Támad a Comfortjet

Korcsmáros Gábor   ·   2024.06.19. 11:20
ComfortJet2

Már utasokat is szállít a Cseh Vasutak legújabb, távolsági járatokra szánt szerelvénye, a ComfortJet. 

Június közepén a Cseh Vasutak menetrend szerinti forgalomba helyezte az első új építésű modern szerelvényét, a ComfortJetet. A Siemens Mobility–Škoda Group konzorcium által gyártott szerelvényekről többet itt tudhatnak meg. Az új szerelvényekre nagy szüksége van a cseh állami vasúttársaságnak is, mert gondokkal küszködnek ők is a megfelelő kocsikiadással, akár belföldi, akár nemzetközi fronton. 

Az első ComfortJet szerelvény a Prága és Bohumín közötti IC 511/510-es számú vonaton közlekedett. Egyelőre a szerelvény még nem végleges formájában jár, mert a bisztró- és vezérlőkocsikat később kezdték el építeni, gyártásuk jelenleg is zajlik. Az új szerelvények fokozatosan a Prága és Berlin, illetve Hamburg között közlekedő Berliner EC vonatokon tűnnek majd fel, később a Prága és Bécs, illetve Graz közötti Vindobonákon, sőt a Cseh Vasutak ígérete szerint még mi is láthatjuk majd ezeket a szerelvényeket a Nyugatiban, a Metropolitan EC járatain. 

Az első osztályú szakasz (fotók: České dráhy)

A teljes, kilenckocsis szerelvény első bevetését végleges formájában a ČD 2025 tavaszára tervezi. 2026 folyamán megérkezik mind a húsz megrendelt szerelvény. A húszból tizenhét szerelvény pendlizik majd forda szerint, három tartalék szerelvény lesz. A szerelvény 555 ülőhelyet kínál, korszerű, átjárható utastér, első osztályú szakasz, bisztrókocsi, többcélú térrel ellátott másodosztályú szakasz, kerékpárszállítás, konnektorok, USB csatlakozók, de már vezeték nélküli telefontöltésre is képesek lesznek. A jövő nemzedéke számára gyermekmozi is lesz. Elektromos kerékárok töltésére alkalmas csatlakozók is helyet kapnak. A bisztrókocsiban minőségi szolgáltatások lesznek, a frissítőkön kívül főtt ételeket is felszolgálnak majd. A wifi és akadálymentesség már szinte természetes. A vonaton az új technológiával szerelt ablakoknak köszönhetően erősebb lesz a mobiltelefon térerő. Nem lesz viszont a railjetekben jöl ismert business-class.

A Cseh Vasutaknál nagy járműflotta-fiatalítás zajlik, csak az idén száznegyven új vasúti járművet vesz át a vasúttársaság, amit ha egy vonatba soroznánk az összes új járművet, akkor a Nyugatiból Rákospalota-Újpestig kígyózna a szerelvény. A ČD 2024-ben negyvenöt villamos motorvonat szerelvényt (RegioPanter), ötvenkilenc motorvonat szerelvényt (RegioFox), nyolc nyolckocsis Comfortjet szerelvényt, valamint huszonkét Vectron-bérleményt (az RSL-től) vesz át. Ezt tetézi még huszonkét felújított Stadler RS1, és hat Siemens Desiro szerelvény beszerzése is. A járműbeszerzések együttes értéke 18 milliárd 700 milió cseh korona (299 milliárd 200 millió forint).

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek