Egy éve indult újra a személyforgalom Röszkénél

iho/vasút   ·   2024.11.28. 09:00
szeged_roszke_uzsgyik

Nyolc éven át nem közlekedhettek személyszállító vonatok Magyarország és a Vajdaság között a 136-os vonalon. Jövőre elkészülnek a villamosítási és biztosítóberendezési munkálatok a magyar szakaszon, továbbá a szegedi deltavágányt is üzembe helyezik.

A személyszállítás 2023. november 28-ai újraindításától számítva eddig már mintegy százezer utazáshoz vették igénybe a vonatokat a Szeged–Röszke–Szabadka vonalon, tovább erősítve az interregionális kapcsolatokat Szeged, Szabadka és vonzáskörzetük között. A napi öt pár járattal naponta jellemzően 250–300 utas utazik többnyire hivatásforgalmi (munkába, iskolába járási) célból, de csúcsforgalmi időszakban akár 450–500-an is vonatra szállnak. A csúcsidőszakokban: péntekenként Magyarországról Szerbia felé, vasárnap délután és hétfő reggel pedig Szerbiából Magyarország felé utaznak többen. Ezenkívül a magyarországi és a szerbiai ünnepnapokon, illetve az ádventi időszakban vesz lendületet az utazási kedv, ilyenkor többen kirándulnak a határon túlra, illetve látogatják meg ismerőseiket, rokonaikat.

A magyar és a szerb vasút közösen adja ki a járműveket: a MÁV-Start 416-os sorozatú Uzsgyi motorvonattal, a Srbijavoz pedig 711-es dízel motorvonattal szolgáltat. Ezek a szerelvények a viszonylaton eddig már több mint 150 ezer kilométert tettek meg, ennek mintegy harmadát a magyar szakaszon. Megbízhatónak tartják az utasok is, hiszen tíz vonatból kilenc pontosan érkezik, és nem gyakoriak a műszaki meghibásodások sem a vasútvonalon.

A szabadkai vonatjegyek a MÁV-Start nemzetközi jegypénztáraiban, a szegedi belföldi pénztárakban és a menetjegyirodában vagy legkényelmesebben a jegy.mav.hu felületen érhetők el. A határ közelében élőknek kedvező árú utazási lehetőséget jelentő Start Regio SRB jegy ára mindössze 1920 forint, de a rendszeresen munkába vagy iskolába utazóknak havibérletet is kínál a MÁV-Start: felnőtteknek 64, huszonöt év alatti diákoknak negyven euróért. Gyermekek a nemzetközi viszonylatban hat éves korukig díjmentesen utazhatnak. (belföldön Magyarországon 14 éves korukig ingyen, Szerbiában tizenötödik életévük betöltéséig féláron). A vonatokra a rendelkezésre álló helyek mértékéig kerékpárjegy is váltható két euróért a jegyvizsgálónál.

Szeged és Szabadka között a jelenlegi ütemezés szerint 2025 tavaszán helyezik üzembe a villamos felsővezetéki hálózatot. A fejlesztést követően a tervek alapján már korszerű Stadler Flirt villamos motorvonatok fogják szolgálni az utasok kényelmét. A biztosítóberendezés üzembe állítása után, az engedélyezett pályasebesség emelését követően a jelenlegi, határrendészeti vizsgálatokkal együtt 82–86 perces menetidő is csökkenhet.

A személyforgalom indulásával egyidőben az utasok előtt is megnyitották a felújított és újonnan kiépített állomásokat, megállóhelyeket. Röszkén a beruházás keretében új akadálymentes magasperont, esőbeállókat hoztak létre. Az új utasforgalmi épületben mosdó, az állomás mellett tíz kerékpár tárolására alkalmas B+R és P+R parkoló, továbbá egy mozgáskorlátozott parkolót is létesítettek. Szeged Szentmihálytelek városrészénél teljesen új, akadálymentes megállót hoztak létre biciklis és autós parkolókkal, elősegítve a közösségi közlekedésre való könnyebb, rugalmasabb átszállást. A beruházás keretében összesen 1408 méter hosszban zajvédő falat építettek Szeged térségében, továbbá a felújított vasúti átkelőket fény- és félsorompóval látták el a biztonságos közlekedés érdekében.

A távközlési és biztosítóberendezések üzembe helyezésére várhatóan 2025 tavaszán kerülhet sor. A beruházás jövő évi teljes befejezésig a környezetvédelmi engedélyben foglaltaknak megfelelően továbbra is csökkentett, hatvan kilométer per órás sebességgel közlekedhetnek a tehervonatok, míg a személyvonatok sebessége a hátralévő kivitelezési feladatok megvalósításával emelhető több lépcsőben. A cél a vonzó, környezetbarát, gyors és minőségi szolgáltatást nyújtása, hogy a két ország között ingázók is minél többen válasszák a környezetbarát közösségi közlekedést.

A rekonstrukciós projekt keretében idén szeptemberben a Cegléd–Szeged és a Szeged–Röszke vonalakat összekötni hivatott, szegedi deltavágány kiépítéséhez többek között vágánybontást, talajstabilizálást, ágyazatépítést végeztek el, valamint váltókat építettek be és szabályoztak. A hátralévő időszakban a biztosítóberendezési fejlesztések, átalakítások, tereprendezések előzik meg a jövő évi üzembe helyezési eljárást.

A Szeged-Rendező állomást és az épülő deltavágányt érintő biztosítóberendezési rendszer próbaüzemének megkezdését jövő év tavaszára tervezik. Sikeres üzembe állítást követően az elektronikus biztosíztóberendezésre épülő digitális biztonsági és vonatbefolyásoló rendszerek (központi forgalomirányítás/köfi, valamint az ETCS) utómunkái is elindulhatnak.

A deltavágány várhatóan 2025 őszére készülhet el, aminek köszönhetően Szeged-Rendező érintése nélkül felgyorsulhat az észak–déli és kelet–déli irányú nemzetközi teherszállítás.

(Nyitóképünkön a Szeged és Szabadka között pendliző szerb és magyar motorkocsik. Kép forrása: MÁV-csoport)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Autóbuszközlekedés

MÁV-csoport-integráció: megszületett a megállapodás a kollektív szerződésről

iho/vasút   ·   2024.11.27. 15:00

Minden érintett szakszervezet aláírta az Integrált Kollektív Szerződést, mely garantálja a MÁV-Start, a Volánbusz és a MÁV-HÉV összeolvadásával létrejövő új, egységes személyszállító cégben az egyesülő társaságok valamennyi munkavállalójának biztonságos továbbfoglalkoztatását 2025. január elsejét követően is.