Pireusz helyett Fiuméből indítja tehervonatait Közép-Európába a Cosco
A görög vasúthálózatot szeptember elején sújtó áradások lényegesen megnehezítik a görögországi kikötő elérését, a kínai logisztikai vállalatnak ezért alternatívát kellett keresnie.
A Cosco és leányvállalatai a pireuszi kikötő helyett jelenleg tovább északra, az Adriai-tenger partján fekvő, horvátországi Fiumébe (Rijeka) szállítják a konténereket, melyek eddig már Görögországtól vasúton jutottak el Európa szívébe. Az áruk most az adriai kikötőtől haladnak tovább, egy részük kamionokon, másik részük tehervonatokon, olyan célállomásokra, mint például Budapest. A megoldást 2015-ben már alkalmazták, amikor is a balkáni migránsválság tetőzésekor lezárták a görög–észak-macedón határon fekvő Eidomeni határátkelőjét.
A görögországi kikötő közlése szerint a helyzet körülbelül napi tizennégy, a Balkán és Közép-Európa között közlekedő tehervonatot érint.
A görög vasúttársaság OSE úgy becsüli, hogy a helyzet egy hónapon belül némileg javulni fog, amikor a görögországi észak-déli vasúti tengely egy vágányon, dízelvontatással újraindul. A megoldás csak a tehervonatokat fogja érinteni, a személyszállítást nem, bár a lassújelek okán nem tudni, mennyire segít majd Pireusz és a Cosco helyzetén.
Másrészről a görög vasúthálózat megrongálódott szakaszainak újjáépítési költsége és az ehhez szükséges idő is szinte napról napra változik: az OSE kárfelmérése alapján 50 millió eurótól (jelenlegi árfolyam alapján hozzávetőlegesen 18,5 milliárd forint) és egy hónapnyi munkálatoktól akár 160 millió euróig (cirka 60 milliárd forint), valamint egy hónapnyi teljes kizárásig terjed, egyévnyi helyreállítási munka mellett.
A legújabb felmérések azonban még ennél is magasabb költségeket és még inkább elhúzódó munkálatokat jósolnak.
Az OSE vezérigazgatója, Panagiotis Terezakis nyilatkozata szerint a görög vasúthálózat jó eséllyel csak két év múlva, 2025-ben állhat vissza teljes kapacitásra, ez pedig több mint 180 millió euróba (körülbelül 67 milliárd forintba) fog kerülni.
A szakember elmondta: negyven évet felölelő pályafutása alatt még sosem szenvedett el a görög vasút olyan mértékű károkat, mint szeptember elején. Úgy véli, legalább két tél fog eltelni a teljes újjáépítésig, mivel a munkálatokra közbeszerzést kell kiírni, ez pedig hosszú folyamat – jelenti a Rail Freight.
(Nyitóképünkön a pireuszi kikötőben rendeznek konténerszállító vagonokat a Cosco-leányvállalat Ocean Rail Logistics mozdonyai. Kép forrása: railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!