Energiahatékonyság-növelő projektbe kezd a Prágai Közlekedési Vállalat

Korcsmáros Gábor   ·   2024.10.09. 15:00
DPP

Öt telephelyen cserélik ki a nyílászárókat, a világítást, hőszigetelik az épületeket, és napelemeket szerelnek fel a tetőre – ezzel évente jelentős költségmegtakarítást érnek el.

A Prágai Közlekedési Vállalat öt telephelyén úgy nevezett energiahatékonyság alapú szerződés (EPC) alapján végeznek el több energiahatékonysági fejlesztést. Ezzel évente legalább 17,7 millió cseh korona, azaz 277,9 millió forint rezsiköltség-megtakarítást érhet el a vállalat. A fejlesztésekkel körülbelül harminc százalékkal csökkenhet az energiafogyasztás is, sőt több mint 2 300 tonna szén-dioxid kibocsátását is megspórolják. Az energiahatékonyság növelésére irányuló komplex projekt költségeit 770 millió koronára (12,1 milliárd forint) becsülik, a fejlesztéseket egy év leforgása alatt, azaz 2025 októberében tervezik elvégezni.

Az EPC projektek előnye, hogy minden beruházást a jövőbeni megtakarításokból fedeznek. A tulajdonos részéről nincs szükség közvetlen befektetést végrehajtani, csak garantálni kell az energiamegtakarítást. Az energiahatékonyság növelésére szolgáló fejlesztéseket pedig energiaipari cégek végzik (a ČEZ ESCO-hoz tartozó ENESA és Metrostav DIZ, illetve a Frontier Technologies). A finanszírozás részben európai uniós támogatási forrásokból valósul meg, az elszámolható költségek hatvan százalékát ezek fedezik.

A pankráci villamos kocsiszín lesz az egyik telephely, amelyik hamarosan energiatakarékosabb lesz (fotók: DPP)

Két villamos kocsiszínt (Pankrác és Střešovice), két metró kocsiszínt (Kačerov és Zličín), illetve a Prágai Közlekedési Vállalat központi forgalomirányítási központját fogják fejleszteni. Az energiahatékonyság növelése érdekében szigetelik az épületeket, felújítják a tetőket, kicserélik a nyílászárókat, szigetelik a kapukat is a kocsiszínekben. Napelempaneleket szerelnek fel a tetőkre, az így termelt villamos energiát saját használatra fordítják majd. Ahol ez indokolt, kicserélik a kazánokat, hűtő- és fűtőberendezéseket, a tervek szerint összesen hat és félezer világítótestet cserélnek energiatakarékosra. A csarnokokban számítógépes vezérléssel automatikus hőszabályozás is lesz.

Az EPC projekt keretében a közlekedési vállalat három telephelyén is építenek napelemes létesítményeket. Ezek közül a legnagyobbat a Kačerov metró kocsiszínbe építik, ahol összesen tizenegy naperőművet telepítenek, amelyek összkapacitása egy megawatt. További kisebb kapacitású tiszta energiaforrások épülnek a pankráci és a střešovicei villamos kocsiszínek tetőszerkezetén is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.