Az európai vasúti árufuvarozás helyzetéről cserélt eszmét az RFF delegációja az EU közlekedési biztosával

A koalíciót öt jelentős vasúttársaság vezérigazgatója képviselte az Apostolosz Cicikosztasszal folytatott megbeszélésen. Az RFF elnöke a vasúti árufuvarozás megszűnésének a veszélyére is felhívta a figyelmet.
A közelmúltban tartott fórumon a RailFreightForward (RFF) delegációja tájékoztatta a közlekedési biztost a vasúti árufuvarozók működési környezetéről, és felvázolta a fentarthatóságot megvalósító stratégiákat.
Sigrid Nikutta, a Deutsche Bahn igazgatótanácsának tagja, a DB Cargo AG vezérigazgatója, úgyis, mint az RFF elnöke ezzel összefüggésben kijelentette: „Szükségünk van a vasút reneszánszára, és szeretnénk is elérni ezt az állapotot! És most cselekednünk kell, mert cselekvés nélkül valós a veszélye annak, hogy a vasúti árufuvarozás megszűnik.”
Bernard Gustin, a belgiumi székhelyű Lineas elnöke a következőket hangsúlyozta: „A vasút az ipar gerincét képezi, egyúttal az ipar megfelelő működésének egyik kulcsfontosságú mozgatórugója: összeköti ugyanis az Európai Unió hátországát a legjelentősebb uniós kikötőkkel. Mivel az összes tehervonat mintegy fele nemzetközinek tekinthető, minden eddiginél hatékonyabban kell törekedni az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer, az ERTMS megvalósítására.” A kontinens legnagyobb vasúti árufuvarozó társaságának vezetője a finanszírozás kérdését helyezte előtérbe, kiegészítve mondanivalóját azzal, hogy az ágazat továbbra is számos kihívással néz szembe, mint például a határokon átnyúló, megfelelő minőségű infrastrukturális kapacitás hiánya, az egyes európai régiók eltérő gazdasági felkészültsége, vagy a digitális megoldásokba való befektetések szükségességének különböző értelmezése.
Nincs új a nap alatt a vasúti áruszállításban sem: a felek maradéktalanul egyetértettek abban, hogy az ügyfelek minőségi, megbízható és költséghatékony szolgáltatásokat igényelnek. A megfelelés az elvárásoknak az egész szektor felelőssége. Frédéric Delorme, a francia Rail Logistics Europe vezérigazgatója mindezt a következőképpen fogalmazta meg: „A vasúti árufuvarozásnak ahhoz, hogy a közúti fuvarozáshoz képest vonzó legyen, valóban jó és megbízható nemzetközi vasúthálózati kapacitásra van szüksége. Az áru- és személyszállítási, valamint az infrastrukturális teendőket pedig nem országonként elkülönülten, hanem európai szinten kell optimalizálni.”
Clemens Först, az osztrák Rail Cargo Group vezérigazgatója megjegyezte, „…a megfelelő képességeken túl a vasútnak olyan gazdasági versenyfeltételekre van szüksége, mint a közútnak. Először is, az állami támogatási iránymutatásoknak lehetővé kell tenniük mind a külső gazdasági hatásokból, mind az infrastruktúra használatából fakadó költségkülönbségek teljes mértékű kompenzációját, valamint az új gördülőállományba történő beruházások közvetlen támogatását. Másodszor, az olyan nagy alágazati projektekhez, mint az ERTMS és a digitális automata csatlás, a DAC, uniós társfinanszírozásra van szükség. Harmadszor, az Unió a súlyokról és méretekről szóló irányelvének figyelembe kell vennie a vasúti–közúti átjárhatóságot. Ennek az irányelvnek olyan feltételeket kell meghatároznia, amelyek elősegítik a közlekedési módváltást a két szegmens közötti jobb átjárhatósága révén, ahelyett, hogy például a megakamionokkal történő fejlesztésére összpontosítanának, amit egyébként az uniós polgárok nagyrészt elutasítanak. ”
A RailFreightForward a kezdetektől fogva fontosnak tartja a nagyobb európai együttműködés szükségességét. Henrik Dahlin, a Green Cargo vezérigazgatójának megfogalmazásában: „Európa versenyképességének fokozása érdekében elengedhetetlenek a vasúti fejlesztések, egyúttal el kell távolítanunk a határokon átnyúló vasúti árufuvarozás akadályait. A klímaintelligens teherszállítás az üzleti életet és a fenntarthatóságot egyaránt támogatja. Vonattal Európán keresztül közlekedni olyan egyszerűnek kell lennie, mint teherautót vezetni – haladjunk ebbe az irányba.”
A RailFreightForward a következőket kérte Apostolosz Cicikosztasztól:
- Egyértelmű és megfelelő mértékű uniós finanszírozás az európai vasúti forgalomirányítási rendszerbe (ERTMS) és a digitális automatikus csatolásba (DAC) történő beruházáshoz,
- A katonai mobilitás alaphálózatának fejlesztése a mostaninál jelentősebb állami finanszírozással, a megfelelő gördülőállomány és személyzet nagyobb rendelkezésre állásával.
- Kapacitásmenedzsment keretrendszer létrehozása világos kereskedelmi feltételekkel és kulcsfontosságú teljesítménymutatókkal. Cél: a rendelkezésre állás maximalizálása.
- Elmozdulás az európai mozdonyvezetői engedélyekre vonatkozó nemzeti kiegészítő követelmények harmonizálása felé (a biztonság magas szintjének megőrzése mellett).
A RailFreightForward azoknak az európai vasúti árufuvarozó társaságoknak a koalíciója, amelyek a teherszállítás a környezetre gyakorolt negatív hatásainak drasztikus csökkentése mellett kötelezték el magukat. Cél: az európai növekedés hatékony makrogazdasági megoldása a vasúti árufuvarozás modális részarányának növelése révén.
A vasúti áruszállítás hazai helyzetének előmozdítása is napirenden van: a Hungrail vasúti árufuvarozási gazdaságossági és teljesítménynövelő akcióterve, a VÁGTA ugyanis nyolc fő kategóriában több mint negyven beavatkozási területet érint.
Nyitóképünkön: Sigrid Nikutta (jobbra) 2023 májusában vette át az RFF vezető pozícióját Clemens Försttől. Forrás: ÖBB/Widmann
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!