Új vasútépítő gépekkel folytatódhat a 150-es vonal felújítása

MTI/iho   ·   2024.10.10. 08:30
150es_241010_1

Befejeződtek a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának Budapesten kívüli, nyíltvonali vágányfektetési munkálatai, a mérföldkő kapcsán Kiskőrösön mutatta be legújabb, egyedülálló vasúti nagygépeit a kivitelező V-Híd Zrt.

Az eseményen elhangzott: vasútépítő ágazatuk felépítése kilenc évvel ezelőtt a V-Híd vállalat megvásárlásával kezdődött, és jövőre, fennállásának tízéves évfordulójára elérik, hogy szinte minden olyan eszköz és gép rendelkezésükre áll, ami a minőségi vasútépítéshez szükséges.

A Mészáros Csoport érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. az elmúlt években egy kétszáz fős középvállalatból egy 1200 fős nagyvállalattá nőtte ki magát, amelyben főként mérnököket és gépkezelőket foglalkoztatnak. Az elmúlt nyolc év alatt több mint nyolcszáz kilométer hosszan újítottak fel vasúti pályát.

Mészáros Lőrinc, a Csoport tulajdonosa elmondta, a vasútépítés minden magyar számára fontos, hiszen a vasúti közlekedés nélkülözhetetlen, és reményét fejezte ki, hogy a magyar állam minél több forrást tud átcsoportosítani a zöld közlekedés fejlesztésére. A cégcsoport több mint 450 vállalkozással működik, és több mint 50 ezer alkalmazottat lát el minden nap feladattal.

Az elmúlt években óriási beruházásokat hajtott végre a V-Híd Csoport, hiszen a mintegy 2,2 milliárd dollár értékű Budapest–Belgrád vasútvonal korszerűsítési és kapacitásbővítő beruházás mellett elkezdődött a megközelítőleg egymilliárd euró költségű Déli körvasút építése is.

Plasser & Theurer Unimat 80 vágányszabályozó gép a V-Híd kiskőrösi gépbemutatóján (fotó: MTI / Máthé Zoltán)

A cégcsoport 2022-ben rendelt meg három gépóriást az osztrák Plasser & Theurertől, amelyből kettő a nyár végén megérkezett. Az Unimat 08-4x4/4s Dynamic típusú kitérő- és vágányszabályozót, valamint az USP 2000 c2 ágyazatrendező és profilozó gépet magyar mérnökök segítségével építette meg Európa legnagyobb vasútépítő gépeket gyártó vállalata. Mindkét gépet vasúti kitérők és pályák karbantartására fejlesztették ki. A számítógép által vezérelt munkagépek gyorsak és precízek, így akár negyven százalékkal is lerövidíthetik a karbantartásra szánt időt.

A fejlődés nem zárul le a kiskőrösi gépátadással, hiszen jövő év februárjában érkezik meg az SMD80-as vágányépítő géplánc. Az új gépeknek köszönhetően jelentősen nő a kivitelezés hatékonysága, hiszen rövidebb építési időt és kevesebb állásidőt eredményeznek. A V-Híd Csoport évek óta folyamatosan fejleszti gépparkját, összességében több mint százmillió eurót fordítottak gépbeszerzésre. A mostani beruházás része annak a stratégiának, melynek célja, hogy a vasútépítésben is megszűnjön a külföldi nagyvállalatoktól való függés.

Az új gépek bemutatása során szó esett arról is, hogy a világháborúk lezárását követően nem engedték, hogy Magyarország Kiskőröstől délre dupla sínpárral rendelkezzen, mert az fenyegetést jelentett volna a balkáni országok számára. Jelenleg viszont éppen az egyik érintett országgal, Szerbiával és kínai partnerekkel építi Magyarország a dupla vágányt.

(Nyitóképünkön a V-Híd Plasser & Theurer USP 2000 c2 ágyazatrendező gépe. Fotó: MTI / Máthé Zoltán)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek