„Örökzöld” metróvonal épülhet Kanadában
Kanada Brit Columbia tartományának Közlekedési és Infrastrukturális Minisztériuma október 4-én jelentette be, hogy az SNC-Lavalin által irányított konzorcium nyerte meg a Burnabyt, Port Moodyt és a Vancouvertől keletre található Coquitlamot összekötő ún. Evergreen-vonal megtervezésére, megépítésére és finanszírozására beadott pályázatot. A Burnaby városközpontjában található Lougheed Town Centre állomástól a coquitlami Douglas Főiskoláig tartó, 11 km hosszúságú, automatizált metróvonalat teljes mértékben beleintegrálnák a város jelenlegi SkyTrain-hálózatába. A vonal közvetlenül csatlakozna a Millennium-vonalhoz, átjárást biztosítva az Expo- és a Canada-vonalakhoz, valamint párhuzamosan futna a Canadian Pacific fővonalával Port Moody és Coquitlam között, így utóbbi állomáson az utasoknak átszállási lehetőséget biztosítana a West Coast Express nevű elővárosi rendszerhez.
Az Evergreen megépülésével a SkyTrain 80 kilométeres hálózata Kanada leghosszabb elővárosi rendszerévé válhat, megelőzve a torontói és a montreali metrót. Az Evergreent eredetileg a 2002-ben átadott Millennium-vonal Coquitlamig tartó folytatásának szánták, azonban az elmúlt években többször is átgondolták a szakasz funkcióját. A hét megállót kiszolgáló vonalon a tervek szerint hétköznap 20 órában, hétvégén rövidebb ideig járnának a szerelvények, csúcsidőben 3 percenként, a két végállomás között 15 perces menetidővel. Az „Örökzöld” útvonalában magas töltésen és más vonalakkal egy szinten futó szakaszok is lesznek – előbbi Lougheed Town Centre és Burquitlam megállók között, utóbbi Port Moodytól Coquitlam Centralig –, valamint egy két kilométeres alagutat is létrehoznak Burquitlam és Port Moody megállók között.
A pályázatot elnyerő konzorcium számos társaság együttműködésével jött létre: a projekt vezetője az SNC-Lavalin és két leányvállalata, az SNC-Lavalin Constructors Pacific és SNC-Lavalin Constructors Western, de a munkában a Graham Building Services részvénytársaság, az International Bridge Technologies, a Jacobs Associates Canada, a Rizzani de Eccher, a SELI Canada és az MMM Group is részt vesz. A kivitelezésre jogot szerző vállalkozás feladata nem csak az építési munkálatok elvégzéséből áll, mivel az energiaellátás, a jelzőrendszer, valamint az új gördülőállományt tároló és karbantartó bázis üzemeltetése is.
A projekt teljes költségét 1,4 milliárd kanadai dollárra taksálják, amiből 583 milliót a tartományi költségvetés, 417 milliót pedig a kanadai kormány áll. A fennmaradó 400 milliót Vancouver tömegközlekedési ügynöksége, a TransLink biztosítja, mely egyben a vonal üzemeltetőjévé is válik.
Az építkezési munkálatok előkészítése már jelenleg is folyik, a tényleges kivitelezés pedig valószínűleg még az év végén, a szerződések aláírásával kezdetét veheti. A menetrendszerű üzem a tervek szerint 2016 közepén kezdődhet meg a vonalon.