Már megint a Déli – megvan a kivitelező!
A MÁV legfrissebb sajtóközleményében ismertette a Déli pályaudvar alagúttámfalának helyreállításával megbízott cég nevét. Versenyeztetés után a geotechnikai problémák megoldására szakosodott Gradex Mérnöki és Szolgáltató Kft. nyerte a megbízást, a munkák április közepéig tarthatnak. A forgalom megindulásáról – mikor tart ott a munka, hogy a vonatok legalább egy vágányon közlekedhessenek – még nem esett szó.
A közelmúltban se szeri, se száma nem volt az ötletelésnek. Az egyik kereskedelmi tévécsatorna a napokban említette: bezárhat a Déli, a kormány vizsgálja a lehetőséget. Legalábbis felkérték a nemzeti fejlesztési minisztert, kezdjen konzultációt a pályaudvar jövőjéről. Bemutattak egy 2006-ból származó látványtervet is, amelyen a pályaudvar helyére építendő bevásárlóközpont szerepel. Újabb plázának a realitásokat személve nem lehet esélye, de mind ismerjük az Aréna–Récsei–Árkád tengelyt, és azt is tudjuk, hogy egyesek csak bevásárlóközponttól bevásárlóközpontig tudják az életüket elképzelni. Nemrég megjelent cikkünkben olvasói véleményeket közöltünk, a parktól a stadionig sok mindent el tudtak képzelni fantáziadús kommentelőink, de érdemes a keretes írást is elolvasni: itt a Fidesz egy új, Budán építendő kórház lehetőségeit vizsgálja.
Egy biztos: Kelenföld jelenleg is a kapacitásának határán üzemel. Itt nemcsak az eddig a Délibe érkezett és onnan induló vonatok szerelvényeinek tárolásáról, fordításáról van szó, hanem mind a személy-, mind pedig a teherforgalomban jelentős az átmenő forgalom aránya is. Tehervonatok is közlekednek kelenföldi irányváltással, azok gépeinek is meg kell hagyni a körüljárási lehetőséget.
Hogy is állunk a kelenföldi kapacitással? A Déli pályaudvar alagútjának lezárásakor jó néhány vonatot törölni kellett – pont az említett kapacitás hiánya miatt – a menetrendből. Csupán egy kis reális gondolkodásra van szükség: jelenleg a téli menetrend szerint járnak a vonatok, a nyári, balatoni forgalom több és hosszabb szerelvényt fog igényelni. A felületes szemlélő könnyen mondhatja: tereljük el akkor a teherforgalmat! Elvileg még működhetne is az ötlet, ha a tranzitforgalom mondjuk a – talán soha meg nem épülő – V0 körgyűrűt venné igénybe.
Sokan hivatkoznak a 2014-ben átadott 4-es metróra is, miszerint a vasút–metró-kapcsolat ezzel fölöslegessé teszi a Déliig vonatozást. Erre rímel a közelmúltbeli hír, miszerint a metró utasszámlálási adataitól teszik függővé a Déli pályaudvar alagútjának felújítását. Ezzel szemben a MÁV új szóvivője az említett tévéadásban azt nyilatkozta, a pályázat kiírása a helyreállításra folyamatban van (az előzetes hírek nem pályáztatásról, hanem a vis maior helyzet miatt meghívásról szóltak). Egyet nem tudunk már csak: mikor is mennek megint a Délibe a vonatok?
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!