Mire lehet még hasznosítani a zajvédő falat? Például termeljünk vele áramot!

iho/vasút   ·   2024.08.13. 09:00
energiatermelo_zajszigetelofal

Litvániában, a Vilnius közelében található Juodšiliainál meg is valósították.

A nemzeti vasúttársaság LTG Group és a vasúti infrastruktúra-kezelő LTG Infra nemrégiben hozta létre az ország első villamosenergia-termelő zajvédő falát. A Kyviškės–Vaičiūnai vasútvonal mentén, Juodšiliainál kialakított, 22,2 kilowatt teljesítményű eszköz napelemek révén termel energiát, évente várhatóan akár 14 megawattnyit.

Marius Skuodis közlekedési és hírközlési miniszter elmondta, minden, a minisztérium alá tartozó társasággal szemben elvárásként támasztották, hogy innovatív megoldásokat valósítson meg, és ezzel párhuzamosan megteremtse az innováció iránti igényt is. Úgy véli, az ilyen naperőmű páratlan innováció, és kiváló példája annak, hogy a vasút számára szükséges energia egy részét fenntartható módon, a vasúti pálya mentén elhelyezett zajvédő falak felületének hatékonyabb felhasználásával is elő lehet állítani. Az iparágban egy másik cég, a Via Lietuva is épp egy hasonló beruházást valósít meg: a vállalat a Vilnius–Kaunas–Klaipėda főút Grigiškės környéki szakaszán található zajvédő falakon helyez majd el napelemeket még ezen az éven.

Az LTG Infrától elmondták, a vállalat által jelenleg használt zajvédő falak elsődleges funkciója a környező lakosságnak a vasúti forgalom által okozott zajtól való védelme, de többletértékkel eddig nem szolgáltak. A vasúti infrastruktúra használatának optimalizálása érdekében indították el a kísérleti projektet, ami egy függőleges, kétoldalú napelemmodul hatékonyságának felmérésére szolgál, valós életkörülmények között történő villamosenergia-termelésre, ugyanakkor csökkenti és visszaveri a vasúti közlekedés zaját.

Ha a projekt sikeresnek bizonyul, számos zajvédő falra telepítenek majd hasonló napelemeket. Ez lehetővé tenné a Balti államok legnagyobb vasúttársaságának számító LTG Groupnak, hogy megújuló energiaforrásokból történő villamosenergia-termeléssel növelje működésének fenntarthatóságát, valamint csökkentse a külső beszállítóktól vásárolt villamos energia mennyiségét.

A projektben részt vevő egyik vállalat, a SoliTektől elmondták, ez egy páratlan innovatív beruházás a köz- és a magánszféra között létrejött szinergiával. Habár a kísérlet végeredménye csak egy év múlva derül ki, már most azt látják, hogy az időközi eredmények felülmúlják a várakozásokat, a technológia életképesnek bizonyul.

A becslések szerint még egy ilyen kis naperőmű is 420 tonna szén-dioxid-kibocsátás előzi meg évente, a teljes élettartama alatt pedig több mint 9500 fát véd meg.

(Nyitóképünkön a napelemekkel tuningolt zajvédő fal. Kép forrása: LTG Group)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Új ebrendelet lépett életbe a vasúton

MÁV/iho   ·   2024.11.06. 11:00

Változnak, egyszerűbbé válnak a kutyák és gazdáik utazására vonatkozó szabályok a MÁV-csoportnál. Már mminden helyjegyes vonaton szállítható kis- és közepes termetű kutya zárt doboz nélkül, csupán póráz és szájkosár használata mellett.