Nem gazdaságos a hidrogénhajtás: leállították az antwerpeni hidrogénbusz-flottát

iho/közút   ·   2025.03.11. 12:00
delijn_antwerpen_hidrogenbusz_vanhool

A belga állami busztársaság De Lijn szerint az öt Van Hool üzemeltetése túl drága, ráadásul a műszaki támogatás is gondokkal küzd a gyártó csődjét követően.

A hidrogénbuszokat egyrészt azért is vonták ki a forgalomból, mivel az azokat megépítő, világhírű belga gyártó tavaly csődöt jelentett, így már a gyári karbantartásuk sem megoldott. A közlekedési társaságot üzemeltető regionális flamand hatóság ráadásul nem is tervez újabb hidrogén-üzemanyagcellás buszokat beszerezni, úgy vélik, sem üzemeltetésileg, sem pedig gazdaságilag nem éri meg. Ezért a De Lijn most elsősorban az akkumulátoros buszok felé fordul és a biodízelt mint alternatívát is kizárták.

Az 1947-ben alapított Van Hool az évtizedek alatt buszok tízezreit építette meg, számos különböző hajtáslánccal, köztük hidrogén-üzemanyagcellával is. A vállalat 2024-re csaknem 400 millió eurós (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 160 milliárd forintos) adósságot halmozott fel, majd tavaly júniusban egy belga kereskedelmi hatóság be is jelentette a csődjét. Ezt követően a holland buszgyártó VDL és a félpótkocsikat, pótkocsikat, továbbá teherautó-felépítményeket gyártó, német Schmitz Cargobull vásárolta fel közösen, majd szervezte át. Az átalakított cég azonban már nem vett fel hidrogénüzemű buszokat a kínálatába, ennek következtében ezen járművek műszaki támogatása és karbantartási lehetőségei is megszűntek.

A hidrogénbuszok először 2014-ben indultak el Antwerpenben, négy évvel később viszont az önkormányzat bejelentette, nem vesznek több ilyen járművet, mivel szerintük a megoldás túl költséges és az üzemeltetés is bonyolult. A De Lijn annyira nem számol a jövőben az alternatív hajtás ezen formájával, hogy még a járművek utántöltését lehetővé tevő Antwerpen-Vaartkaai-i töltőállomást is elbontották.

A flamand kormány mobilitási minisztere, Ben Weyts a helyzet kapcsán elmondta, a hidrogén-üzemanyagcellás busz jelenleg még nem elég kiforrott technológia a nagyobb léptékű alkalmazáshoz. Bevezetésük nagyobb hatással, így hosszabb tanulási időszakkal is jár, mint az elektromos buszoké. Ezen felül beszerzési, fenntartási és karbantartási költségük is jóval magasabb. Ráadásul a hidrogén nagyobb mértékű beszerzése sem garantálható még, az alternatív üzemanyag árának bizonytalan alakulása pedig pénzügyi kockázatot jelent – számol be a Hydrogen Insight.

(Nyitóképünkön az antwerpeni hidrogénbuszok egyike még a 2014-es bemutatásukkor. Kép forrása: De Lijn / www.hydrogeninsight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek