A BKV nyilvános beismerése: az M3-as metró kocsiszekrényeit újragyártotta a Metrovagonmas

Az orosz partner vállalta, hogy a felújítás során új és felújított alkatrészeket is beépít, a kocsiszekrényeket pedig újragyártja ugyanazért a költségért.
Az M3-as metró szerelvényeinek 2016–2017-es felújításakor 222, különböző állapotú kocsi modernizálására kötött szerződést a BKV Zrt. A tenderen győztes orosz cég – miután megvizsgálta a szerelvények állapotát – vállalta, hogy a felújítás során új és felújított alkatrészeket is beépít, a kocsiszekrényeket pedig újragyártja ugyanazért a költségért.
Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója ennek alapján a fővárosi Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság ülésén elmondta: a felújítás során a Metrovagonmas jelezte, hogy olyan rossz állapotban van az egész kaszni, hogy nem felújítani, hanem újragyártani fogja. Vagyis amikor az orosz szerelvények kocsiszekrényeit kiküldték Moszkvába, akkor nem ugyanazok jöttek vissza, hanem az orosz fél vállalta azt, hogy nem toldozgatja-foldozgatja, hanem egy stabilabb és újragyártott szerkezettel küldte vissza a szerelvényeket.
Egy felújításon általános, nemzetközi gyakorlat, hogy bizonyos alkatrészeket kicserélnek, szükség esetén újragyártott elemek beépítésével, más alkatrészeket viszont felújítanak, javítanak, és azok a korábbi funkcióikat ellátva működnek tovább. Az M3-as metró szerelvényeit a BKV megrendelésére 2016–2017-ben felújították, ennek részeként a kocsiszekrényeket gyártotta újra az orosz partner.
Csakhogy. A nyilvános beismerés éveket késett, a BKV menedzsmentje ugyanis már 2020 januárjában beismerte az igazgatótanács rendkívüli ülésén, hogy az oroszoktól vett szerelvények többsége valójában új. A beismerés belső körben, véletlen elszólásként hangzott el a közlekedési vállalat akkori igazgató tanácsának rendkívüli ülésén, amit eredetileg a metrókocsik extrém rozsdásodása miatt hívták össze. Már azon a fórumon elhangzott, a BKV metrókocsi felújítási tenderét 2015-ben megnyerő orosz Metrovagonmash az első három kiszállított szerelvény szétszedése után arra jutott: a járművek annyira szétrohadtak, hogy a javítás helyett inkább új kocsiszekrényeket gyártanak.
A kormány 2014-ben döntött a szerelvények felújításának támogatásáról, állami kezességvállalással, miután megvizsgálta az M3-as metróvonal felújításával kapcsolatos fővárosi javaslatokat. A BKV az év novemberében közbeszerzést írt ki a metróvonal járműparkjának korszerűsítéssel egybekötött felújítására és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások és eszközök szállítására. 2015 júliusában hirdették ki, hogy a BKV Zrt. Igazgatósága döntése alapján a közbeszerzési eljárás nyertese a Metrovagonmash orosz részvénytársaság. A közbeszerzést vizsgálta a Közbeszerzési Döntőbizottság is, amely mindent rendben talált, és határozatával hivatalosan megerősítette: a BKV mindenben jogszerűen járt el a járművek korszerűsítéssel egybekötött felújítására kiírt tenderben.
(Nyitóképünkön a felújított orosz szerelvények egyike. Kép forrása: BKK)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!