Regionálismotorvonat-beszerzés: frissített piaci konzultációt indított a MÁV-Start

Károly Szabolcs   ·   2024.05.14. 12:30
02_filrt_upgrade

Rövid, közepes, hosszabb, egy- és kétáramnemű verziók. A kilencvenöt szerelvényt alapvetően Magyarországon vetnék be, de a határokat is átlépnék a motorvonatok.

A vasúttársaság tavaly július 11-én indított előzetes piaci konzultációt (EPK) arra irányulóan, hogy nyílt közbeszerzési eljárás részeként, keretmegállapodással összesen nyolcvan, villamos motorvonatot szerezne be. Az akkori felhívás szerint a százhatvan kilométer per órás legnagyobb üzemi sebességre képes járművek egy része kétszáz, a többi háromszáz 2. osztályú ülőhelyes kivitelben készülne. A vonatokat a belföldi regionális és régiók közötti, úgynevezett interrégiós forgalomban tervezik felhasználni, többek között

  • Miskolc és
  • Debrecen környékén,
  • a Pécs–Kaposvár–Gyékényes,
  • a Vác–Aszód–Hatvan,
  • a Hatvan–Szolnok,
  • a Szolnok–Cegléd–Kecskemét, valamint
  • a Szombathely/Zalaegerszeg–Celldömölk–Ajka

útvonalakon.

A vonatkozó konzultációt novemberben lezárták. Akkor négy gyártó jelentkezett:

  • a Siemens Mobility Kft.,
  • a Stadler Trains Magyarország Vasúti Szolgáltató Zrt.,
  • az Alstom Hungary Kft.,
  • valamint a szegedi Erősáram 2001 Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. – az alapvetően elektronikai berendezéseket forgalmazó kisvállalkozás a horvát Končarral áll szoros üzleti kapcsolatban.

Tendert azonban nem írt ki a MÁV-Start – ezt azzal indokolták, hogy időközben megváltoztak, részben bővültek a járműbeszerzés feltételei, így a saját tulajdonú járművek beszerzése mellett már a nagyobb mozgásteret kínáló bérlés és a rendelkezésreállás-alapú karbantartás is fontossá vált. Kiderült az is, hogy a későbbi közbeszerzés az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) új vasúti stratégiájának megfelelően már 95 regionális motorvonatra lesz érvényes, hozzátéve azt is, hogy a flotta forgalomba állításával nemcsak a belföldi, de a határmenti nemzetközi regionális közlekedésben is jelentős minőségjavulás várható.

Most pedig itt van a friss, 95 motorvonatos EPK-ra jelentkezési felhívás, ebből idézünk: 

„A villamos motorvonat sorozatban gyártott, korszerű kivitelű, az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes valamely állam, vagy a Svájci Államszövetség (a továbbiakban együtt: EGT állam) által kiadott és a vasúti járművek forgalomba hozataláról szóló EU és nemzeti előírások szerint hatályos típusengedéllyel rendelkező, a hagyományos transzeurópai vasúti rendszeren közlekedő, valamely vasút referenciájával rendelkező, gazdaságosan üzemeltethető, normál nyomtávolságú járműcsalád tagja legyen.”

A harmincöt éves élettartamra tervezett, normál nyomtávú, villamos motorvonatok háromféle hosszúsággal (legfeljebb 60, 85 és 122 méter) érkeznének. A háromszáz ülőhelyet kínáló leghosszabbak csak Magyarországon közlekednének (HU verzió). A száz ülőhelyes legrövidebbek Magyarországon kívül a horvát, a szerb és a román vasúthálózatra is átjárnának (HRSRO verzió), ennek megfelelően csak 25 kilovolt 50 hertzes váltakozó áramról lennének képesek üzemelni. A kétszáz székes 85 méteresek háromféle verziót képviselnének:

  • csak magyarországi közlekedésre alkalmas egyáramnemű (HU);
  • a magyarországi, ausztriai, szlovákiai alkalmazás miatt a 25 kilovolton felül 15 kV 16 2/3 hertzes váltakozó áramú (ATSK verzió);
  • Magyarországon, Horvátországban, Szerbiában, Romániában bevethető egyáramnemű (HRSRO).

Bővebben a típusváltozatokról: 

  • R (rövid) típus: legkisebb férőhelyszámú, legfeljebb hatvan méter hosszú motorvonat, minimum száz ülőhely;
  • K (közepes) típus: közepes férőhelyszámú, legfeljebb 85 méter hosszú motorvonat, minimum kétszáz ülőhely;
  • H (hosszú) típus: legnagyobb férőhelyszámú, legfeljebb 122 méter hosszú motorvonat, minimum háromszáz ülőhely;
  • HU típusváltozat: csak Magyarországon belüli forgalomra tervezett motorvonat;
  • ATSK típusváltozat: Magyarországon kívül az osztrák és a szlovák vasúti hálózaton is közlekedtetni tervezett motorvonat;
  • HRSRO típusváltozat: Magyarországon kívül a horvát, a szerb és a román vasúti hálózaton is közlekedtetni tervezett motorvonat.

Fogódzóul: a Stadler Flirtje a kocsiszekrények számától (kettő–hat) függően 42–106 , a háromkocsis Siemens Desiro ML cirka 75 méteres. 

A keret-megállapodásban tervezetten rögzített számok alapján

  • 16 R-HRSRO,
  • 26 K-HU,
  • tíz K-ATSK,
  • tíz K-HRSRO, és
  • 33 H-HU változatú motorvonatról van szó. 

A tervezett közbeszerzés lényege tehát az, hogy MÁV-Start Zrt., mint ajánlatkérő közbeszerzési eljárást tervez megindítani, amely tervezett közbeszerzési eljárással 95 regionális villamos motorvonat beszerzésére irányuló keretmegállapodás megkötését tervezi. A megállapodás célja, hogy a forrás rendelkezésre állása esetén valamennyi járművet meg lehessen rendelni, Ajánlatkérő azonban a keretmegállapodás megkötésével megrendelési kötelezettséget nem tervez vállalni.

Erre azért felhívnánk a figyelmet: megállapodást írt alá az Acemil Zrt. a világ egyik legnagyobb mozdony- és motorvonat-gyártójával, a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Ltd.-vel.

(Nyitóképünkön a MÁV-Start régebbi és jelenlegi festésű, fixen négyrészes Stadler Flirt motorvonatai közül egy-egy. A beszerzés megvalósulása esetén rövidebb és hosszabb szerelvények is forgalomba állhatnak, a szállító kiléte a kérdéses.)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek