Trakcióváltás Dombóváron

Fritz Gergely és Vörös Attila   ·   2024.04.02. 18:00
0642_XT200950_240328_

Március utolsó hetében dolgoztak utoljára Szergejek Dombóvár környékén a Rail Cargo Hungaria tolatós tehervonatai élén. Napról-napra lekövettük az eseményeket.

Januárban még csak a frissen elkészült retró 116-os Szergej miatt kezdtünk újra gyakrabban járni az 50-es, Bátaszék–Dombóvár vonalra tehervonatokat fotózni, ráadásul az időjárás is kegyes volt hozzánk, mivel többször is havas-napos időben jöttek a szép, nagy szerelvények. Már-már kezdtünk is ráunni, amikor érkezett a hír, hogy a Rail Cargo Hungaria (RCH) vélhetően nagyrészt a MÁV-Start szolgáltatási színvonala, a kiadott Szergejek gyatra megbízhatósága miatt saját vontatással tervezi továbbítani a Dombóvár környéki dízeles tehervonatokat.

A reakció kiváltásában közrejátszhatott az, hogy volt a dombóvári Szergejeknek is egy rendkívül gyenge időszaka január végén, amikor sem a 116-ost, sem a 210-est nem tudták kiadni műszaki hibák miatt a tehervonatokra. Hiába vitték a kanizsai fűtőházból Dombóvárra a B-vizsgája után nem sokkal félrerakott 235-öst, mire talpraállították (és a másik két mozdony is felépült), az RCH már döntött: dízel Traxxot hoz Dombóvárra. Méghozzá azt a gépet, amit eredetileg Székesfehérvárra szántak – a mohai tolatós remot Szergejét lecserélendő.

Innentől nem lehetett más hátra a helyi, és néhány nap múlva már az összeurópai vasútbarátoknak: az összes szergejes tehervonatot egytől-egyig le kell fotózni Bátaszék, Komló felé! Határidő is volt rá: április elseje hírlett a teljes trakcióváltásra. Az RCH már számos helyen levezényelt ilyen vontatáscserét, és a közös tapasztalat az, hogy már hetekkel korábban megérkezik az új mozdony, és vonal-, típusismereti utakat tesznek meg vele, plusz tehervonatok élén is élesben kipróbálják a gépet. Így hiába az április elsejei céldátum, benne volt a pakliban az is, hogy már előtte megpenészedik, megszürkül, eltraxxosodik a tolnai dízelparadicsom.

Cikkünk erről az eltraxxosodásról szól, március utolsó hetéről, amikor bár még dübörögtek a csodaszép Szergejek, de a szürke rondaság is elő-elődugta az orrát.

 

Március 25., hétfő

Hétfőnként az RCH üres szerelvényt szokott elvinni Bajára Dombóvárról. Ez általában húsz körüli Eas-kocsi Baja-külső rakodóhelyre, ahol ócskavasat rakodnak. Néha pedig gabonavonatot hoz a Szergej. Ezúttal kereken húsz kocsira állt rá a 235-ös Szergej Dombóváron, de elé tették a Traxxot is. A 285 108-as dízelgépnek ez volt az első éles bevetése Dombóváron – a Szergejt csak a biztonság kedvéért cipelték magukkal. Nem volt rá szükség, a Traxx gond nélkül végezte a dolgát.

A bajai kikötőből húz fel rakott gabonás kocsikat a Traxx az állomásra (fotók: Vörös Attila)

Bár hétfőnként a Cargo mozdonya gépmenetben szokott visszatérni Bajáról, miután beállította a vagonokat rakodásra, most hétfőn az előző heti gabonavonat első megrakott felét már el lehetett hozni, így a Traxx a kikötőben is megfordult. Tehervonattal tért tehát vissza Bajáról, a gép pedig jól vizsgázott: ideális körülmények (száraz sín, kellemes külső hőmérséklet) minden további nélkül továbbíthatja a szokásos elegyeket az emelkedőkkel tarkított 50-es vonalon is.

A Traxx próbamenetéről részletesen is írtunk, ide kattintva tudják megnézni az összes képünket.

 

Március 26., kedd

Komlóra utoljára forda szerint március 28-án közlekedett a tolatós Szergejjel, ám ekkor már a Traxx is utánament gépmenetben, így az utolsó tisztán szergejes komlói tolatós március 26-án indult Dombóvárról. Aznap tizenhárom Eas-kocsit húzott a 235-ös Szergej, abból egyet Mecsekjánosiba vitt ki farakodáshoz, a többi nyitott tehervagonba pedig követ raktak, bajai célállomással. A Szergej Jánosiból be is hozott kocsikat: öt, farönkkökkel rakott East, így a délutánra megrakott hat kövessel együtt szép vonat kerekedett visszafelé.

Mecsekjánosi megálló-rakodóhelyen tolat a Szergej (fotó: Fritz Gergely)

Idestova öt évtizedes történet ért véget ezzel: az M62-es sorozatú gépek összenőttek az egykor szebb napokat látott komlói vonallal. Ha csak néhány szót váltunk a jeles idők nagy tanúival, megtudhatjuk, egykor hat tartalék dolgozott Komlón, az MD-motorral kiadott személyvonatok alig fértek el a kis megállók peronján, a mecseki szénnel teli tehervonatok pedig egymást érték, természetesen szergejes vontatással. A dombóvári hatlábúaknak kétségkívül ez volt az egyik felségterülete, ráadásul az a vasúti romantika, amit ez a vonal képvisel, már nagyon kevés helyen maradt meg. A vonalat behálózó távírópóznák, az alakjelzők és tekerős sorompók, a működő megálló-rakodóhely Mecsekjánosiban még mesélt valamit az idelátogatónak a vasút hőskoráról. A dízel Traxx sehogyan sem fog beleilleni ebbe a környezetbe, ami a jó öreg Szergejekkel nőtt össze. Talán a sors kusza összjátékának is köszönhető, hogy az utolsó, tisztán szergejes kiszolgálás feladatát az ősdombóvári 235-ös gép kapta.

Az üres szerelvény betolása a kőrakodóra Komlón (fotó: Fritz Gergely)

 

Március 27., szerda

Szerdánként aktuális a bátaszéki tolatós. A tehervonat tizenöt éve ritkult be mindennapi közlekedésről heti három alkalomra, majd 2010 körül ezt is lecsökkentették heti kettőre, amikor az egyik napon Szekszárdra, a másikon Pörbölyre ment tovább a vonat és gépe. Ekkorra már megszűnt a bátaszéki tartalék is, a szekszárdi és pörbölyi kocsikért kiugró a remot Dácsia. Nem sokkal később ezt is összevonták, így már csak heti egy napon indul el Dombóvárról a kiszolgáló tehervonat, jól mutatva, mennyire meggyérült az egyeskocsi-forgalom a vidéken.

Régebben még Bátaszéken is volt rakodás, nem is akármilyen forgalmat generált önmagában a csomópont. Működött a téglagyár, az iparvágányról szinte mindig elindult néhány kocsi, olykor pedig akár húsz rakott pőre is. Az állomáson fát, ócskavasat raktak, olykor gabonát is. Ebből mára semmi sem maradt, Bátaszék vasúti áruforgalma a gázolajkút havi tartálykocsijára apadt... Pörbölyön mindig is fát rakodtak, amit a Gemencből néha kisvasúttal hoznak el az állomás melletti átrakóig. Itt csak a kocsimennyiség változott – jelentősen lecsökkent.

Szekszárdon még tíz éve is fát és ócskavasat is rakodtak, utóbbit az állomás mellett az egyik iparvágányon is. Alkalmanként tartálykocsik is érkeztek egy másik iparvágányra, de már itt is megszűnt a vasúti forgalom. A szekszárdi rakodó mostanában hetekig is üres maradhat, de az utóbbi években szerencsére azért újdonságként számos gabonás irányvonatot megraktak itt.

Szerdán (március 27-én) a tolatós tehervonat négy üres Eas kocsit vitt ki Pörbölyre fát rakodni, illetve egy rakott tartálykocsit állított be a bátaszéki gázolajkútra. Visszafele nem volt egy kocsija sem, így a 235-ös gépmenetben távozott Bátaszékről.

A mőcsényi megállóban halad a tolatós Bátaszékre

Szerencsére azonban nem maradtunk igazi, rendes, szergejes tehervonat nélkül! A felvidéki, lévai (Levice) központú Raillog vasúttársaság Szekszárdon rakodott gabonát a héten, a szerelvényének az első fele március 27-ére telt meg. Bár Kocúrral is dolgozik Bátaszék környékén a Raillog, a rakott, tíz kocsisnál hosszabb gabonavonatokra Szergejt szoktak bérelni Dombóvárról. Mivel a 235-ös foglalt volt a tolatóson, a 116-ost kapta meg a magánvasút-társaság. A retró Szergej nemcsak Szekszárdról vitte el a tizenöt rakott kocsit, de hozott újabb tíz üreset is Dombóvárról, így aztán bőven kijutott aznapra a dübörgésből! A 116-os vas sertepertélését az alábbi galériában tudják megnézni. Előbb az üres vonattal robog el Mórágynál, majd a szekszárdi tilitoli után a rakott sorral érkezik meg Bátaszékre – a körüljárás után (Mőcsény alatt) készült el az utolsó képünk a menetről.

 

Március 28., csütörtök

Hiába indult el a 116-os Szergej reggel Dombóvárról Komlóra, egyrészt nem volt egy kocsija sem, másrészt állomásközre követte a szürke Traxx is a gépet. Végül a két mozdony megosztotta a munkát: a szürke iparos ment ki a korábban farakodásra beállított kocsiért Mecsekjánosiba, a Szergej pedig a szintén akkor érkezett hat kocsit tolatta a komlói kődöntőn. Végül a hétfői bajai vonatokhoz hasonlóan a két gép együtt vitte be Dombóvárra a hét rakott kcosit, természetesen a Traxx volt elöl...

A mecsekjánosi tekerős sorompónál halad el a Traxx az egy kocsi fával Komló felé

A Traxx látogatásáról és a tényleg a legutolsó komlói szergejezésről készült galériánkat alább nézhetik meg. A nyíltvonali képet a kétmozdonyos vonatról Angyal Hunor készítette, a többit Vörös Attila.

 

Március 29., péntek

Péntekenként szokták elvinni az ócskavasas kocsikat, amiket hétfőn állít be az RCH a baja-külsői rakodóra. Most pénteken sem volt ez másképp, annyi kiegészítéssel, hogy a héten Komlón megrakott tizenkét kocsi követ a 235-ös Szergej pénteken vitte el Bajára, így nem a szokásos gépmenet, hanem, mondhatni bónusz tehervonat érkezett Bajára Dombóvár felől – az 50-es vonal mentén sorakozó vasútfotósok legnagyobb örömére. A bagikövet egy közeljövőbeni vágányfelújításnál hasznosítják majd Baján, a vasútállomáson. Egyébként már az ezt megelőző héten is pont ugyanez történt: kedden és csütörtökön Komlóról elvittek hat-hat kocsi zúzott követ, amivel Bajára zúztak el pénteken. Most tehát a bajai vasútállomás rakodóján már huszonnégy kocsi kő várja a kirakást és a beépítést.

Érkezés után Baján a Szergej, az Uzsgyi pedig nemsokára indul Külsőhalas felé

Nagy szerencséje a vasútbarátoknak, hogy ezt még a szergejes időszakban vitték végre, így nemcsak Bajára volt két bónusz tehervonat, hanem a komlói forgalmat is megnövelték a köves kocsik. Ezek nélkül csak az az összesen öt fás vagon lett volna az utolsó héten Mecsekjánosiból a 47-es vonal forgalma...

Pénteken sajnos nem volt túl kegyes az időjárás a fotósokhoz: a reggeli és a délutáni menet is felhős időben közlekedett, csak Baján sütötte a nap a brutálisan ellenfényes tolatást. Viszont legalább az MVÁ gabonavonata is bejelentkezett: Bajáról, a kikötőből vitt el a Kocúr rakott kocsikat Dombóvárra.

A videós kolléga felvétele biztosan sokkal jobban átadja a hangulatot, ahogy a 235-ös előtör a Mőcsényi alagútból csaknem kétezer tonnás tehervonatával!

 

Március 30., szombat

Húsvét és ünnepi hosszú hétvége ide vagy oda, a kunfehértói terelt tolatós is közlekedett március utolsó hetén is. A 154-es vonal állomásait kiszolgáló tehervonat a kiskunhalasi vágányzár miatt hónapok óta Dombóvár irányából közlekedik, és mivel gyakran megszalad a kocsiszám, kedvelt fotótéma ez a szombati vonat is, amit természetesen Szergejjel továbbítottak. A Szergej rendszeresen tolat a Baja–Kiskunhalas vonal négy állomásán is, mind a négy helyen fát rakodnak. Bácsalmáson, Mélykúton, Jánoshalmán és Kunfehértón szoktak dolgozni, ezúttal azonban a húsvét miatt nem volt túl nagy pörgés: Jánoshalmáról kellett négy rakott kocsit elvinni, Kunfehértó üres rakodójára pedig nyolc üreset beállítani. A kunfehértói tolatós útját már kétszer is végigkísértük, egyszer a 116-os Szergej cserélt be húsz üres kocsit húsz rakottra, a másik alkalommal pedig a kuriózumként idekeveredő 332-es Szergej dolgozott ugyanennyit.

Az utolsó, tervezetten szergejes tolatós halad nyolc üres kocsijával Hidas-Bonyhád állomás előtt Bátaszék irányába a 116-os géppel. A 235-öst tervezték a vonatra, de még indulás előtt fekve maradt Dombóvár állomáson...

 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Új ebrendelet lépett életbe a vasúton

MÁV/iho   ·   2024.11.06. 11:00

Változnak, egyszerűbbé válnak a kutyák és gazdáik utazására vonatkozó szabályok a MÁV-csoportnál. Már mminden helyjegyes vonaton szállítható kis- és közepes termetű kutya zárt doboz nélkül, csupán póráz és szájkosár használata mellett.