Tovább javul a cseh–szlovák vasúti kapcsolat
A Prága–Hamburg vonalon a 2015/2016-os menetrendi időszaktól várható minőségi javulásról a napokban tájékoztattunk. Most egy újabb nemzetközi kapcsolat minőségi javulásáról számolhatunk be. A cseh és a szlovák nemzeti vasúttársaság képviselői megegyeztek a közösen fenntartott vasúti kapcsolat további javításán. Tény, hogy a cseh–szlovák nemzetközi járatok minősége mindig is átlagon felülinek számított – ennek persze történelmi okai is vannak, néhány évvel ezelőtt pedig kiváló ütemes menetrendet alakítottak ki.
A 2015/2016-os menetrendi időszakban (a váltás december 13-án lesz) a Csehország és Szlovákia közti járatokon – beleértve az éjjeli járatokat is, kötelező érvényű, szigorú minőségi előírásoknak megfelelő rezsim szerint közlekedteti vonatait a ČD és a ZSSK is. Ez lényegében a budapesti járatokat is pozitívan érinti majd, hiszen a prágai EC vonatok Pozsony, Érsekújvár és Párkány érintésével érkeznek hazánkba. A két vasúttársaság egységes szintű, magasabb színvonalú szolgáltatást kíván garantálni utasai számára mind a déli (Prága–Pozsony–Budapest), mind pedig az északi vonalon (Prága–Zsolna /–Kassa–Homonna/). A minőségi javulás a vasúti kocsik műszaki felszereltségét és jellemzőit is érinti. A vonaton pedig garantált fedélzeti szolgáltatások is lesznek.
Az utazás komfortjának növelése azonban az utasoknak nem fog pénzbe kerülni, nem lesz pótdíj, felár, vagy kötelező helyjegy. A szerződés szerint sokkal gyakrabban lesznek ellenőrizve a szerelvények, hogy az egyes besorolt kocsik megfelelnek-e a szigorú műszaki követelményeknek és a garantált fedélzeti szolgáltatásoknak. Még bizonyos szankciókat is megfogalmaztak, arra az esetre, ha mégsem teljesítené az egyik fél a követelményeket. Ugyanakkor jutalmazási rendszert is kialakítottak, ha az alap követelményeken túl teljesítene egy-egy vasúttársaság. Igazából egy bonus/malus motivációs rendszerről beszélhetünk.
A konkrét kritériumok közül kiemelhetjük a légkondit, wifit, az első osztályon utazóknak a prémiumszolgáltatásokat, az étkező, vagy bisztrókocsi jelenlétét a vonaton, biztonsági szolgálatot, gyermekek és mozgáskorlátozottak számára kijelölt helyeket, kerékpárszállítást, s főleg a kocsik külső és belső tisztaságát, nem utolsó sorban a működő WC-ket. Nappali forgalomban maradnak az EC kategóriánál, az éjjeli járatokat (jelenleg már csak összesen kettő) EuroNight kategóriába sorolják. Így már a Slovakia EN-en kívül a Bohemia is EuroNight lesz, amely továbbra is Prága, Kassa és Homonna között közlekedik majd. Az autószállítás is biztosan marad mindhárom (Poprád, Kassa és Homonna) desztinációban.
Ehhez kötődik a ZSSK által a napokban kiírt közbeszerzési pályázat, amely harminc légkondicionált WLABmee típusú hálókocsi bérlésére szól minimum öt évig terjedő időszakra. A kontraktus értéke a tenderfigyelő alapján 36,7 millió euró. Ezzel végre eltűnhetnek a koros, lelakott régi WLAB típusú atkatelepek, akarom mondani hálókocsik. A befutó valószínűleg a Wagon Servis Travel lesz, akitől a ZSSK már évek óta bérel néhány korszerű hálókocsit és kusettet is. A vasúttársaság szerint a modern hálókocsik nemcsak a cseh–szlovák relációkra jutnak majd, hanem a belföldi járatokról is kiszorítják a görlitzi Waggonbau által a hetvenes és nyolcvanas években gyártott kocsikat.
A vasúti járművek műszaki paramétereinek javítását a szlovákoknál kiolvashatjuk a következő tenderből, amely az Apeer, Bpeer és BDsheer típusú kocsik központi energiaellátó-rendszerének a felújítására irányul. Ezt a nyertes javítóműhely korszerűsíti, megbízhatóbbá teszi, valamint növeli teljesítményét. Példaértékű a csehek és a szlovákok államközi együttműködése a vasút színterén, bár ez leginkább a cseh fél célratörő tenniakarásának a gyümölcse.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!