Új Kína–Európa vonatok: jelentős a kereslet az újenergia-járművekre
Hszianból, Csengcsouból és Csengtuból is elindult a vasúti autószállítás: Smartok, Volkswagenek, Polestarok, Hondák, NIO-k, valamint Európában ismeretlen kínai márkák járművei érkeznek Európába.
A szerelvényeket az úgynevezett újenergia-járművekkel (más néven új energiával hajtott járművekkel, NEV) rakodják meg, bepillantást nyújtva az Új Selyemúton haladó áruk trendjébe. Mióta a kínai Kereskedelmi Minisztérium szeptember elején engedélyezte az újenergia-járművek vasúti szállítását, ez az új rakománytípus gyorsan elkezdte átvenni az ellátási láncban betöltött főszerepet. Ezeken a tehervonatokon számos, Európában is jól ismert járműgyártó modelljei utaznak, például a Smart, a Volkswagen, a Honda, a Ford, a talán kevésbé ismert Polestar és a kínai NIO, de olyan, az európaiak számára ismeretlen kínai márkák is, mint a Hongqi, az Xpeng vagy a Lantu. Ezen autók közös tulajdonsága, hogy először szállítják őket vasúton Kínából Európába.
Az új energiával hajtott autókat szállító első vonatot a Xi’an International Land Port Group Multimodal Transport Company indította el szeptember végén Hszianból a németországi Duisburgba; a szerelvény Smart #1 típusú autókat szállított. A vonat a kazahsztáni Alashankout érintve, majd Oroszországon, Fehéroroszországon (Belarusz) és Lengyelországon keresztülhaladva, 16 napnyi tranzitidővel, október 15-én futott be Duisburgba. Az autókat kilenc nappal később, a vámkezelést követően át is vehették a vásárlók.
A Csengtu városa október 20-án másodikként lépett be az újenergia-járművek Kína és Európa közötti vasúti szállításának piacára; a tehervonat a hofeji székhelyű NIO autóival indult útnak Hamburgba, ahova a kínai–kazah határon fekvő Korgaszt érintve jut majd el, várhatóan 15 napnyi utazást követően. Ez az első olyan az európai piacra szánt, hazai gyártású NEV-export, melyet vasúton szállítanak, mivel a NIO eddig hajókkal juttatta el Európába a járműveit.
A holland járműpiacon csak nemrégiben megjelenő autómárka célja, hogy a tágabb Benelux- és skandináv régióban bővítse szolgáltatásait, Németországot pedig az Európába történő belépési pontként használja. A vasúti fuvarok elindításáért felelős Chengdu International Railway Express szerint rendszeres, az exportigényeknek megfelelő járatok fognak indulni Európába. Októberben két vonat indul útnak egymást követő heteken, a kocsikon a NIO járművein felül Volkswagen-, Honda-, Ford- és Polestar-autók fognak utazni.
A harmadik fuvarszolgáltatást Csengcsou és Minszk között hozta létre a Zhengzhou International Land Port Company, mely azt nem indokolta, miért pont a fehérorosz főváros az európai célpont. Az Alashankout érintő vonatok a Hongqi, Xpeng és Lantu újenergiás autóit viszik: ezen kínai gyártók szándéka, hogy betörjenek az európai járműpiacra.
Az új szolgáltatásokban részt vevő fuvarozók közös célja, hogy az újenergia-járművek továbbra is az eurázsiai ellátási lánc szereplői maradjanak – számol be a Rail Freight.
Az újenergia-jármű (NEV) kifejezés olyan járműveket foglal magába, melyek részben vagy teljesen elektromos energiával működnek. Ilyenek például az akkumulátoros elektromos járművek (BEV), az alapvetően belsőégésű motorral hajtott, de külső erőforrásról tölthető akkumulátorokkal is ellátott, úgynevezett plug-in-hibridek (PHEV), valamint a hidrogén-üzemanyagcellás járművek (FCEV). A kínai kormány 2009-ben kezdte el a NEV-programot, hogy elősegítse az új energiával hajtott járművek fejlesztését és bevezetését.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: en.ndrc.gov.cn)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!