Ryanair: vissza Budapestre; O'Leary: a legolcsóbban
Hogy a Ryanair, a Budapest Airport, és a Magyar Turizmus Zrt. sajtótájékoztatót tart, azt lehetett tudni előre, hogy mi a téma, arról természetesen a nagy bejelentésig semmit nem árultak el az illetékesek.
Az újságírók persze sejtették: több mint egy év kihagyás után Európa vezető fapadosa visszatér Budapestre. Sőt, már előző este visszatért: éles szemű spotterek kiszúrhatták, hogy a Ryanair egy Boeing 737-800-asa hétfő este tíz órakor, mindenféle menetrenden és érkezési listán kívül, leszállt Ferihegyen. Hogy mindössze négy utas volt a fedélzetén, azt persze csak sejteni lehetett a Flightradaron figyelve a gép útját.
Az utasok egyike pedig maga a Ryanair vezére, a globális légiközlekedés egyik fenegyereke, Michael O’Leary volt, aki reggel a Hotel Intercontinentalban a sajtótájékoztatóra gyülekező újságírók nagy tetszése közepette előbb egy félszárnyú repülőmakettel a hóna alatt robogott különteremből ki és be, utána a makett helyett a népviseletes magyar lányokkal foglalkozott. Majd a farmerhez és tornacipőhöz felöltötte a magyar partnerektől kapott Puskás-mezt, és focizott is kicsit a gondosan az asztalához készített lasztival. A szimbolika pedig úgy kapcsolódik a visszatéréshez, hogy a budapesti járatok plusz esélyt adnak a nyári foci-Európa-bajnokság szurkolóinak, hogy Budapest érintésével jussanak el Lengyelországba és Ukrajnába, a meccsek helyszíneire.
A sajtótájékoztató egy Ryanair-prezentációval indult, amit O’Leary egy csinos kolléganője kezdett, de főnöke két perc múlva nem bírta tovább, és átvette tőle a szót, mondván, ez így unalmas, majd ő prezentál. Beszédének egyik legfontosabb mondandója az volt, hogy a Ryanair a világ legjobb, legolcsóbb, legpontosabb stb, stb. légitársasága, a tudósítónak ideje sem volt mindazt feljegyezni, amiben O’Leary vezetőnek kiáltotta ki a cégét.
Mindenesetre a számok valóban impozánsak: 2011-ben 75 millió utas, 1400 járat, a legalacsonyabb árak mellett, igen komoly flottával. Az olcsóságot később többen próbálták az újságírók közül megkérdőjelezni: ahhoz képest, hogy a Ryanair igen kedvezményesen hirdet meg mostantól darabonként 9,99 euróért egymillió(!) jegyet, az újságíró kollégák mindig tudtak valami ennél is olcsóbbat mondani, amire a Ryanair vezér mindig úgy válaszolt, hogy az ő ára ehhez képest is legalább ötven százalékkal alacsonyabb lesz, még ha ezért most mindjárt haza is kell repülnie Dublinba.
De ami a lényeg: a nyáron újrainduló járatok Budapest és Bristol, Dublin, Birmingham, London Stansted valamint Bologna között repülnek majd. O’Leary szívesen indítania heti száz járatot is Budapestről, ha erre lesz igény és lehetőség, sőt, némi újságírói kuncogások közepette később azt is kifejtette, hogy a budapesti vonalak viszik majd 2012-ben 80 millió utas fölé a társaság forgalmát. A 2010 óta tartó kihagyás kapcsán az ír vezér meglehetősen sokat csipkelődött, azt mondogatta, hogy a mellette ülő Budapest Airport-igazgató, Jost Lammers túl sokat kért a leszállásért. Mostanra viszont kibékültek, és révbe értek a nagyon kemény tárgyalások „a gazdag repülőtérrel és a szegény turizmuscéggel”. Mindenesetre a nyáron induló budapesti járatokra mától már lehet jegyet foglalni, sőt, az ír O’Leary szavai szerint „egy bolond ír” már a bejelentés reggelén lekötötte a helyét az első Dublin-Budapest járatra.
O’Leary után a magyar parlament turisztikai és sportbizottságának elnöke, Bánki Erik beszélt, aki az előző kormány hibájával magyarázta a Ryanair 2010-ben történt kivonulását, és kifejtette: a visszatérés azt bizonyítja, hogy „a számtalan külföldi támadás ellenére Magyarország mégis vonzó”. O’Leary és Lammers is utalt a Magyar Turizmus Zrt. fontos szerepére a légitársaság visszatérésében, a cég vezérigazgatója, Horváth Gergely arra emlékeztetett, hogy a járat újraindítása 200 ezer hiányzó vendégéjszakát hozhat vissza majd Budapestnek.
Arra az újságírói kérdésre, hogy mindezek után meddig marad a Ryanair Budapesten, O’Leary azt válaszolta, hogy ameddig a mostani megállapodásban rögzített illetékek így maradnak. Ugyancsak újságírói kérdésre válaszolva fejtegette, hogy a társaság továbbra is fenntartja elképzelését egy Amerika és Európa között repülő diszkont légitársaság alapításáról, de ehhez először olcsón – ezt hangsúlyozta többször –, olcsón kellene beszerezni legalább harminc nagy hatótávolságú utasszállítót.
Az iho/repülés egy másik lehetséges gépbeszerzésre kérdezett rá: O’Leary szerint már eldöntötték, hogy az ő javaslata alapján a kínaiak a most készülő Comac 919-es regionális utasszállítóból 2020 környékére kifejlesztik azt a 199 személyes verziót, ami hatalmas változást hoz a légiközlekedésben, mert a két nagy gyártó mellé egy harmadik kínálata is megjelenik a piacon. A későbbiekben az ír vezér azt jósolta, hogy a Ryanair mostantól számított második nagyobb gépbeszerzését alapozzák majd a kínai gépre.
O’Leary cáfolta a politikusi karrierjéről szóló pletykákat, mondván, ő Írország legmegválaszthatatlanabb állampolgára. Komoly derültség közepette számolt be arról, hogy távolabbi tervei szerint a Ryanair gépeinek utolsó tíz üléssora helyett még olcsóbb állóhelyeket alakít ki, és hogy a távolabbi jövőben Star Trek-módszert használ a légitársaság, elég, ha áttranszformálja az utasokat Dublinból Budapestre. Szerinte a Ryanair a legzöldebb légitársaság, mert a legmagasabb kihasználtsággal és a legfiatalabb flottával a legkevesebb káros anyagot bocsátja ki. – A legsúlyosabb károsanyag-kibocsátás a Ryanair részéről az a sok badarság, amit én mondok a sajtótájékoztatókon – mondta a vezérigazgató, öltönyös-nyakkendős vendéglátói mellett pólóban és farmerben, a budapesti Hotel Intercontinental különtermében.