Fejlődésben a kelet-közép-európai vasúti szállítási csomópontok
A téma a legfontosabbak között szerepelt a vasúti árufuvarozási csúcson, a RailFreight Summiton, melyet az Új Selyemút európai szakaszán fekvő, fontos csomópontnak számító lengyelországi Poznańban tartottak a hét elején.
Napjainkban számos áruszállítási útvonal fut össze Közép-Kelet-Európában, az árufuvarozási műveletek fellendülését okozva, ez pedig a kapcsolódó infrastruktúra fejlesztéséhez vezet. A régióban egyre több vasúti teherszállítási csomópont erősíti meg pozícióját vagy tűnik fel fontosként.
A cseh Metrans magán-vasúttársaság Selyemút-igazgatója, Martin Koubek a csúcson tartott prezentációjában elmondta: a koronavírus-járvány nehézségek elé állította a szállítmányozást. A Metrans ennek ellenére egyre erősebben van jelen az Új Selyemúton, és nemrégiben egy új intermodális terminállal is bővítették a hálózatot. Ezzel egyidejűleg a lengyel vasúti árufuvarozók is fejlesztik saját átrakodó létesítményeiket: a PKP Cargo a lengyel–fehérorosz (belorusz) határnál található małaszewiczei átrakóba fektet be pénzt, a Lengyelország egyetlen szélesnyomtávú tehervonalát üzemeltető PKP LHS pedig a sławkówi új útvonalakon dolgozik.
Az előadáson elhangzott: lényeges, hogy nagy ügyfélkör álljon rendelkezésre, a legfontosabb azonban a csillagszerű gyűjtő-elosztó hálózat. A Metrans a vasúti összeköttetések jól kiépített hálózatával rendelkezik, melyet a gyűjtő-elosztó modellel összhangban hoztak létre. Először egy prágai terminált kapcsoltak össze a hamburgi kikötővel, majd évről évre bővítették a hálózatot. Jelenleg tizenhét terminált és raktárt számlálnak, melyek közül öt számít csomópontnak. Utóbbiak különböző országokban is találhatóak: Lengyelországban Poznańban, Csehországban Prágában és Česká Třebovában, Szlovákiában Dunaszerdahelyen (Dunajská Streda), Magyarországon pedig Budapesten. A további tizenkét kisebb létesítmény végterminálnak számít.
A Metrans a kezdetek óta arra helyezi a hangsúlyt, hogy tengeri kikötőkkel kösse össze a hátországokat, mindenekelőtt Csehországot a hamburgi kikötővel. Jelenleg a rendszeres vonalakat próbálják a selyemúti összeköttetésekbe integrálni. Az Új Selyemút jövője szempontjából előnyös a csillagszerű gyűjtő-elosztó modell: a vonatok nemcsak adott két pont között mozoghatnak a hálózaton, hanem a különböző desztinációkat kombinálva bármely két pont között.
Az alternatív útvonalak és átjárók szükségessége szintén elősegíti a közép-kelet-európai csomópontok fejlődését. A logisztikai vállalatoknak az Új Selyemúton haladó jelentős forgalom, valamint egyes határállomások, elsősorban a Fehéroroszország és Lengyelország közötti átkelők zsúfoltsága miatt új útvonalakra kell kiszervezniük a fuvarokat. Az Új Selyemút egyik szállítmányozója, az RTSB szerint a Brest–Małaszewicze határátmenetnél jelentkező szűk keresztmetszet nélkül a fuvarozók nem fordulnának a költségesebb alternatív útvonalak felé. Az RTSB tevékenyen részt vett új, köztük az orosz enklávét, Kalinyingrádot, valamint a belorusz–lengyel határon fekvő kisebb, például a Bruzgi és Kuznica vagy a Svisloch és Siemianówka közötti átmeneteket érintő útvonalak létrehozásában. Ezzel egyidejűleg az új szolgáltatások további fuvarmennyiséget vonzanak, más intermodális létesítmények fejlesztését is ösztönözve. Az RTSB 2017-ben próbálta ki először a kalinyingrádi lehetőséget, melyről akkor még alig hallott bárki is, azóta pedig már erős vasúti árufuvarozási csomóponttá nőtte ki magát.
Idén év elején új lehetőség jelent meg az Új Selyemutat érintő összeköttetések terén: először érkezett meg tehervonat Kínából a lengyelországi sławkówi terminálba, mely a lengyel széles nyomtávú vasút legnyugatibb pontba. Az ország déli részén, Hrubieszów és Sławków között futó széles vonalat üzemeltető PKP LHS szerint a sławkówi intermodális terminálnak és magának a széles vonalnak is számos előnye van. Az egyik pozitívum, hogy a társaság akár kilencszáz méter hosszú szerelvényeket is használhat. A széles vonalon közlekedő, Kínából érkező konténervonatok 48–52 konténert – általában viszont 41-et – cipelnek. Továbbá a forgalmat nem zavarják a személyszállító vonatok: a pályán kizárólag teherforgalom zajlik. Az Euroterminal Sławków ráadásul számos európai helyszínnel áll összeköttetésben, mely ideális a tranzit tehervonatok további célpontokra történő közlekedtetéséhez. Az egyik legújabb ilyen lehetőség egy Hszianból érkező konténervonat, mely Milánóba megy tovább. Hamarosan pedig újabb útvonalak is elérhetővé fognak válni – számol be a Rail Freight.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!