InnoTrans 2024, első nap

iho/vasút   ·   2024.09.25. 12:00
innotrans2024

Tizennegyedik alkalommal is megnyitotta kapuit a Berlin Messén a világ legnagyobb vasúti szakkiállítása és -vására. Hidrogénüzemű villamos, akkumulátoros motorvonat és tolatómozdony – a szeptember 24-ei eseményekből szemlézünk.

A kétévente megrendezendő InnoTrans idei kiadásának már a hivatalos nyitóünnepsége is a jövőt idézte: a ceremónia részeként a világhírű japán zongorista, Maki Namekava játékát valósidőben kísérték a mesterséges intelligencia által a hatalmas kijelzőre rajzolt táncosok.

Alább az első nap legfontosabb történései.

Hidrogénvonat Kínából

A kínai CRRC szakadó esőben rántotta le a leplet a nagysebességű Fuxing motorvonatok alapján létrehozott, Cinova H2 elnevezésű, újenergia-hajtású (hidrogén-üzemanyagcellás), intelligens intercity-motorvonatáról, pontosabban annak a szabadtéri kiállítótér közepén elhelyezett, két kocsiból álló részéről. A gigacég elnöke arról beszélt, fenntartható közlekedéssel még az ég is kékebb lehet.

A CRRC is belép a hidrogénhajtású vasúti járművek piacára (kép forrása: CRRC Facebook-oldala)

 

Intelligens vezérlőrendszer a Lützétől

A német Lütze Transportation GmbH bemutatta Luna elnevezésű moduláris eszközét, mely a vasúti járművek huszonnégy voltos elektromos indítószerkezeteinek (aktuátor) kétpólusú kapcsolására, felügyeletére és védelmére szolgál. A szerkezet lehetővé teszi az összes csatlakoztatott aktuátor távoli be- és kikapcsolását, valamint a hibák előrejelzését Ethernet TRDP-n (valósidejű vasúti adatprotokollon) keresztül.

MTU-dízelmotorokat újíthat fel a Rolls-Royce

Szándéknyilatkozatot írt alá a Rolls-Royce az Alpha Trains-zel, mely értelmében hamarosan keretszerződést köthetnek a vasútijármű-lízingcég dízelmotorvonat-flottájában (Alstom Coradia Lint, Bombardier Talent, Siemens Desiro) üzemelő MTU dízel hajtásrendszerek felújításáról; a kontraktus akár ezer powerpack korszerűsítését is lehetővé teszi. A Rolls-Royce hajtásrendszerek részlege az ECM (karbantartásért felelős szervezet) 2-es és 4-es uniós karbantartási tanúsítvány bevezetésének lehetőségét is vizsgálja.

Hidrogénhajtású villamos a Hyundai Rotemtől

A Berlinbe elhozott prototípus jármű egy széleskörű koreai kutatás-fejlesztési projekt eredménye: a járműgyártó, az ázsiai ország technológiafejlesztési intézete, vasúti kutatóintézete, autóipari kutatóközpontja és az ulszani technológiai intézet (Ulsan Technopark) által 2021-ben elindított együttműködés részeként valósult meg 42,4 milliárd dél-koreai wonból (körülbelül 11 milliárd forintból), jelentős állami támogatással.

A Hyundai Rotem hidrogénüzemű villamosa (kép forrása: Railway Gazette)

A villamoson négy üzemanyagcellát és hat hidrogéntartályt helyeztek el, ezekkel egy töltéssel kétszáz kilométert tehet meg.

A járművekből Dél-Korea ötödik legnagyobb városa, Tedzson idén júliusban 34-et rendelt a tervezett, felsővezeték nélküli 2-es könnyűvasúti vonalra, 293,4 milliárd won (78 milliárd forint) értékben; a villamosokat 2026 első fele és 2028 közepe között vehetik át.

Zéró kibocsátás a mellékvonalakon

A Stadler lerántotta a leplet a gazdaságos RS1-es Regio Shuttle dízelmotorkocsik utódjáról, a környezetbarát, innovatív RS Zeróról, mely új mérföldkövet jelent a gyártó fenntartható és jövőorientált vasúti közlekedési megoldások iránti törekvésében. A teljesen újratervezett jármű modern külsővel, utastérrel és műszaki megoldásokkal rendelkezik. A kocsiszekrény alumíniumból van az előd acélvázával szemben, újak forgóvázak, az ajtók, a légkondicionáló rendszer.

A Stadler innovatív RS Zerója (kép forrása: InnoTrans / LinkedIn)

A legnagyobb innovációt a hajtásrendszer képviseli: a hibrid, hidrogén és akkumulátoros, vagy színtisztán akkumulátoros hajtású jármű kibocsátásmentes közlekedést tesz lehetővé, elsősorban a kisebb utasforgalmú mellékvonalakat célozva, tovább erősítve a Stadler dekarbonizációs törekvéseit a fő- és a mellékvonalakon egyaránt.

 

Tíz elefántnyi Berlin leghosszabb villamosa

Bemutatta kilencrészes Flexity Berlin villamosát az Alstom az InnoTranson; az 50 méter 89 centiméteres szerelvény a német főváros közlekedési társasága, a BVG villamosflottájának leghosszabb járműve lesz. A társaság 2020 decemberében írt alá egy 571 millió euró (jelenlegi árfolyam alapján nagyjából 225 milliárd forint) értékű keretszerződést a jogelőd Bombardier Transportationnel, mely akár 117 Flexity megrendelését is lehetővé teszi, ebből alaprendelésként tizenhét szerelvényt kértek.

Berlin leghosszabb villamosait az Alstom szállítja (kép forrása: Railway Gazette)

A BVG-keresztségben Urbanlinernek elnevezett, 92 ülőhelyet és 220 állóhelyet kínáló villamosokkal az M4-es Hackescher Markt–Falkenberg–Zingster Strasse viszonylaton növelik a kapacitást, ahol jelenleg óránként és irányonként maximum tizennyolc járat közlekedik, naponta körülbelül százezer utas kapacitással. A Bauhaus-inspirálta járművek nagy ablakai és vezetőfülkéi remek kilátást tesznek lehetővé a vezetőnek. Ezek a BVG első olyan villamosai, melyeken nem visszapillantó tükröket, hanem külső és belső kamerarendszert alkalmaznak, ezen felül az ODAS vezetéssegítő rendszer felismeri a jármű elé kerülő akadályokat.

Közvetlen ICE-vonatok indulhatnak december 16-ától Párizs és Berlin között

A megállapodást Berlinben írta alá Alain Krakovitch, az SNCF TGV-Intercités vezérigazgatója és Michael Peterson, a DB Personenverkehr vezérigazgatója. A jegyárusítás október 16-án indul, standard másodosztályon 59 eurótól (körülbelül 23 ezer forint), első osztályon 69 eurótól (cirka 27 ezer forint) lehet majd utazni. A körülbelül nyolcórás út során a francia és német társaságok Alleo elnevezésű együttműködése révén mindkét cég személyzetével vegyesen ellátott vonatok megállnak Strasbourgban, Karlsruhéban és Frankfurt Südnél, Párizs és Strasbourg, valamint Frankfurt és Berlin között nagysebességű pályán fognak hasítani. Az utaskapacitás évente 320 ezer ülőhely. Ha sikeresnek bizonyul a szolgáltatás, plusz járatokat is elindítanak.

Decembertől közvetlen ICE-vonatok indulnak Párizs és Berlin között (kép forrása: Railway Gazette)

 

Fontos megállapodást kötött az ÖBB és a MÁV

Ennek értelmében az osztrák vasúttársaság által rendelt új Railjet-szerelvények Budapestre is közlekedni fognak. Ezen felül a járatok menetidejét is rövidítenék, részben a hegyeshalmi és a tatabányai megállások elvételével, valamint a Hegyeshalomtól Bécsig vezető pálya felújítása révén, ami várhatóan 2028-ra valósulhat meg.

Akkumulátoros tolatómozdony Olaszországból

Az olasz IPE Railway Vehicles Berlinben leplezte le e6 elnevezésű járművét, melyet az európai NexRail.lease lízingcég számára fejlesztett ki. A gép az első olyan háromtengelyes tolatómozdony, mely teljesen akkumulátoros üzemű és eleget tesz az interoperábilitási előírásoknak (TSI). A kismozdony egy megawattórás akkucsomagját körülbelül egy óra alatt újra lehet tölteni, a 750 kilowatt névleges teljesítménnyel és 218 kilonewton indító nyomatékkal pedig akár háromezer tonnás szerelvényt is mozgathat ötven kilométer per órás sebesség mellett.

(kép forrása: Rolling Stock / LinkedIn)

A járműnek köszönhetően teljes mértékben kibocsátásmentessé válnak a tolatómozgások, versenyképes, költséghatékony és fenntartható alternatívát kínálva a dízelüzemű mozdonyokkal szemben, elősegítve az európai környezetvédelmi célok elérését.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek