Mi történik Ferihegyen? <br>Egy érdekes külföldi elemzés
Valójában mi történik Budapesten, miért vonult ki részlegesen a Ryanair, és ennek mik lehetnek a következményei? Ezekre a kérdésekre válaszol a múlt heti, nemzetközi repülőkörökben is feltűnést keltett bejelentések után az anna.aero nevű légi közlekedési elemző portál.
Változások jönnek, de hogy mekkorák, ezt nem tudjuk – idézi az oldal a Budapest Airport üzletfejlesztési vezetőjét: Patrick Bohl az IATA torontói Slot-konferenciáján adta az anna.aerónak ezt a kissé rejtélyes nyilatkozatot néhány héttel ezelőtt.
Nem sokkal később a bizonytalanság bizonyossággá vált – folytatja a cikk –, amikor a Ryanair kizárólag a reptér tulajdonosa hibájaként rótta fel, hogy 40 százalékkal csökkenti jelenlétét Budapesten, mert a Hochtief nem volt képes versenyképes árakat ajánlani. A társaság megszüntetett tíz vonalat és kivont két repülőgépet a bázisról (január 10-től – a szerk), ami nagyon más hír ahhoz képest, mint amikor a Ryanair a mentésben segédkezett a Malév összeomlása után, és február közepén bázist létesített Budapesten.
Az anna.aero összefoglaló táblázatot közöl az akkor indított járatokról, illetve hogy ezeken a vonalakon milyen konkurenciával vette fel a versenyt a Ryanair, milyen heti sűrűséggel repült a Ryanair és milyennel a versenytárs az adott vonalon.
A Ryanair rendszerint a reptérkezelők által fenntartott magas tarifákra hivatkozik, amikor bárhol Európában becsukja a boltot. Azonban az anna.aero által összegyűjtött adatok az Egyesült Királyságba, illetve Németországba tartó budapesti járatokról, a havi forgalmi számok és a kapacitásadatok azt mutatják, hogy a most leállított járatok nagyon is alulteljesítettek voltak. A következő táblázat az érintett járatok átlagos kihasználtságát, load factorát mutatja.
Ahhoz képest, hogy a Ryanair hálózatának átlagos kihasználtsága a társaság félévi eredményjelentése szerint 84 százalék, egyik németországi járat sem érte ezt el. A Ryanair egyébként már november 12-én felfüggesztette a leggyengébben teljesítő németországi járatot Memmingen/München felé, miután ennek kihasználtsága sosem volt képes számottevően meghaladni az 55 százalékot. Az egyetlen járat, amelynek kihasználtsága több mint 90 százalékra emelkedett, a Birmingham volt, de ezt csak a csúcsidőszakban, augusztusban érte el.
Noha a load factorok gyengék, a Ryanair által felhagyott vonalakat a társaság azért „bejáratta” annyira, hogy más hordozók lehetőséget lássanak bennük – folytatja az anna.aero. A 10 leállított közül egyedül az Alicante járaton kellett szembesülnie a Wizz Air részéről közvetlen konkurenciával, és a Wizz ezen a vonalon 2013 nyarán fel is újítja a repüléseket.
Négy másik vonalon, három németországi és egy norvégiai járaton a Ryanair közvetett mód versenyzett olyan társaságokkal, amelyek a másodlagos repterek helyett a fő légikikötőket repülték. Januártól a Lufthansa a Ryanair lübecki desztinációjával szemben heti hat hamburgi járatot kínál. 11-et, illetve a nyári menetrendben már 18-at indít Düsseldorfba a Ryan Weeze-vonalával szemben, és 33-szor repül Münchenbe, amelyhez képest a Ryanair Memmingenbe járt. A Norwegian jövőre heti hatszor megy Oslóba a nemzetközi repülőtérre, míg a Ryanair Oslo Rygge repülőterét használta.
Az anna.aero meglehetős iróniával említi a Ryanair azon állítását, miszerint a tíz lemondott vonal „800 ezer utas és 800 munkahely elvesztésével jár a Budapest Airportnál”. Ugyanakkor arra emlékeztet, hogy közben a Wizz Air államközi szabályozáshoz kötött vonalakra kapott engedélyt, a SAS pedig bejelentette, visszatér Budapestre.
A Wizz elnökhelyettese, John Stephenson úgy nyilatkozott a portálnak, hogy a társaságot nagyon is érdeklik a Ryanair által „előmelegített” útvonalak: „A Wizz Air elkötelezett a budapesti piac mellett, és a Ryanair bejelentése nyomán, miszerint megszüntet budapesti vonalakat, érthető, hogy a Wizz minden lehetőséget megkeres, amit ez a döntés kínál a számára.”
Az új vonalakat összefoglaló táblázatához az anna.aero még azt teszi hozzá, hogy hamarosan követheti a felsoroltakat a moszkvai és az isztambuli járat, mert a Wizz arra számít, hogy ezekre is megkapja az engedélyeket.
Ehhez jön még az a jól időzített bejelentés, hogy „a sorozatban újra finanszírozott” skandináv légitársaság következő nyáron újra indítja Koppenhágából és Oslóból a járatait. A SAS magyarországi vezető rmenedzsere, Stefan Eiche szerint „nagyszámú magyar és északi cég jelezte igényét közvetlen járatokra Magyarország és az északi országok között, és íme megszületett a SAS válasza”.