Folytatódik az elhullás?
Az igen sikeresnek nevezhető, nemzetközi utasforgalmát figyelembe véve a legnagyobb légitársaság vezetője szerint idén még számos légitársaság jelenthet csődöt, elsősorban a magas üzemanyag-árak és az általános gazdasági környezet negatív hatásai miatt. „Egy csomó olyan légitársaságot lehet felsorolni, melyek a szakadék szélén billegnek vagy már csődbe is mentek”, tette hozzá Tim Clark, a Dubajban lévő központtal működő Emirates elnök-vezérigazgatója. „Ha ezt tovább görgetjük karácsonyig, akkor láthatóvá válik, hogy súlyos gondban van a légiipar”.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség ( IATA) legutolsó adatai szerint 2012-ben nem kevesebb, mint 62 százalékkal csökkenhet majd a légitársaságok összesített nyeresége, alig 3 milliárd dollárra. Ennek egyik oka az üzemanyag: az Emirates kerozinszámlája jelenleg az összes költség 45 százalékát teszi ki, s egy „hihetetlenül nagy kihívást” jelentő 1,7 milliárd dollárral emelkedhet a március 31-én záruló pénzügyi év végére. A légitársaság nem igyekszik az áremelkedés hatásait csökkentei különböző pénzügyi-olajpiaci manőverekkel, mindig az aktuális áron vásárol.
A 2012-es veszteségek valóban egyre hosszabb listát tesznek ki:az American Airlines már tavaly november 29-e óta csődvédelem alatt folytatja működését, s az indiai Kingfisher Airlines is a látványos bedőlés felé halad. Január 27-én a spanyol Spanair, február 3-án a Malév ment csődbe és tűnt el a piacról. Tim Clark szerint a rossz példát még az idén követheti több kisebb-nagyobb légitársaság is, ha az üzemanyagárak újabb 10-15 százalékos emelkedést mutatnak – párostíva a nagy vitát kiváltó, európai szennyezőanyag-kvóta rendszer bevezetésével. Mint ahogyan az iho/repülés is beszámolt már róla, nehéz helyzetben van a cseh CSA, a lengyel LOT és a szerb (ex-jogoszláv) JAT Airways is.
Ennek elkerülésére véleménye szerint több EU-tagállamban is állami segítséget kapnak majd a helyben székelő légitársaságok, de ez könnyen tiltott állami segítségnek minősülhet. Az Egyesült, Államokban a csődvédelembe menekülő légitársaságok száma nőhet tovább, míg a kisebb távol-keleti és afrikai légitársaságok könnyebben kerülnek majd csődhelyzetbe.
A nagyobbak azonban védettebb helyzetben vannak. Az Air France-KLM csoport, és a Deutsche Lufthansa rendelkezik megfelelő pénzügyi tartalékokkal, hogy megvárják a már elindított költségcsökkentési átalakítások eredményeit. Az Emirates, miután az üzemanyag-költségekkel már nem tud spórolni, így a cég más területeit veszi górcső alá a költségcsökkentés eléréséhez. A feladatra külön munkacsoport alakul, mely a vállalat minden folyamatát átvizsgálja.