Kalandos úton jutott el az ukrán kukorica a szabadegyházi feldolgozóba

Befejeződött a kukoricaszállítás, nincs több a Nyírségből Mezőföldre tartó gabonavonata az EWG Cargónak.
Frissítés: az eredetileg közöltekkel szemben nem ukrán, hanem magyar kukorica érkezett Szabadegyházára, a fuvart az EWG Rail mozdonya továbbította, és a szállításoknak a legfrissebb információink szerint még nincs vége.
*
Valentin-nap. Az év egyik legromantikusabb ünnepe, a régi kapcsolatok megújulásának és az új esélyek időszaka is. Vasútfronton azonban az idei február 14-ének nem ez volt a definíciója: aznap délután ért ugyanis Debrecenbe a fényeslitkei East West Gate (EWG) vasúti szolgáltatója, az EWG Cargo utolsó szezonális, Mátészalkán kukoricával megrakott vonata.
A társaság négy hónapon át, 2024 novembere óta több tucat kishíján kétezer tonnás, ukrán importgabonával rakott irányvonatot továbbított Szabadegyházára. Fejér vármegyében működik ugyanis a Hungrana Kft. Az elődcég kezdetben, 1912-ben melasz alapon alkoholüzemnek indult, majd a múlt század kilencvenes elejétől Európa legnagyobb kukorica-feldolgozójává nőtte ki magát. A Hungranának az RTI, valamint egy időben az RCH is szállított szemesterményt, hazánkban viszont kétségtelenül az EWG vonatai jutottak el a legkalandosabban a szóban forgó úticéljukhoz.
A téma pikantériáját az egységes szerelvényen túl a különleges, egyszínű narancssárgára mázolt Szergej jelentette – ez a dizájn igencsak megosztó a vasúti vontatójárművek esztétikája iránt érdeklődők körében, ám ahogy azzal a nyájas olvasó is tisztában van, de gustibus non est disputandum. A felvéteinken szereplő, Lettországból származó, idén a 42. életévét betöltő gépnek 2023-ban pecsételődött meg a sorsa a balti állam második legnépesebb városában működő, daugavpilsi mozdonyjavító üzemben. Az év júliusában az addig kétszekciósként tevékenykedő járművet két részre választották: egyik fele a V-Híd Cargót, míg a néhai A szekció az EWG járműparkját erősíti. (lásd még: Indóház, 2025. február–márciusi kiadás.)
Korábban még nem volt arra példa, hogy a 629 002-es masina huzamosabb időre ilyen messzire merészkedett volna honától.
Nyitóképünkön: Január 18-án, percekkel a naplemente előtt, a személyvonati kereszt után hagyta el a menet Hajdúsámsont. A 629-002-es hangja olyan, akárcsak egy jól megszokott MÁV-os klasszik M62-esé (fotók: Simon Zsolt)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!