TEN-T revízió: fontos lépések, de veszélyeket is tartalmazhat
Az Európai Parlament Közlekedési és Turisztikai Bizottsága egyhangúlag elfogadta a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) felülvizsgálatával kapcsolatos álláspontját.
A továbbra is az Európai Parlament plenáris ülésének jóváhagyására váró javaslatban a bizottság kihangsúlyozta az intermodális közlekedés megerősítésének fontosságát a vasútra összpontosítva, a határátlépéshez szükséges idő tizenöt percre történő csökkentését 2030-ra, valamint felhatalmazza a TEN-T folyosók koordinátorait az infrastrukturális beruházások nyomon követésével.
A bizottság másik fontos döntése az infrastrukturális projektek befejezésére vonatkozik. Az előadók azt javasolták, hogy amennyiben ezen beruházások kivitelezése során késedelmet vesznek észre, a Bizottság avatkozzon be és csökkentse vagy állítsa le ezen fejlesztések támogatását. Az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER) üdvözölte az álláspontot, azonban kiemelte, hogy az olyan intézkedések, mint a Bizottság beavatkozása, több problémát okozhatnak, mint amennyit meg tudnak oldani.
A legfontosabb lépések között szerepel, hogy a közúti szállítást többé nem lehet igénybe venni nagy távolságokon az intermodális műveletek során. A Bizottság szerint az intermodális szállítást elsődlegesen vasúton, belvízi útvonalon vagy rövid távú tengeri fuvarokkal kell végezni, míg bármely kezdő és/vagy végső szakasz közúton is megvalósítható. Az ötlet mögött az áll, hogy a beruházások lehetővé teszik a TEN-T törzshálózat teljes villamosítását, melynek köszönhetően a tehervonatok akár száz kilométer per órás sebességgel is közlekedhetnek. Mivel a tehervonatok tempója megnő, a zökkenőmentes és gyors határátlépési eljárások is kritikus fontosságúak az ellátási láncok maximális optimalizálása érdekében.
A cél, hogy a vonatok 2030 végére tizenöt percen belül át tudjanak lépni egy-egy határon az EU-n belül: ennek elérése különösen fontos, valamint az, hogy a tehervonatok számára is legyenek elkülönített résidők a határokon. A cél ambiciózus, de szükséges ahhoz, hogy a közúti forgalom mennél nagyobb részét a vasútra terelhessék át.
A felülvizsgálati javaslat átfogóbb megközelítést alkalmaz a TEN-T hálózat irányítását illetően. A Bizottság azt javasolta, hogy a folyosók koordinátorai nagyobb hatáskörrel rendelkezzenek az infrastrukturális beruházások kivitelezése során. Ezen felül kérte az egységes uniós nyelv bevezetését a forgalomirányítási rendszer és a digitális kapacitáskezelés koordinációjának műveleteihez és változtatásaihoz.
A CER szerint viszont ez a három javaslat problematikus lehet. A szövetség kihangsúlyozta, hogy az egyetlen üzemelési nyelv használata óriási költségekkel járhat, továbbá megzavarná a versenyt más közlekedési módokkal, ráadásul a biztonsági kockázatokat is növelné. Kiemelték azt is, hogy a forgalomirányítási rendszernek az egyes pályahálózat-működtetők kezében kell maradnia, míg a digitális pályakapacitás-elosztást nem szabad az Európai Vasúti Ügynökséghez (ERA) rendelni, mivel ez nem feltétlenül egyszerűsítené a kapacitáselosztás folyamatai.
Ugyanakkor kockázatosnak ítélték azt a javaslatot, hogy az Európai Bizottság az infrastrukturális beruházások késedelme esetén beavatkozzon és visszavonja a támogatást, mivel ez további késéseket okozhat, különösen a nagy és összetett projekteknél – számol be a Rail Freight.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Adif / railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!