül tizenötöt tervez bérelni a svéd lízingcégtől. A Svédországban TMe sorozatú, hattengelyes gépeket korábban a dán nemzeti vasút DSB használta távolsági intercity-forgalomban, majd a Nordic Refinance vette át, akikkel a MÁV-csoport leányvállalata, a MÁV Rail Tours Kft. köt a tervek szerint öt évre szóló bérleti szerződést. A mozdonyokat a MÁV Személyszállítási Zrt. (a korábbi MÁV-Start) a MÁV Rail Toursszal kötött, hatályos együttműködési megállapodás keretében veszi igénybe.
A hatlábú dízelekből eddig öt érkezett meg Magyarországra: a fentebb említett két gépen felül az 1504-es, az 1524-es és az 1527-es.
(Nyitóképünkön: Először mutatkozott meg a nagyérdemű előtt az első MÁV-matricás Viking Tapolcán, 2024. december 21-én. Fotó: Simon Zsolt)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!