Lekoppintják a munkácsi járatot
A kárpátaljai és felvidéki magyar sajtó is hozta azt az információt, miszerint a nyári menetrendi módosítástól, azaz június 9-től új közvetlen vonatok közlekedhetnének a Kassa–Munkács vonalon Tiszacsernyőn és Csapon keresztül. Megkérdeztük a szlovák közlekedési minisztériumot, ahol megerősítették, hogy valóban tárgyalásokat folytatnak az ukrán féllel annak érdekében, hogy napi két új járatot indítsanak Kassa és Munkács között. A próbálkozás kísértetiesen hasonlít a hazánkban nemrég újraindított Budapest–Munkács járathoz. A szlovákok is azt tervezik, hogy a ZSSK szerelvényét küldenék Munkácsra, ami azt jelenti, hogy a csapi tengelyátszerelés procedúrája nélkül, normál nyomtávon közlekednének a járatok.
A pontos menetrendjét még nem hozták nyilvánosságra, valamint a forgalmi és műszaki hátterét is csak most tárgyalják, de annyit elárultak a szlovák közlekedési tárcánál, hogy a vonatpárokat Kassán prágai és pozsonyi csatlakozáshoz, Munkácson pedig kijevi és lembergi továbbutazási lehetőséghez igazítanák, mindezt mindkét irányban. Próbálják elérni azt is, hogy a szlovák-ukrán schengeni határon minél kevesebbet időzzön a vonat, hogy a menetidő a lehető legrövidebb legyen. Érsek Árpád, a szlovák közlekedési tárca vezetője szerint Szlovákia keleti régiójának jót tesz majd az új járatok bevezetése, hiszen ezzel nemcsak a turizmust erősítik, de új munkalehetőségeket is teremtenek.
Megkérdeztük a ZSSK szlovák személyszállító vasúttársaságot is az ügyben, ők a menetrenddel kapcsolatban annyit mondtak, hogy két regionális gyorsvonat közlekedik majd a két város között. a reggeli 9:10 körül indulhatna Kassáról Munkácsra, a Prágából érkező euronight 8:23-kor érkezik Kassára. A másik regionális gyorsvonat pedig Kassáról 12 óra körül indulhatna, mivel 11:53-kor ér Kassára egy pozsonyi gyorsvonat. Visszafelé pedig a két járat 18:10 és 21:30 magasságában érkezne Kassára, a korábbi pozsonyi csatlakozással, a későbbi pedig prágai csatlakozással.
A vonatok közlekedtetésének a műszaki feltételei már megvannak, hiszen az ukrán vasúttársaság már a magyar féllel folytatott tárgyalások révén alkalmassá tette a Munkács felé ágazó normál nyomtávú szárnyvonalat. Így a szlovák személykocsik is közlekedhetnek rajtuk. Továbbá részben felújították a pályát, Munkácson 500 méterre az állomási épülettől új peront, esőbeállót építettek, és kialakították az oda vezető térköves utat is. Arról még nincs információnk, hogy a kísérő személyzet és a mozdony milyen lesz. A menetidő Kassa és Munkács között az eddig fellelhető információk szerint ideális esetben három és fél–négy óra hosszú lehet. Tomáš Kováč, a ZSSK szóvivője azt mondta az ihónak, hogy az első járat Munkácsra 13 óra körül érkezne, a másik pedig 15 óra 40 perc körül. A munkácsi indulások várhatóan 13:50 és 17:20 körül lesznek. A ZSSK-tól azt is sikerült megtudnunk, hogy a járaton az egyik Studenka-utód, a 813-913-as sorozatú Bagettek teljesítenek majd szolgálatot az egész szakaszon, amik eddig a Kassa–Tiszacsernyő vonalon nem közlekedtek.
Kassa és Csap között december óta létezik közvetlen járat, egy tiszacsernyői járatot hosszabbítottak meg a schengeni határ másik oldaláig. A vonat Kassáról 15:10-kor indul, Csapra pedig helyi idő szerint 18:47-kor érkezik. Visszafelé pedig egy déli járat közlekedik 11:35-ös csapi indulással (helyi idő) és 13:54-es kassai érkezéssel. Ezen a járaton van a kijevi közvetlen hálókocsi is Kassára, de ez ukrán kocsi, tengelyátszerelés után jön át Tiszacsernyőbe. Képzeljék el 1989-ben még tizenöt-tizenhatkocsis „birodalmi gyors” járt errefelé.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!