Kétvágányúvá vált a prágai Braník vasúti híd
A fejlesztéssel a műtárgy kapacitása a Praha-Krč felé vezető hídtól a felújított Praha-Kačerov megállóig bővült ki, a vonatok már százzal is haladhatnak a hídon.
A Braník vasúti híd (Branický most) pontosan hatvan éve, 1964 ősze óta könnyíti meg a cseh főváros vasúti forgalmát, a jeles évfordulóra pedig megújult. A Krč megálló felé vezető szakasszal együtt a prágai vasúthálózat fontos része.
A kétvágányúvá vált hídszerkezet terheléses tesztjét a napokban tartották két nosztalgiajármű: egy Szergej dízelmozdony és egy 475.1-es sorozatú Šlechtična gőzmozdony segítségével. A próba sikeres volt, bizonyítva a kivitelező munkáját, ezáltal a vonatok is elkezdhetik használni a felújított vasúti szakaszt és a spořilovi kiágazás felé vezető részt.
A cseh vasúti infrastruktúra-kezelő ZS közleménye szerint habár a szakaszt elsősorban tehervonatok használják, a kapacitásnövelés nemcsak a tehervonatok számára lesz előnyös, a jövőben a személyszállítás terén is komoly szerepet kap majd: Smíchov vasútállomás jelenleg is zajló felújításának, valamint a Výton-híd tervezett felújításának köszönhetően a Prága és Beroun, valamint tovább Plzen között közlekedő személyszállító járatok is ezen keresztül fognak közlekedni.
„Az értelmiség hídja” becenévvel is illetett, 910 méter hosszú műtárgy felújítása 2023 nyarán kezdődött. A meglévő vágány felújításán, valamint a második vágány és az afelett feszülő felsővezeték-rendszer megépítésén felül a projekt részét képezte még a vízelvezető és a vízszigetelő rendszerek kiépítése, továbbá a Výtoň megállónál található híd átépítése is. Ezzel egyidejűleg egy új kiágazást is létrehoztak Spořilov városrészben, mely által a vonatok az egyik vágányról átmehetnek a másikra. A kivitelező az Údolní út felett is megépített egy új hidat, korszerűsítette és kibővítette Kačerov megállót – mely mostantól már egy kétoldalú, 230 méter hosszú, tetővel ellátott peronból és egy új, lifttel is rendelkező gyalogoshídból áll –, Krčnél és Spořilovnál pedig technológiai épületeket létesített.
A híd fejlesztése fontos beruházás a prágai agglomerációban, mely által az utasok még gyakrabban vehetik majd igénybe a vonatokat. A számos uniós támogatású beruházásnak köszönhetően a cseh főváros a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) korszerű részévé válik.
A 2,6 milliárd cseh korona (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 42 milliárd forint) összértékű fejlesztés kivitelezői a Metrostav TBR, a Porr, az Elektrizace železnik Praha és a GJW Praha voltak. Az elszámolható projektköltségek teljes összege 1 milliárd 180 millió koronát (cirka 19 milliárd forintot) tett ki, melynek 85 százalékát, 60,9 millió eurót (közel egymilliárd forintot) az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközön (CEF) keresztül az Európai Unió társfinanszírozta. A fennmaradó költségeket a cseh állami büdzsé állta, az úgynevezett állami közlekedési infrastrukturális alapon keresztül – számol be a Railway Pro.
(Nyitóképünkön a kétvágányúvá bővített Braník-híd. Kép forrása: Railway Pro)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!