Nem sok jót remélhet a német vasút az új kormánykoalíciótól

iho/vasút   ·   2025.04.15. 12:00
nemetorszag_palyafelujitas

A Die Güterbahnen vasúti árufuvarozási szövetség kielemezte a megállapodást, rámutatva, hogy a hivatalba lépő kormány részéről nincsenek mennyiségi célok, egyértelmű prioritások vagy kötelező érvényű kötelezettségek a vasút fejlesztése iránt.

Az új német kormány, a Német Szociáldemokrata Párt (SPD) és a Kereszténydemokrata Unió (CDU) együttműködése nagy valószínűleg nem fogja elhozni az új aranykort a vasútnak, de azért pozitívumokat is tartalmaz.

A koalíció egyik célja, hogy növelje a vasút finanszírozását. A pénz egy része a német speciális infrastrukturális alapból származik, ebből 2029-ig 150 milliárd eurót (jelenlegi árfolyam alapján cirka 61 ezer 500 milliárd forintot) költhet el a szövetségi kormány. Azt viszont nem árulták el, hogy a vasút pontosan mennyit is fog kapni.

A vasúti szövetség szerint akárhogy is lesz, valószínűleg az építési költségek emelkedéséhez, valamint az intézkedések priorizálásának összevisszaságához fog vezetni, egyrészt az építőipar rövidtávú kapacitási hiányai okán, másrészt a tervezés és az engedélyezés területén is. Röviden szólva: a lehetséges hátrányok megoldására nem vállalnak garanciát.

A Die Güterbahnen keményen bírálja a koalíció azon tervét is, mellyel visszatérnének a vasút felhasználói finanszírozásához: a pályahasználati díjakból fedeznék a hálózat korszerűsítési is bővítési költségeinek egy részét. A közúti ágazat viszont nem osztozik olyan mértékben ebben a közös teherviselésben, mint a vasút. Ráadásul egy olyan program megfordítását tervezik, amiben a közút finanszírozza a vasúti infrastruktúrát, ezáltal ötmilliárd euróval (hozzávetőlegesen 2000 milliárd forinttal) csökkenne a vasút finanszírozása. A hivatalba lépő kormány ezt a pályahasználatidíj-rendszert akarja megreformálni. A kijelentés már eddig is a költségek megugrásához vezetett a használók számára, ráadásul a pályahasználati díjak támogatásának fenntartását továbbra is bizonytalanság övezi. Azon felül, hogy nincs konkrét összegű finanszírozás az infrastruktúrát illetően, annak bővítésével kapcsolatosan sem látszik elköteleződés. A Die Güterbahnen érthetőnek, de nem elégségesnek nevezi a korszerűsítés priorizálását.

Pozitívum viszont, hogy a két párt folytatni akarja a vasútvonalak villamosítását, mely eddig nem szerepelt kiemelt fontosságúként. Viszont az új koalíció sem határozott meg mennyiségi célokat a villamosított hálózat mértékét illetően.

Ezen kívül felül akarják vizsgálni, hogyan lehetne helyreállítani a DB Cargo piaci életképességét. Erre a német vasúti árufuvarozási szakma is szkeptikusan reagál: a koalíció nem tesz említést a vasúti piac versenyről. A Die Güterbahnen szerint pedig nagyon is kellene, mivel a DB Cargo továbbra is erősen veszteséges és jelenleg uniós vizsgálat alatt áll.

A CDU és az SPD érdekes módon az egyeskocsi-fuvarozást akarja kiemelt fontossággal kezelni, amit egy meg nem határozott központi rendszeren keresztül, stratégiai partnerekkel szeretne fejleszteni. Hogy ezt pontosan miként kívánják elérni, az továbbra sem világos, különösen annak fényében, hogy az Európai Unió megtiltotta a DB Cargo állami támogatását – az állami fuvarozó nemrég jelentette be, hogy akár le is állíthatja veszteséges egyeskocsi-fuvarozási üzletágát.

Újabb kérdőjel az infrastuktúra-kezelő DB InfraGo helyzete is. A választási kampány során a CDU világossá tette, hogy támogatja az InfraGo és a Deutsche Bahn különválasztását, amit már régóta nagyon várnak a vasúti árufuvarozási szektorban. A Die Güterbahnen szerint a koalíciós megállapodáskor az SPD támogatta jobban a vasúti reformot. A megállapodás a szétválás mellett való elköteleződés helyett mindössze egy középtávú, alapvető vasúti reformra támaszkodó szándéknyilatkozatot foglal magába. Úgy vélik, az újabb, tévutas megoldásokat tartalmazó reformok helyett arra van szükség, hogy szövetségi tulajdonú korlátozott felelősségű társaságként (GmbH) kell létrehozni a DB InfraGót, az anyacég DB-től különválasztva. Ez az egyetlen módja annak, hogy valóban az anyacég nyereségköveteléseitől függetlenül működjön.

Jól látható, rengeteg a bizonytalanság a németországi vasúti árufuvarozás jövőjével kapcsolatban, és a nagyon szükséges fejlesztések iránt sincsenek egyértelmű kötelezettségvállalások. Hogy a szavakból lesz-e kézzelfogható eredmény vagy csak pusztán üres lózungok maradnak, a következő évek során kiderül – jelenti a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek