InnoTrans 2024, második nap
Tizennegyedik alkalommal is megnyitotta kapuit a Berlin Messén a világ legnagyobb vasúti szakkiállítása és -vására. Škoda-újdonságok, kínai közúti villamos, Stadler-innovációk – és még néhány esemény szeptember 25-éről.
Dübörög az idei berlini InnoTrans; a közel háromezer kisebb-nagyobb kiállító már az első napon rengeteg érdekességet prezentált, melyek egy részéről ide kattintva olvashatnak.
A szabadtéri járműkiállítást így rendezték össze:
🚆 This year, we're showcasing 133 vehicles spread across an impressive 3,500 meters of track - a logistical marvel! We captured the entire setup over 5 days – watch the action unfold and witness the scale of this event! 🎥 #InnoTrans2024 #Logistics #Teamwork pic.twitter.com/DAg4i0wTyi
— InnoTrans (@InnoTrans) September 25, 2024
A második nap is számos innovációval és bemutatóval szolgált.
A svájci székhelyű vállalat vontatási erőforrásainak legújabb tagjaként kereskedelmi forgalomba helyezte Pro Series elnevezésű akkumulátorcsomagját, melyet kifejezetten a nagy energiaigényű közlekedési alkalmazásokhoz terveztek. A megoldás modularitást és méretezhetőséget foglal magába, ezen felül magas szintű biztonságot és kiváló energiasűrűséget kínál, kompakt kialalakításban: tíz–húsz százalékkal kisebb méretű, mint az eddigi termékek.
A Traction Battery Pro elnevezésű csomag hosszú, 12–15 évnyi élettartamot garantál, több mint húszezer töltési ciklust kibír. A lítium-titán-oxid (LTO) akkumulátorok ráadásul nagyon gyorsan tölthetők: tíz perc sem kell ahhoz, hogy nyolcvan százalékig feltöltsék. A felhasználók az eszköz állapotfigyelő eszközével nyomon követhetik annak működését.
A gyártó szerint az elsődleges cél, hogy mennél kevesebb energiát használjon fel a közlekedés, különösen a városokban. Így nem kell több tonnányi akkumulátort cipelni, de nem is kell kompromisszumot kötni a teljesítménnyel kapcsolatban. A gyors újratölthetőség kulcsfontosságú ahhoz, hogy az akkuk mérete kicsi maradhasson. A dízelüzemű vasúti személyszállító járművekben az akkumulátoroknak a dízelerőforrás mellett és részben helyett való használata továbbra is életképes lehet: akár harminc százalékkal is csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást.
A cseh Škoda Group Berlinben prezentálta a bonni városi közlekedési vállalat, az SWB által rendelt huszonnyolc ForCity Smart 41T villamos egyikét. A járművet úgy tervezte a gyártó, hogy a történelmi város igényeinek, valamint a modern közlekedési, biztonsági és környezetvédelmi előírásoknak is megfeleljen. A könnyűvasúti szerelvények alatt teljes mértékben motorizált forgóvázak dolgoznak, száz százalékos adhéziós tapadást és magas megbízhatóságot nyújtva, az elforduló forgóvázak pedig a kerekek alacsonyabb kopását és az infrastruktúra hosszabb élettartamát garantálják. A Škoda Group vezérigazgatója, Petr Novotný arról beszélt, a vállalat már több mint huszonöt éve gyárt villamosokat és minden új projekttel előrébb viszik a technológiát és a tervezést.
A cseh gyártó egy életnagyságú hálókocsi-belső is elhozott, mégpedig egy egyéni fülkéből és zárható csomagtartóból álló hálókapszulát. A ferde elrendezés célja, hogy hasonló méretű privát teret nyújtson az egyéni utazóknak, mint egy hagyományos, hat fekvőhelyes fülkékkel rendelkező kocsi.
A jelző- és biztosítóberendezéseket fejlesztő és gyártó AŽD Praha az InnoTranson jelentette be, jövő áprilistól kereskedelmi személyszállítást tervez elindítani Kopidlnka elnevezésű tesztpályáján, hármas automatizálási szint (GoA 3) mellett. A csak hétvégén közlekedő meneteken a cég Edita elnevezésű, 811 111 pályaszámú Studenka-tesztmotorkocsija egy 010-es sorozatú mellékkocsit fog vontatni.
A Siemens Mobility elhozta az első nagysebességű Velaro motorvonatot, melyből az egyiptomi nemzeti vasút ENR 41-et rendelt az ország építés alatt álló, kétezer kilométer hosszúságúra tervezett nagysebességű vasúthálózatához. A nyolckocsis, 230 kilométer per órás sebességgel használható villamos szerelvényeket az afrikai extrém klímaviszonyoknak megfelelően építi meg a Siemens. A német óriásvállalat vezérigazgatója, Dr Roland Busch úgy véli, az egyiptomi nagysebességű vasút létrehozása kormányok közötti projekt, amivel a Siemens méltán büszkélkedhet.
Az úgynevezett Resource Sharing Broker (RSB) erőforrás-megosztó rendszert a fuvarozók mozdonyigényének és a mozdonyok lízingcégeknél való rendelkezésre állásának összehangolása érdekében hozta létre a Rail-Flow, a Fraunhofer IML és a BELog, hogy napi, heti vagy havi szintű bérlési konstrukciókat kínáljon, növelve ezzel a vasúti teherszállítás versenyképességét.
A partnerek szerint a tehermozdonyok jelenlegi kihasználtsága hetven százaléknál is alacsonyabb, az RSB ezt kívánja javítani a lízingcégek és a szolgáltatók közötti információcserével a rendelkezésre álló kapacitásokról és az igényekről, valamint a gyors és átlátható szerződéskötési támogatásokról egy teljesen digitális folyamat révén, az igényléstől az átadáson át a számlázásig.
A kétéves tesztidőszakot 1 millió 860 ezer euróval (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 735 millió forinttal) támogatja a német szövetségi digitális és közlekedési minisztérium.
A Stadler bemutatta Berlinben a hat különböző németországi és ausztriai üzemeltető által közösen megrendelt vasútvillamosok első, a Saarbahn számára készített példányát, melyet még további három követ az éven. A korszerű járművek kényelmes, átszállásmentes összeköttetést kínálnak majd a városok és környékük között. Rugalmas felszereltségüknek és az olyan modern funkcióknak köszönhetően, mint a légkondicionálás és a dedikált kerekesszékes hely, elősegítik a jövőorientált mobilitást, különösen az elővárosok és a városközpontok között ingázók számára, tovább erősítve a tömegközlekedés szerepét.
Az Egyesült Királyságbeli Beacon Rail lízingcégen keresztül a szintén brit GB Railfreight számára épített harminc Class 99-es mozdony egyikét is megmutatta a nagyközönségnek a svájci gyártó. A már bizonyított Eurodual-mozdonyplatform alapján létrehozott jármű villamos- és dízel-villamos üzemben is képes dolgozni, dízelmozdonyokat kiváltva, ezzel hozzájárul a vasút karbonlábnyomának csökkentéséhez a szigetországban, életképes megoldást kínálva a fenntartható vasúti áruszállításhoz.
A két forgóvázba épített hat tengely mindegyike külön hajtással rendelkezik, kitűnő tapadást garantálva. A mozdony mindkét végén vezetőállás található, melyből a vezető jól ráláthat a pályára a középen elhelyezett vezetőülésből, hátrafelé pedig kamerarendszer segíti a mozgást még rossz időjárási körülmények között is. Az ötszáz kilonewton vonóerejű, százhúsz kilométer per óra legnagyobb üzemi sebességű mozdonyokat a Stadler a brit előírásoknak megfelelően ellátja az automatikus figyelmeztető rendszerrel (AWS), valamint a vonatvédelmi és figyelmeztető rendszerrel (TPWS), továbbá előkészíti a gépeket az egységes európai vonatbefolyásolási rendszer (ETCS) telepítéséhez. A Class 99-eseket a Stadler új, leicesteri karbantartóbázisán fogják gondozni.
A kínai gigacég jövőbemutató, ART 2.0 (Autonomous Rail Rapid Transit, magyarul: autonóm gyors vasúti szállítás) elnevezésű járművét is elhozta Berlinbe. A zöld páva színvilágban pompázó szerelvény élénk smaragd és arany motívumai a jólétet és a reményt hivatottak szimbolizálni, ötvözve a zöld technológiát a keleti esztétikával – a jármű a CRRC szerint egyszerre nyújt lenyűgöző vizuális élményt és csúcsteljesítményt.
Az alacsony és közepes utasforgalomra tervezett ART 2.0 egyesíti a villamosok és a közúti járművek előnyeit, a városi közlekedés igényeihez alkalmazkodva. A közúti vonat névvel is illetett, gumiabroncsokon gördülő jármű virtuális pálya mentén közlekedik, így nincs szüksége fizikai sínekre és felsővezetékre sem. A rendszer valós időben figyeli az utat, figyelmeztet a beállított pálya esetleges elhagyására, ezen felül ütközéselkerülő funkcióval is rendelkezik. A közúti forgalom torlódása – például baleset – esetén ráadásul kerülő útvonalat is felajánl.
A kormányrendszer egyszerre több tengelyt irányít, a minimális fordulóív tizenöt méter, míg a hagyományos villamosoknál körülbelül huszonöt méter. Az akkumulátoros üzemű szerelvény gyorsan, mindössze tíz perc alatt feltölti magát huszonöt kilométer megtételére elegendő energiával. Speciális hidakra sincs szükség: akár tizenhárom százalékos emelkedőket is meg tud mászni – a normál villamosoknál hat százalék a határ. Az ajtók mellett dedikált hely áll a kerekesszékkel közlekedők rendelkezésére. Az utastér komfortos és csendes utazást tesz lehetővé. Az ART 2.0-t huszonöt évnyi szolgálatra tervezték, háromszor annyi időre, mint a városi autóbuszokat. A jármű többféle kivitelben rendelhető. Két szerelvényt össze is lehet kapcsolni, ráadásul ekkor még fizikailag sem kell érintkezniük: az összecsatlakozás vezeték nélküli módon történik meg.
Az úttörő megoldás rövid gyártási időt tesz lehetővé alacsony költségek mellett, drasztikusan lecsökkenti a pályaépítési és -karbantartási költségeket, ezzel egyidejűleg energiahatékony és környezetbarát is: a szén-dioxid-kibocsátást jelentősen, évente 769 tonnával mérsékli.
Az osztrák vállalat InfraSpector elnevezésű járműve egy olyan mobil tesztlaboratórium, mely eleget tesz a metró-, villamos- és HÉV-üzemeltetők infrastruktúra-ellenőrzési és mérési követelményeinek. Hatvan kilométer per órás sebességgel haladhat, alagutakban is bevethető, ráadásul gyorsan és szűk helyeken is képes a közút és a vasúti pálya közötti váltásra. Újabb előny, hogy a piacon elérhető összes típusú érzékelőt rá lehet telepíteni.
Négy különböző diagnosztikai területen tud dolgozni: vágányok, sínek, kitérők és felsővezetékek. Képes mérni a vágánygeometriát, a hossz- és keresztirányú sínprofilokat, az űrszelvény- és a ballasztágyprofilt, kérésre pedig további mérési paramétereket is fel lehet venni. A tesztlaboratórium a DIN ISO/IEC 17025 szabvány szerint akkreditált a mérések minőségére és megbízhatóságára vonatkozóan.
A Plasser & Theurer gépét megvásárolni és kibérelni is lehet; a gyártó az adatelemzés és az ajánlott műveletek teljes csomagját kínálja hozzá egyetlen forrásból, szakértő partnerhálózatának segítségével.
A Plasser & Theurer az InnoTranson partnerségi megállapodást kötött a Siemens Mobility-vel arról, hogy a németek ellátják az osztrák gyártású infrastruktúra-karbantartó járműveket a Siemens által előállított ETCS fedélzeti egységekkel, a jövőben is széleskörű átjárhatóságot garantálva az úgynevezett egységes európai vasúti térségen (SERA) belül.
(Nyitóképünk forrása: InnoTrans)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!