A ČD aranytojást tojó tyúkja a vasúti kutatóintézet

Korcsmáros Gábor   ·   2023.05.20. 09:00
VUZ

A velimi tesztpályát is üzemeltető VÚZ 2022-ben 273 millió koronás nyereséget termelt.

A legalább közép- és kelet-európai szinten kulcsfontosságú szerepet betöltő, csehországi Vasúti Kutatóintézet (Výzkumný ústav železniční, a.s. – VUZ), amely többek között a velimi vasúti tesztpályát is üzemelteti, 273,4 millió cseh korona (4,38 milliárd forint) nettó nyereséggel zárta a 2022-es évet. Ezzel az eredménnyel a Cseh Vasutak Csoport legeredményesebb, legjövedelmezőbb leányvállalata lett. A 2022-ben elért teljes árbevétel meghaladta a 709 millió koronát (11,35 milliárd forint), ami rekord magasnak számít a vállalat történetében. A bevételek nagyjából kétharmada külföldi ügyfelektől származik, a bevételek többsége pedig a tesztelési üzletágból. A vállalat továbbra is adósságmentesen működik. A korábbi évekhez hasonlóan a nyereség nagy része osztalékként a tulajdonos Cseh Vasutakhoz kerül.

A VUZ az elmúlt években a terjeszkedésre összpontosított, és a vállalat tavaly belépett a szlovák piacra. Sőt a vállalat tovább bővítette portfólióját a vasúti járművek és berendezések tesztelése terén. Újabban már például a járművek kibertámadásokkal szembeni ellenállását és az ETCS-kompatibilitást vizsgáló teszteket is kínál.

A vállalat egyre nagyobb hangsúlyt fektet tevékenységeinek fenntarthatóságára. Tavaly a VUZ 63 százalékkal csökkentette karbonlábnyomát, és a Carbon Disclosure Project CDP-től B- minősítést kapott. A vállalat ezen a téren a közép-európai régió egyik vezető vasúti és gépipari cége.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Jennifer, Celldömölk mindenese, tíz éve a 10-esen

Harmati Marcell   ·   2025.04.20. 16:00

Napjainkban ismét hallható a klasszik Csörgő hangja a Győr és Celldömölk között húzódó 10-es számú vasútvonalon: a 2149-es járkál arra géphiány miatt. Ám régebben még nem volt a csörgés ekkora szenzáció. Viszont voltak mások, amik igen! Szálljunk fel az „idővonatra”, és utazzunk vissza tíz évet!