További húsz elektromos buszt állít forgalomba a Volánbusz
Az Ikarus 120e típusú, környezetbarát kocsikkal Balatonfüreden, Hajdúszoboszlón, Keszthelyen, Komáromban, Komlón és Tatán zöldül a helyi autóbusz-állomány.
Folytatódik a sikeres Zöld Busz Program: a budapesti agglomeráció és hat vármegyeszékhely után hamarosan hat kisebb városban is alternatív meghajtású, környezetkímélő autóbuszokkal korszerűsödik a helyi közlekedés.
A Volánbusz és a Mobiliti Volánbusz Kft. konzorciuma több mint 4,4 milliárd forintos támogatást nyert el, az összegből az Ikarus Csoport szállíthat járműveket a Volánbusznak, az erről szóló megállapodást október 29-én írták alá a felek. Ennek értelmében jövő év első felében Balatonfüreden három, Hajdúszoboszlón egy, Keszthelyen egy, Komáromban kettő, Komlón hét, Tatán pedig hat új, tisztán elektromos meghajtású autóbusz állhat forgalomba. A járművek leszállítására a szerződés aláírásától számítva tizenkét hónap áll rendelkezésre, azonban előteljesítésre is van lehetőség. Az autóbuszokhoz szükséges töltő-infrastruktúra kiépítésére nyolcvan százalékos hozzájárulást nyert a pályázaton a közlekedési társaság konzorciumi partnere, a Mobiliti Volánbusz Kft., amely az MVM Mobiliti Kft. és a Volánbusz közös vállalata.
A teljes hosszban alacsonypadlós, Ikarus 120e típusú buszok harminc ülő és 55 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak, és egy feltöltéssel akár háromszáz kilométert is képesek megtenni. A légkondicionált és kiegészítő dízelfűtéssel rendelkező járművek kerekesszék és babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti kamerarendszerrel, valamint USB-töltőpontokkal járulnak hozzá az utasok színvonalas és biztonságos utazásához. A járművek üzemanyag-ellátását a Mobiliti Volánbusz Kft. által telepített nagyteljesítményű töltőberendezések fogják garantálni a települések Volánbusz-telephelyén vagy autóbusz-állomásán.
Az új járművekkel kiváltott dízelbuszok selejtezésével évente összesen 855 tonnával csökkenhet a szén-dioxid-kibocsátás az érintett településeken, ez csaknem 15 ezer kifejlett lombos fa éves szén-dioxid-megkötésének felel meg. Ráadásul a húsz elektromos autóbusz villanyárammal való feltöltése a számítások szerint csaknem 136 millió forinttal kerül kevesebbe, mint ugyanennyi hagyományos hajtásláncú autóbusz gázolajjal történő tankolása.
Az autóbuszok szállításáról szóló szerződés aláírásának ünnepélyes bejelentésén elhangzott: a világon ma egy új ipari forradalom zajlik, amely egyértelműen a zöld átállásról szól, ami alapvetően érinti a mobilitást és a közösségi közlekedést is. Magyarország időben lépett és jól áll. Az elektromos buszok üzembe helyezése fontos mérföldkő a hazai közlekedés zöldítésében, és jelentős lépés a fenntartható jövő felé. A Zöld Busz Program célja, hogy Magyarországon modern, környezetbarát megoldásokkal csökkenjen a kibocsátás, és javuljon a közösségi közlekedés minősége. Ezek a beruházások nemcsak a környezetvédelem érdekében fontosak, hanem gazdaságilag is előnyösek a fenntartható fejlődés szempontjából.
A MÁV-csoport tagjaként a Volánbusz évek óta kiemelt figyelmet fordít a környezetterhelés csökkentésére és a fenntarthatóság megvalósítására, a vállalatcsoport fenntarthatósági célkitűzéseivel összhangban. Az autóbusz-állomány fiatalítása mellett a közlekedés folyamatos zöldítésére, fejlesztésére is törekszik, ennek érdekében új, korszerű, környezetkímélő járműveket, köztük alternatív meghajtású, lokálisan alacsony vagy zéró károsanyag-kibocsátású buszokat állít forgalomba.
Az Ikarus elektromos járművei Székesfehérváron már bizonyítottak, hiszen 2022 nyara óta körülbelül 1 millió 350 ezer kilométert tettek meg az utasok és a Volánbusz szakembereinek nagy megelégedésére, most pedig újabb hat településen korszerűsödik az állomány.
A zöldflotta fejlesztése ezután is folytatódik: 2026-ban érkezik a Volánbusz első hidrogén-üzemanyagcellás autóbusza, a helyi közlekedést kiszolgáló járműállományt a jövőben – további támogatások igénybevételével – kibocsátásmentes buszokkal tervezi bővíteni a társaság, de a helyközi közlekedésben is fokozatosan nő majd a kibocsátásmentes autóbuszok aránya.
Az Ikarus cégcsoporttól elmondták: az Ikarus 130 éves története során mindig az innováció vezérelte a fejlesztéseiket, ennek köszönhetik, hogy nemcsak itthon, hanem nemzetközi szinten is sikeresen képviselik a magyar buszgyártás élvonalát.
A Zöld Busz Program keretében a Volánbusz eddig összesen száz elektromos autóbuszt állított forgalomba a főváros vonzáskörzetében, valamint Székesfehérvár, Zalaegerszeg, Győr, Eger, Szolnok és Szeged helyi közlekedésében. A társaság e-buszokból álló flottája a dízelüzemű járművek kiváltásával jelenleg évente mintegy 5500 tonna szén-dioxidtól mentesíti az érintett települések levegőjét, ami hozzávetőleg kétezer személygépkocsi éves kibocsátásának felel meg. Az elektromos járművek forgalomba állásuk óta már csaknem 10,3 millió kilométert tettek meg, ennek során mind az utasok, mind a társaság szakembereinek és autóbusz-vezetőinek elégedettségét elnyerték. Az újabb húsz elektromos busz beszerzésével az e-flotta húsz százalékkal bővül, ami az alacsonyabb környezetterhelésen felül korszerűbb, kényelmesebb, csendesebb szolgáltatást nyújt a hat város lakosainak és utasainak.
(Nyitóképünkön a Volánbusz meglévő Ikarus 120e buszainak egyike. Kép forrása: Volánbusz Zrt.)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!