1-es terminál: a bezárás a fennmaradás eszköze

iho/repülés   ·   2012.03.14. 16:43
ferihegy1_cim

A tegnap óta szivárgó félhivatalos információk után a Budapest Airport (BA) szerda délután közleményt adott ki az 1-es terminál bezárásának tervéről.

Eszerint a cég azonnali lépésekre kényszerült annak érdekében, hogy továbbra is működőképes maradhasson. A 2012-es üzleti terv, valamint a Malév leállása után megmaradt pénzügyi források felülvizsgálata eredményeképpen szükséges lépéssé vált az 1-es terminál ideiglenes bezárása, valamint a Cargo City névre keresztelt légiáru-kicserélő központ megépítésének elhalasztása – hangzik a közlemény.

A régi terminál előtt csak GA- és cargogépek sorakozank majd  <br>(fotók: Márványi Péter)

A BA a Malév leállása miatt felülvizsgálta 2012-es utasforgalmi előrejelzését és üzleti tervét. A magyar légitársaság kiesésével a 2-es terminálon jelentős tartalék szabadult fel, miközben az 1-es terminál csúcsidőben az utaskiszolgálási kapacitásának határait súrolja. Éppen ezért felmerült a teljes forgalom ideiglenes áthelyezése a jóval tágasabb 2-es terminálra – hangzik a közlemény, amelyből kiderül, hogy a Budapest Airport ezt tegnap be is jelentette egy valamennyi repülőtéri partnere részvételével megtartott találkozón.

A nemzeti légitársaság elvesztése után a Budapest Airport folyamatosan azon dolgozik, hogy pótolja a veszteséget minden területen. Bár több új légitársaság érkezett Budapestre, illetve az itt lévő légitársaságok is jelentettek be járatsűrítéseket vagy kapacitásbővítéseket, további kiigazító lépésekre van szükség a vállalat talpra állításához – folytatódik a közlemény, amely utal a Cargo City beruházás leállítására, de jelzi azt is, továbbra is szándékában áll a reptérkezelőnek olyan reptéri fejlesztések megvalósítása, mint a repülőtéri hotel, ha „az ezt gátló bürokratikus akadályokat a közeljövőben sikerül elhárítani”.

Az 1-es terminál forgalma meglehetősen változó

Az 1-es terminál kiürítési tervét, illetve annak ütemezését a Budapest Airport valamennyi érintett partnere bevonásával a következő hetekben alakítja ki – zárja közleményét a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret kezelő vállalat közleménye.

Az iho úgy értesült az 1-es terminálon üzletet bérlő vállalkozótól, hogy a hónap végére ígérte a BA a bérleti szerződés felmondását, utána pedig 3 hónapjuk van a kiköltözésre.

A kettes terminál világszínvonalú épülete a SkyCourt bérlői sem érzik jobb helyzetben magukat. Mint egyikük elmondta, a BA évi kilencmilliós utasforgalmat ígért, de „ebből nem lesz semmi”. Mint mondta, a megnyitás után napi egymillió forintos forgalmat bonyolított, de a Malév leállása óta ez az összeg 50 ezer forintra zsugorodott, „ebből pedig az alkalmazottakat sem lehet kifizetni”. A fapados utasok átterelésével az utasszámot lehet pótolni, de fizetőképes keresletet nem - dohogott a vállalkozó.

A SkyCourt forgalma is visszaesett <br>(fotó: Tevan Imre)

A cég túlélése érdekében a BA a személyzetből is leépít. Legalábbis erre lehet abból következtetni, hogy a repülőtér portáin mától nem teljesítenek szolgálatot fegyveres őrök. Pedig a reptér szerződése, valamint egy jogszabály is előírja, hogy Ferihegyet a Paksi Atomerőműhöz hasonló védelem illeti meg. Információink szerint azonban egy másik jogszabály lehetővé teszi, hogy a rendőrség magához vonja a reptér védelmét, ha az nem felel meg az elvárt biztonsági szintnek.

Kapcsolódó hírek